Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2022 23:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
In het interieur van de kapel waren er nog een paar ontbrekende attributen. Voor de kapitelen van de pilasters ben ik een tijd aan het zoeken geweest naar bloemvormige plastic juwelen om halssnoeren mee te maken. Ik was daardoor op de verkeerde weg, want toevallig zag ik iets totaal anders liggen, dat beter van pas kwam. Niet iets dat meteen met religieuze archtectuur in verband gebracht kan worden, een restant van een 1/48 Double Wasp P-61 vliegtuigmotor. Als ik dat in partjes zaagde, dan had ik een Korinthisch kapiteel.

photo 563003

Ik kon uit deze motor net genoeg partjes zagen, zodat ik alle pilasters kon voorzien van de nodige ornamenten. Nu moesten alleen de holtes dichtgeplamuurd worden. Daarvoor is wat klei gebruikt.

photo 563005

De volgende statie in de kruisweg is de dakbedekking. Voor het zadeldak zijn schalies van 10x8mm gebruikt, die in een kleine dakgoot uitmonden. De stukjes metaal worden met een druppel CA vastgelegd.

photo 563006

De pinakel heeft kleinere pannen van 8x8mm, zodat ze in schuin opgaande rijen gelegd kunnen worden.

photo 563007

Nu stond een onderhoudsbeurt van de werkkoffer op het programma. Ik had namelijk iets nodig dat daarin verspreid zit.

photo 563008

Even de zeef uit de zandbak halen en de bak daarin leeggieten.

photo 563009

En even later houden we over wat ik al een tijdje aan het accumuleren was, uitstoterrondjes.

photo 563010

Ik wilde er ongeveer 40 dezelfde hebben, dus er moest even gesorteerd worden. Uiteindelijk werden er voldoende van de meest ordinaire soort gevonden, waarschijnlijk Trumpeter.

photo 563011

Wat kunnen we daarmee doen, buiten dat onze werkbak nu eens van stof en zand ontdaan kon worden? Hogels maken, natuurlijk.

photo 563012

Nu zijn ook de laatste schalies gelegd, uiteindelijk niet helemaal volgens de laatste dakwerkersnormen maar het lijkt wel ergens op. Ik heb toch wel een tiental keer met een vinger aan het dak vastgezeten. Daarom is het hier en daar met een staalborstel bewerkt.

photo 563013

Alles is redelijk goed uitgelijnd in bovenaanzicht, alleen de wimberg die naar het zadeldak wijst, zit iets te hoog en raakt de eerste hogel.

photo 563014

Het deurtje van de kapel was nog een stuk onbewerkt plastic. Ik ga dit iets soberder maken dan de poort voor de kerk. Er worden planken van 3mm in gegraveerd en achteraan wordt een versteviging gelijmd.

photo 563015

De kepers om die balken aan de deur te nagelen, worden met Micro-Tools' Rivet Punch gedreven.

photo 563017

Ik zal nu nog een paar hengsels voor deze deur moeten maken, maar dat kan later nog.

photo 563016

Een dry-fit met de nieuwe deur.

photo 563018

photo 563019

photo 563020

Het is bijna af, maar ik heb nog wel een paar ideetjes. Nu is het dringend tijd om ons met de bommenwerper bezig te houden. Ik heb in mijn jeugd eens een prachtig model van een Lancaster op 1/72 gebouwd. Dat was voor ik had leren schilderen, eigenlijk, en decals had leren plakken.

photo 563022

Ik heb dat model opgediept van de zolder en dan heb ik een projectie van de linker vleugeltip tot aan de binnenboordmotor gemaakt op millimeterpapier. Ik heb ook de rivets in een stuk aluminiumfolie doorgedrukt.

photo 563021

Het folie kan uitgespreid worden en neemt dan door de vleugelkromming andere vormen aan dan de projectie.

photo 563004

Ik zal voor mijn vleugelwrak deze ontvouwing op 1/35 nodig hebben. Ik heb het folie ingescand en dan de scan op 200 procent gezet.

photo 563002

Op de plaats van het pijltje heb ik de tekening verdeeld over 2 A4-bladeren. Die zijn nu afgeprint en zullen gebruikt worden als overlay om een stuk metaalfolie te gaan rivetten. Ik twijfel er nu alleen nog aan of het 0,20mm folie dat ik gebruik, plooibaar genoeg zal zijn om er terug de vleugelkromming in te krijgen. Ik zal er geen paneellijnen in mogen snijden, want dan zal het bij het buigen op die plaats omplooien. Misschien moet ik de panelen apart opplakken, zoals bij het kerkdak. Het kan wel zijn dat ik dan geen 0,20 panelen maar aluminiumfolie moet gebruiken. Over de cowling van de motor denk ik nog maar even niet na.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2022 23:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het glas van RT ging nog tussen het hout en de raampartijen, daarom deze dry-fit ervan. Het zal makkelijker schilderen zonder. Ik vraag me af of ik de kolommen tussen het glas wel moet aanbrengen, of ze zo laten.

