Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 20 apr, 2025 8:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bevrijding van Mesch
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2025 19:34 pm 
Brouwer

Ik heb tijdens de herdenking van 80 jaar bevrijding inspiratie opgedaan om een diorama te maken van de bevrijding van Mesch. In mijn gedachten heb ik ooit eens een foto gezien van een auto die Mesch binnengereden kwam over een veldweg. Die foto heb ik nooit kunnen terugvinden, maar wel een foto van de herdenking.

Afbeelding

Afbeelding

Deze auto is de Command Car en ik heb hem gebouwd middels de Italeri doos. Ik moet daar nog details op aanbrengen, zoals de attributen aan de voorkant bijvoorbeeld, maar de basis staat. Op de figuren wil ik de insignes van de Old Hickory division aanbrengen. Die heb ik zelf uitgeprint. De schaal is 1:35.

Zo ziet de weg er nu uit (winter en geen zomer natuurlijk)
Afbeelding

Tot nu toe heb ik dit als diorama, maar moet er nog verder aan werken.
Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik wel wat vragen waar jullie me misschien mee kunnen helpen:
- Waar kan ik 'custom' witte decals krijgen? Ik heb geprobeerd door de achtergrond dezelfde kleur te geven als de auto, maar toch ziet het niet helemaal goed uit.
- Hoe kan ik het beste de zijkanten van de weg bekleden? Ik ga eerst met klei de ondergrond maken, maar dan met een kant en klare grasmat of zelf het gras en ander groen strooien?
- Kan de lopende soldaat niet beter achter de auto? Dat lijkt me realistischer, maar dan valt hij wel een beetje weg met de auto voor hem.

Dank jullie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bevrijding van Mesch
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2025 1:00 am 
Moderator
Moderator

Als je klei over een grote afstand opbrengt, hou er dan rekening mee dat die een paar millimeter gaat krimpen. Ik gebruik hier plaaster voor. Soms is het makkelijker om de sterinsigne zelf te spuiten dan een decal aan te brengen.

photo 457439

Custom- decalmerken zijn Archer, Star en Bison.

Verwijder ook de gietnaad van je figuren. Een matte lak zal de glans van de kleding wegnemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2025 13:07 pm 
Brouwer

Hoi Jeroen,

Altijd leuk om het begin van een ondergrond te zien en te volgen hoe het opgebouwd wordt.

Wat ik vaak doe als ik een landschap maak, is van kinetisch zand (dat is een soort speelzand) een papje maken met wat water, witte houtlijm en een beetje afwasmiddel. Het is een beetje uitproberen qua verhoudingen. Heel vaak meng ik er ook al een kleur verf doorheen. Een voordeel van het papje is dat het zich makkelijk vormt. Bij eerdere projecten zoals het Zum Feind project en Ambush at Poteau project is te zien hoe ik dat gedaan heb. Als dat uitgehard is, strooi ik er altijd een mengsel van gras en ground cover overheen. Afhankelijk van welk jaargetijde en type ondergrond ik wil uitbeelden.

Ik zou inderdaad nog even naar de gietnaden kijken, ik meende ze ook te zien zitten en daarnaast even kijken naar de kleur van de uniformen van de Amerikanen. Die ogen heel licht.

Succes en heb je nog meer vragen, gewoon stellen.

Bas

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2025 19:13 pm 
Brouwer

Steven en Bas, bedankt voor de tips.
ik zie nu inderdaad de gietnaden op de foto. Als ik op het figuurtje zelf kijk, dan valt het niet zo op. Ik ga ze nakijken.

Voor wat betreft de ondergrond: bedoel je met plaaster Knauf? Poeder dat je met water moet mengen.
De optie van Bas lijkt me ook goed. Zand lijkt me beter te verwerken, maar dat moet ik zelf ervaren natuurlijk.

