Terwijl ik bij het Invasion dio rustig verderga met prikkeldraad maken, dat moet nog behoorlijk wat gemaakt worden, toch een nieuw project. Had me echt voorgenomen om eerst het genoemde Invasionproject af te maken en daarna de 3 projecten in het militaire voertuigengedeelte, maar het loopt toch weer anders.
De afgelopen zomervakantie met m’n zonen wezen kamperen in Zeeuws-Vlaanderen en toen weer een bezoek gebracht aan Groede Podium. Dat is een speel- en infopark, maar wij komen er vooral voor de Duitse bunkers die er nog staan en onderdeel vormen van het park.
Ik kwam er een kleine 40 jaar geleden voor het eerst en toen was Groede Podium nog het Hertenkamp/park. Als jongen met interesse voor de Tweede Wereldoorlog gaf ik niks om de herten, maar des te meer om de bunkers. De meesten lagen toen grotendeels onder het zand en twee bunkers waren (illegaal) toegankelijk. Daar gingen we dan ook vrijwel altijd in.
Bij het Invasion project heb ik een geschutsbunker gebouwd van Plus Model, maar op een aantal punten klopt dat model niet. Ik ga nu zelf proberen een bunker te bouwen.
Het idee was eerst een type 501 te bouwen, dat is een manschappenbunker voor 10 man. De 501 op de foto hieronder staat naast Groede Podium, maar maakt er wel deel van uit. In deze bunker vroeger als jongetje heel wat keren geweest. Toen stond die nog middenin een weiland.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een type 134, een munitiebunker. Hier zit meer uitdaging in dan de 501. Onderstaande 134 is één van de drie bunkers van dat type die in Stützpunkt Groede gebouwd werden. Vroeger vaak op deze bunker gestaan. De ene kant lag bijna geheel in het zand en aan de andere kant zaten de herten. Zowel de 501 als de 134 zijn zogenaamde Regelbau bunkers. Dat is de zwaarste categorie bunkers die de Duitsers tijdens de oorlog bouwden volgens gestandaardiseerde ontwerpen en elk type had een eigen nummer.

Normaal vormt een gebouw een soort van backdrop in een dio of vignette en wordt er maar gedeelte van gebouwd, maar nu moet de bunker het centerpiece van dit project worden. Ik bouw de bunker daarom in zijn geheel. Een belangrijke reden om voor de 134 te kiezen is omdat ik nog behoorlijk wat munitiekisten heb liggen van eerdere gebouwde setjes. De beweging zal gevormd worden door een figurenset van Tamiya en MiniArt. Die laat ik later zien.
Het afgelopen weekend begonnen met de bouw. Als basismateriaal gebruik ik blauw schuim. Na het omrekenen van de maten zaken afgetekend op het schuim en gaan snijden en zagen. Plattegronden met afmetingen zijn op internet makkelijk te vinden. Tijdens dagjes weg in Zeeuws-Vlaanderen genoeg foto’s gemaakt die nu goed van pas komen als referentiemateriaal. De gebruikte foto’s van de bunkers zijn allemaal zelfgemaakt.
De plattegrond van de bunker:

Mijn schets met omrekeningen:

Als eerste begonnen met het bouwen van het rechte blok. Op één stuk schuim de beide kanten getekend met de ingang, daarna losgesneden en vervolgens de ingang uitgesneden.

Vervolgens twee stukken schuim gesneden om het massieve blok te vormen tegenover de ingangen van de munitiekamers. Die tussen de stukken gelijmd met de ingang en begonnen met afsmeren met Pattex filler voor de betonlook.

Tot zover voor nu. Morgen de rest van wat ik tot nu toe gedaan heb.