photo 563104

photo 563105

photo 563107

De vleugel van de bommenwerper begint nu wel degelijk vorm aan te nemen. Bij het maken van de scan voor de rivets van de bovenvleugel ben ik vergeten de bemating in het oog te houden, dus de vleugel is nu 1 centimeter groter dan hij voor 1/36 zou zijn. Dat komt vast heel goed overeen met 1/35.

photo 563102

Ik heb de vlieghuid nu toch uit 0.2mm plaat gemaakt en hier twee stukken metaal in uitgesneden.

photo 563101

De rivets worden met het wieltje van Excel gedraaid. Zo komen ze overeen met die van Revell op de 200% scan. Dat zal wel geen correcte maat zijn maar dat is nu eenmaal mijn betrouwbaarste referentie.

photo 563100

Buiten enkele uitschieters die met een platte tang gecorrigeerd zijn, is dit toch wel gelopen zoals verhoopt. Alleen is de bolling van de vleugel nu omgekeerd geworden van wat er nodig was voor een linkervleugel. Daarom wordt het nu de rechtervleugel.

photo 563103

Op mijn tekening voor de spanten zijn nu vijf stuks verdeeld over de spanwijdte. Er zijn veel meer spanten in een echte vleugel maar die heb ik niet allemaal nodig.

photo 563106

De spanten worden gemaakt uit styreen van 3mm, dan klappen ze niet dicht. Het schuurt wel een eindje weg.

photo 563108

Ze worden een voor een op de vlieghuid gekleefd met secondelijm, nadat die vooraan met een paar AA- tot AAA batterijtjes en uiteindelijk een boor van 4mm in vorm gerold is.

photo 563110

Een paar buisjes van aflopende diameter worden tussen de spanten aan de leading edge gekleefd. Zo blijven de twee randen perfect in vorm. Idealiter gebruik je één plaat voor de boven- en de ondervleugel, maar dit is al het maximum van mijn vellen, dus moet ik de naad vooraan heel keurig afwerken.

photo 563111

De vlieghuid wordt met een paar druppels lijm tegen de buis gekleefd en die wordt op een tegel gerold tot hij stevig vast zit.

photo 563109

Nu moet de vleugel nog wat opgevuld worden vooraleer hij dicht gaat. Ik wil ergens een gat maken waar je het inwendige ziet, dus daar moeten nog wat metalen spanten. Dat wordt het tweede segment, want in het eerste zit een complexe structuur met de brandstoftank waar spanten rond zitten. Dat zal ik maar ongemoeid laten. De ailerons laat ik mogelijk ook weg om te besparen op overtollige details. Aan de remkleppen zal niet te ontsnappen zijn. Dit alles is goed te volgen in de map van DeAgostini.

photo 563113

photo 563112

photo 563114

photo 563115

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Avro_Lancaster_flap_Flickr_4841178432.jpg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2022 0:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De spanten zijn geplaatst en de vleugel is dichtgelijmd. Eventueel schilderen van de binnenkant zal langs achter gebeuren, waar je nog in de vleugel kan kijken.

photo 563191

De naad voor aan de vleugel werd zo goed mogelijk weggevijld, dit zal waarschijnlijk wel zichtbaar blijven omdat het allemaal dun metaal is en dus niet zo makkelijk glad te schuren. Zonet was ik bezig om de cowling voor te bereiden.

photo 563192

Het is niet zo moeilijk om de vorm te bepalen, maar het metaal plooien zal nog wat anders worden.

photo 563193


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2022 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Waarom dan geen mal maken, en styreen overtrekken? Plaatselijk verdunnen en zo de beschadigingen eventueel aanbrengen?

Lijkt me wel een goedgevuld dio te worden...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 23:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vacuformen heb ik tot hiertoe weinig gedaan en alleen experimenteel. Maar dat zou me in dit geval ook te ver leiden, het mag er beschadigd uitzien.

photo 563326

De zijplaten waren makkelijk, die staan niet erg bol.

photo 563327

photo 563328

Ik ben uiteindelijk wat met een bolle hamer op de onderste plaat aan het kloppen geweest. Het is niet perfect maar dat kan in dit geval geen kwaad. Nu nog de achterste en dan de cowling.