Wat betreft de kleur: ik ben kleurenblind en ben afhankelijk van de beschrijvingen die er bij zitten. Ik heb deze set gebruikt: https://www.modelbouwenzo.nl/epages/80239986.mobile/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/80239986/Products/GCM-35GM0044&Locale=nl_NL. Daar wordt de kleur aangeduid als 'light khaki'. Dat heb ik opgezocht en ben uitgekomen bij Vallejo Air 71.137 US Light Green.

Welke kleur zou ik dan beter kunnen gebruiken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2025 22:15 pm 
Brouwer

Hoi Jeroen,

Het is inderdaad lastig als je kleurenblind bent. De aanduidingen die fabrikanten geven kloppen vaak niet. Ik hou me er in ieder geval vaak niet aan.
Ik zou voor het uniform khaki gebruiken (115 70.988) of US olive drab (093 70.887), die zijn beiden van de Vallejo Model Color serie.

En ik zou de opstelling van de para voor het voertuig zo houden. Anders valt die behoorlijk weg als je deze om zou draaien.

Bas

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 20:43 pm 
Brouwer

Ik ben weer verder gegaan. De figuren zijn overnieuw geschilderd. Nu in Vallejo Olive drab kleur. Nu ik zie de foto's zo zie, moet ik er nog wat aan bijwerken voordat ik de extra stappen ga doen maar als het goed is, dan zijn de gietnaden weg.

Afbeelding

Afbeelding

Aan het landschap heb ik ook verder gewerkt. Het ziet er redelijk goed uit al zeg ik het zelf.
Nu vraag ik me wel af wat de volgende stap wordt. Het zand heb ik bespoten met vloeibare lijm. Dat is misschien maar goed ook, want ik heb een stukje van de (zwarte) ondergrond bespoten met haarlak en ook een stuk met een zwarte spuitbus, maar na een tijdje reageert de ondergrond op beide spuitbussen. De ondergrond is een soort schuim, maar ik weet niet meer precies waar ik dit gekocht heb en wat het precies is. Hebben jullie een suggestie met wat ik dit kan behandelen voordat ik alles een zwarte kleur geef?
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 21:46 pm 
Brouwer

Mooie vorderingen.

Kleurstelling van de uniformen is flink verbeterd zo te zien. Gietnaden lijken inderdaad weg te zijn.

De ondergrond vordert ook goed. Als je met schuim werkt, kun je dat het beste altijd eerst voorzien van een laagje primer voordat je met spuitbussen aan de gang gaat. Anders heb je inderdaad kans dat het schuim reageert en soms weggevreten wordt.
Je kunt het weggedeelte schilderen met Van Bleiswijck primer verf. Die verkopen ze gewoon bij de Action. Het zijn flessen en zijn er in zwart en wit. Gewoon rustig met de kwast aanbrengen.
Als het zand goed uitgehard is, kun je dat met de airbrush zwart spuiten of met de hierboven genoemde primer met een oude kwast schilderen.

Bas

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 maart, 2025 11:55 am 
Brouwer

Ik ben nog verder gegaan. Met de figuren ben ik nog bezig en krijg goede tips en hulp van Bas. Waarvoor nogmaals dank.

De ondergrond heb ik eerst met de primer gedaan (wit), toen alles zwart gespoten omdat ik de buitenkant en de lijst zwart wil hebben. Daarna heb ik alles een bruine kleur gegeven bij wijze van de aarde. Dit moet nog bekleed worden. De eeg zelf heb ik gevuld met droge modder en wat grind, maar het middenpad moet ook nog bekleed worden.

Afbeelding

Over de bekleden heb ik wel nog vragen. Het overgrote deel van de zijkanten wordt gras, maar daar wil ik nog wel wat variatie in aanbrengen met struiken en een boom waarschijnlijk. Nu heb ik ooit eens gras gekocht. Volgens mij is dat statisch gras van 3 mm. Kan ik daar alles mee bekleden? Heeft zo'n apparaatje nut waar je er mee overheen kunt gaan? Ik heb daar verder geen ervaring mee, maar misschien jullie wel. Bedankt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]