Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 17 apr, 2026 5:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 jun, 2025 19:30 pm 
Brouwer

Geglazuurde dakpannetjes zou het helemaal afmaken! Zonder gekheid, leuke opzet, mooie warme kleurstelling is wat gewaagde, maar als je dit een beetje hoog kunt houden, met ale weathering is dit zeker een stapje opwaarts:-)

Groetjes

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan, 2026 15:22 pm 
Brouwer

Supermooi misschien de straatstenen een pietsie afchippen nog als je begrijpt wat ik bedoel, wellicht geen tijd voor nu trouwens, hopelijk goede vakantie gehad.

Groet,

Anne

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jan, 2026 21:39 pm 
Brouwer

Ik heb zeker een goede vakantie gehad. Bedankt voor het vragen. Ik neem de suggestie mee als ik weer met deze verderga. Voorlopig ben ik nog wel even bezig met het Stützpunkt project. :D

Bas

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jan, 2026 15:14 pm 
Brouwer

Hallo iedereen,

Ik vier dit jaar mijn tienjarig jubileum als bouwer en dan denk je dat je zo’n beetje alles gezien hebt tijdens het bouwen :mrgreen:, maar dat is dus toch niet zo. 8)

Bij een ander project moest ik op iets wachten en besloot toen om de stoep van dit project opnieuw een zwarte wash te geven. Dat moest vanwege verschillende redenen.

Ik was lichtelijk verbaasd toen ik het resultaat zag na drogen. Op de stoep die voor het huis loopt, lijkt het wel alsof het gevroren heeft, maar dat is voor een dio dat zich afspeelt in september niet de bedoeling. Het kleine stukje stoep heeft er niet of nauwelijks last van.

photo 627584

photo 627583

Wat is hier aan de hand en wat is er verkeerd gegaan?
Basiskleur verf en de verf gebruikt voor de wash zijn allebei van Vallejo dus verschillende samenstellingen van verf die botsen of afstoten of wat dan ook kan het niet zijn. Ik ben benieuwd wie dit kan verklaren en hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen.
Thanks!

Laatst bijgewerkt door no leaf clover op za 11 apr, 2026 19:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2026 10:54 am 
Brouwer

Geen idee, heel vreemd.

Heb het ook eens gehad, lag toen aan de ondergrond, de primer.
Maar als je die van van Vallejo hebt gebruikt snap ik het niet, zo toch goed moeten gaan.
Opnieuw een primer aanbrengen zou ik doen.

Succes verder, Peter.

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2026 19:06 pm 
Brouwer

Thanks nog voor je reactie Peter! Wordt gewaardeerd.

De stoep is inmiddels aangepast. Met een drybrushachtige techniek de zaak bijgewerkt en het oogt best prima.

Naast het huis aan de korte zijde tussen de stoep en de muur wat onkruid aangebracht met plukjes statisch gras. Op de één of andere manier waren de delen van het huis niet haaks gelijmd en ontstond er een kier tussen de muur en stoep. Op deze manier opgevuld en het valt nu minder op of zelfs helemaal niet als je het niet weet.

Ik heb de straatstenen heel licht gedrybrushed om de schone aanblik te veranderen. Het verschil is minimaal, maar het is er. Voor het huis waar de schade zit aan wil ik het nog stoffiger maken en er wat puin neerleggen. Als straks de Firefly op de base staat, wordt het grootste gedeelte van de straatstenen aan het zicht onttrokken.

Daarnaast begonnen met de ondergrond aan te kleden met achtergebleven spul na de gevechten. Dit wordt uiteraard nog verder aangekleed.
Daar heb ik nog wel een vraagje over. Ik heb in het verleden weleens commentaar gehad dat ik er spullen neerlegde die onlogisch of onwaarschijnlijk zouden zijn dat ze achtergelaten werden zoals wapens of uitrustingsstukken. Nu heb ik een gasmaskerblik in de voorbereiding om er neer te leggen samen met een opgefrommelde uniformjas om te simuleren dat er doden of gewonden gevallen zijn. Zonder dat er dode soldaten op de base komen.
Ik heb nog reststukken resin en PE die ik kan schilderen en verbuigen bijvoorbeeld om te bevestigen. Wat valt er allemaal nog meer geloofwaardig neer te leggen?

photo 629009

photo 629010

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2026 0:40 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Gaaf, echt een mooi herkenbaar Nederlands huis zo.

D.J.

- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2026 11:15 am 
Brouwer

Ik had deze post al een hele tijd klaar staan als concept, maar totaal vergeten te posten. Nu dus maar gedaan. 8)

Het huis is dus al geruime tijd klaar, maar had er nog geen duidelijke foto's van gepost. Heb de ruiten bevestigd en in de grote ruit nog wat kogelgaten gemaakt. De bakstenen hebben plaatselijk een drybrush gehad met wit evenals de dakpannen. De dakpannen vond ik ondanks de donkere wash nog steeds nieuw ogen. Ik wilde ze wat doffer hebben. Dat is gelukt.

Bij de stoepdelen had ik alle grote kieren opgevuld met filler. Die geschilderd in lichtgrijs. Daarna de donkere wash aangebracht en toen, zoals al eerder laten zien, het probleem gekregen met het raar oplossen ervan, maar dat heb ik inmiddels ook weer bijgewerkt.

photo 629314

photo 629315

photo 629316

Ik had bij het schrijven van dit concept de set tank riders erbij gepakt. Die stonden al enige tijd in elkaar en zijn nu op een paar dingen na geschilderd. Op de onderstaande foto's was ik toen nog niet zo ver. Ik heb ze op de Firefly gezet en dit is hoe ik ze zo ongeveer wil hebben.

photo 629312

photo 629311

photo 629313

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2026 19:24 pm 
Brouwer

Nice, ziet er goed uit.
Het afwerken van heel het diorama vind ik altijd het leukste, beetje bij beetje naar het eind werken.
Ik zie andere hoofdjes op de Britten, zijn dat Hornet hoofdjes.
Ik heb net een set Britse infanterie gekocht voor een volgend diorama, zit er aan te denken om deze ook te
vervangen door Hornet hoofdjes.
Succes verder Bas.

Peter.

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2026 22:19 pm 
Brouwer

Thanks Peter.

Ja, het is altijd leuk als verschillende onderdelen afkomen en het allemaal bij elkaar begint te komen.
Goed gezien dat het hoofdjes van Hornet zijn. Deze figuurtjes van MiniArt zijn qua poses en sculpting eigenlijk heel behoorlijk, maar de meegeleverde hoofdjes zijn een drama.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]