Nu wordt de trap voor het kerkportaal gemaakt. Ik heb vijf treden voorzien die elk 6mm hoog zijn, dat is wel alsof je op een gekanteld Ytong-blok moet stappen maar je hebt ook bijna 30 centimeter om op te staan.

photo 563329

De treden zijn van hout van 5mm en het loopvlak is van karton.

photo 563330

Aan de kanten zijn er afschuiningen zodat je er niet over gaat struikelen.

photo 563331

Er werd wat materiaal verwijderd zodat de trap goed past voor het portaal.

photo 563332

De gipsmuren worden wat verder gedetailleerd met afgebrokkeld pleisterwerk.

photo 563333

Nu wordt alles op het dio vastgegoten behalve het gebouwtje links. Dat moet nog inwendig geschilderd worden.

photo 563334

Na het gieten bleek de grote muur wel wat uit het lood te staan. Misschien maak ik die nog terug los, al zit hij nu stevig vast.

photo 563335

De vleugel werd hier een keer op gelegd, de motor gaat wel naar beneden liggen. Ik bestelde vandaag nog een paar attributen om de ruimte onder de vleugel op te vullen.

photo 563336


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 0:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De muur is nu afgezaagd en recht teruggeplaatst zonder bijkomende schade. Om het niveauverschil op het diorama op te vangen, wordt er een scheidingswand geplaatst met stukjes van de geperforeerde plaat die ik eerder al gebruikt had.

photo 563404

De stukjes worden nu in aceton afgewassen, dat werkt vast grondiger dan detergent. Het halveerde alvast de lengte van de haren van een penseel dat ik ervoor gebruikte.

photo 563405

De stukjes zijn dan met een vijl verder schoongemaakt.

photo 563406

De verankering werd gemaakt van een vierkante sprue met lossingshoek die ik eens opzij gelegd had. Die is wel helemaal geschuurd om de sinkmarks te verwijderen. Als drager voor het geheel dient een strip in metaalfolie.

photo 563408

De paaltjes worden gedry-fit en op de aanduidingen wordt geboord.

photo 563407

De afscherming wordt vastgemaakt door aan te drukken.

photo 563409

Ik had gelukkig nog wat van dit sprue, daarmee konden de paaltjes met elkaar verbonden worden. Nu kan de ruimte achter de afscherming opgevuld worden. Wat er voor komt, zal later deze week waarschijnlijk duidelijk worden.

photo 563410


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 7:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Knap werk hoor, wat een up-date.

Mooi project. je maakt er wel werk van zeg.
Ook die vleugel, mooi gedaan.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit gaat er weer mooi uitzien Steven. Voor het achterste stuk van de motorgondel zou ik zelf een plug maken, de sheet anealen en dan over de plug heen modelleren. Op LSP zijn hier diverse voorbeelden van te vinden. Kijk bv maar eens bij de onderwerpen van Airscale https://forum.largescaleplanes.com/index.php?/topic/61418-118-spitfire-mk-xive-race-80/page/42/

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 0:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de tips. Het is uiteindelijk min of meer gelukt om de cowling te maken. Het voorste stuk moest niet volledig passen, omdat ik toch van plan was dit wat te gaan vervormen. Ik heb het zo goed mogelijk doen lijken op mijn 1/72 model. Alleen heb ik nu nog geen motor. Ik was even aan het kijken of er een R-R Meteor voor gebruikt kon worden, aangezien je die wel op 1/35 tegenkomt in de Cromwell tank, maar die blijkt al even zeldzaam als een Merlin op 1/32.

photo 563535

photo 563536

photo 563537

photo 563538

Voor het diorama had ik nog een interessante aankoop gedaan.

photo 563531

De grafstenen zien er authentiek uit voor die periode, er staat wel een saai opschrift "RIP" op vijf van de zes stenen maar daar kan ik wel een aanpassing op doen. Om de stenen rechtop te laten staan moest er nog wel een extra nivellering gemaakt worden. Een test:

photo 563533

En dan het plaaster toegevoegd achter het muurtje en onder de stenen.

photo 563532

photo 563534

Het kan zijn dat er ook nog wat schade aan de stenen moet komen, daarom dat er al eentje omver ligt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2022 7:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Beste Steven ge weet dat ik u altijd volg , hier is het wat minder door omstandigheden maar ook hier is het genieten van topic
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement