Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 18 mei, 2025 2:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 maart, 2025 22:38 pm 
Brouwer

Bedankt voor het meedenken Steven. Zoiets zal het moeten worden denk ik. Zeg ik eerst dat ik over elke volgende stap nadenk, maar dit had ik wel wat beter kunnen voorbereiden :mrgreen:. Wat nu best lastig is, is om elke trede exact even breed te krijgen. Ik teken het af met potlood op het ijzer van de paperclip. De juiste lengte knippen lukt op zich, maar de buigingen op precies de goede plek is lastiger.

De eerste drie treden zijn aangebracht. Op het dak ook begonnen met het schilderwerk. Daar hoeft op de betonnen balken op het rechte gedeelte na niks meer te gebeuren. Een leuke en nuttige afwisseling met de randen aanbrengen en dat blijft rustig vooruitgaan. Ik heb het schuim voor de betonnen balken op maat gesneden en verlijmd op de bunker. Nu kan het smeren weer beginnen.

photo 613679

photo 613678

photo 613680

photo 613677

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 maart, 2025 13:06 pm 
Brouwer

Om de treden gelijk te krijgen: malletje!!! bvb twee nagels in een plankje waar je rond plooit of een plankje op breedte waar je rond plooit...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 maart, 2025 21:39 pm 
Brouwer

Thanks Bart! Hoe simpel kan de oplossing zijn. :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2025 16:28 pm 
Brouwer

Hoewel er op de foto's weinig nieuws te zien lijkt, toch best wel wat gedaan. Tijd is ook beperkt door veel werk op school, maar dat is nou eenmaal in deze periode. Met de examenklassen zijn we toe aan het werken naar het examen, een echt einddoel en dat is altijd leuk.

Ik heb de balken van schuim bovenop de bunker voorzien van een pleisterlaag. Net zo vaak aangebracht en bijgeschuurd tot ik tevreden was. Het kan nog steeds zijn dat ik over het dak camonetten ga leggen, maar daar denk ik nog over.
Daarnaast uiteraard weer verdergegaan met het aanbrengen van de bekistingsranden. :mrgreen: Bijna de gehele voorzijde van de bunker heeft nu deze randen. Ook op de rest van de bunker de randen afgetekend. Dat zorgt er al voor dat de grote klomp gips al meer op een bunker begint te lijken.
Ook op verschillende plaatsen al de grijze verflaag aangebracht en de dark yellow laag eroverheen, hoewel ik daar iraqui sand voor gebruik. Er is genoeg te schilderen, dus nu doe ik al de stukken waar het kan. Daarmee wordt de aanblik van de bunker ook weer een stukje duidelijker. Zo heb ik bij het bouwen van deze bunker genoeg afwisseling qua werkzaamheden.
De treden doe ik als laatste, want het is bij het bouwen af en toe makkelijk om hem op zijn kant te zetten, maar dat gaat niet meer zo makkelijk als de treden bevestigd zijn. Ik wil ook niet het risico lopen dat ze beschadigen of dat het pleisterwerk bij de treden beschadigt. Pas als de bunker voorzien is van alle bekistingsranden, ga ik de treden verder afwerken.

Er is een vraag die ik heb. Weet iemand of camopatronen bij bunkers ook op het dak geschilderd werden? Daar heb ik tot nu toe niets over gevonden.

Wat foto’s op volgorde van bouwen:

photo 614277

photo 614278

photo 614279

photo 614276

photo 614274

photo 614273

photo 614275

photo 614272

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2025 18:22 pm 
Brouwer

Nog wel wat werk voor de boeg,

Maar ik denk dat het helemaal goed komt.
Wat betreft de camo op het dak, daar kan ik helaas niet bij helpen maar het lijkt mij logisch dat daar ook een vorm van camo zat.

Grtz.

Luc 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 apr, 2025 13:44 pm 
Brouwer

vb van terschellingen:

Afbeelding

Hierbij denk ik dat hetgeen in beton gebleven is overdekt werd met plaatselijke vegetatie aangevuld met camo-netten...

Afbeelding

(uit de Hoek-van-Holland)

deze staat in Guernsey, volledig gecamoufleerd...
Afbeelding

Je kan dus alle kanten op, hoewel ik voor deze meer zou opteren voor de tweede foto, camo aangevuld met vegetatie en netten, waarschijnlijk aangegeven door hoe graag de vijand bepaalde sectoren wilde viseren...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 apr, 2025 18:20 pm 
Brouwer

Thanks Bart en Luc.

Toevallig dat je die bunker op Terschelling pakt om te laten zien, Bart. Die heb ik vandaag ook bekeken.
Het gaat zeker die tweede optie worden. Die heb ik ook bij mijn geschutsbunker van het Invasion dio toegepast en oogt gaaf. De zijkanten blijven vrij van aarde, maar op het dak dus vegetatie en camonetten.

Nu afwisselend bezig met bekistingsranden aanbrengen, grijze en dark yellow verflagen aanbrengen, maar ook begonnen met het aanbrengen van het camopatroon. Eerst met German fieldgrey vlekken aanbrengen en daarna eventueel stukjes met de iraqui sand kleur overschilderen.

photo 614442

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 apr, 2025 19:35 pm 
Brouwer

De stand van zaken tot nu toe. Ik ben bijna de eerste hoek om.

Het gaat de goede kant op. Hoe meer bekistingsranden op de bunker zitten, hoe meer het op een bunker gaat lijken. De vormgeving van het camouflagepatroon pas ik misschien nog aan.

photo 614650

photo 614652

photo 614649

photo 614651

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2025 17:44 pm 
Brouwer

Mooi hoor,

Die bekistingsranden zijn wel een heel werkje maar het loont zeker de moeite.
Camo ziet er helemaal niet slecht uit.

Grtz.

Luc 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2025 17:22 pm 
Brouwer

Komt al goed samen zo.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]