In het interieur van de kapel waren er nog een paar ontbrekende attributen. Voor de kapitelen van de pilasters ben ik een tijd aan het zoeken geweest naar bloemvormige plastic juwelen om halssnoeren mee te maken. Ik was daardoor op de verkeerde weg, want toevallig zag ik iets totaal anders liggen, dat beter van pas kwam. Niet iets dat meteen met religieuze archtectuur in verband gebracht kan worden, een restant van een 1/48 Double Wasp P-61 vliegtuigmotor. Als ik dat in partjes zaagde, dan had ik een Korinthisch kapiteel.
Ik kon uit deze motor net genoeg partjes zagen, zodat ik alle pilasters kon voorzien van de nodige ornamenten. Nu moesten alleen de holtes dichtgeplamuurd worden. Daarvoor is wat klei gebruikt.
De volgende statie in de kruisweg is de dakbedekking. Voor het zadeldak zijn schalies van 10x8mm gebruikt, die in een kleine dakgoot uitmonden. De stukjes metaal worden met een druppel CA vastgelegd.
De pinakel heeft kleinere pannen van 8x8mm, zodat ze in schuin opgaande rijen gelegd kunnen worden.
Nu stond een onderhoudsbeurt van de werkkoffer op het programma. Ik had namelijk iets nodig dat daarin verspreid zit.
Even de zeef uit de zandbak halen en de bak daarin leeggieten.
En even later houden we over wat ik al een tijdje aan het accumuleren was, uitstoterrondjes.
Ik wilde er ongeveer 40 dezelfde hebben, dus er moest even gesorteerd worden. Uiteindelijk werden er voldoende van de meest ordinaire soort gevonden, waarschijnlijk Trumpeter.
Wat kunnen we daarmee doen, buiten dat onze werkbak nu eens van stof en zand ontdaan kon worden? Hogels maken, natuurlijk.
Nu zijn ook de laatste schalies gelegd, uiteindelijk niet helemaal volgens de laatste dakwerkersnormen maar het lijkt wel ergens op. Ik heb toch wel een tiental keer met een vinger aan het dak vastgezeten. Daarom is het hier en daar met een staalborstel bewerkt.
Alles is redelijk goed uitgelijnd in bovenaanzicht, alleen de wimberg die naar het zadeldak wijst, zit iets te hoog en raakt de eerste hogel.
Het deurtje van de kapel was nog een stuk onbewerkt plastic. Ik ga dit iets soberder maken dan de poort voor de kerk. Er worden planken van 3mm in gegraveerd en achteraan wordt een versteviging gelijmd.
De kepers om die balken aan de deur te nagelen, worden met Micro-Tools' Rivet Punch gedreven.
Ik zal nu nog een paar hengsels voor deze deur moeten maken, maar dat kan later nog.
Een dry-fit met de nieuwe deur.
Het is bijna af, maar ik heb nog wel een paar ideetjes. Nu is het dringend tijd om ons met de bommenwerper bezig te houden. Ik heb in mijn jeugd eens een prachtig model van een Lancaster op 1/72 gebouwd. Dat was voor ik had leren schilderen, eigenlijk, en decals had leren plakken.
Ik heb dat model opgediept van de zolder en dan heb ik een projectie van de linker vleugeltip tot aan de binnenboordmotor gemaakt op millimeterpapier. Ik heb ook de rivets in een stuk aluminiumfolie doorgedrukt.
Het folie kan uitgespreid worden en neemt dan door de vleugelkromming andere vormen aan dan de projectie.
Ik zal voor mijn vleugelwrak deze ontvouwing op 1/35 nodig hebben. Ik heb het folie ingescand en dan de scan op 200 procent gezet.
Op de plaats van het pijltje heb ik de tekening verdeeld over 2 A4-bladeren. Die zijn nu afgeprint en zullen gebruikt worden als overlay om een stuk metaalfolie te gaan rivetten. Ik twijfel er nu alleen nog aan of het 0,20mm folie dat ik gebruik, plooibaar genoeg zal zijn om er terug de vleugelkromming in te krijgen. Ik zal er geen paneellijnen in mogen snijden, want dan zal het bij het buigen op die plaats omplooien. Misschien moet ik de panelen apart opplakken, zoals bij het kerkdak. Het kan wel zijn dat ik dan geen 0,20 panelen maar aluminiumfolie moet gebruiken. Over de cowling van de motor denk ik nog maar even niet na.