Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 mei, 2021 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas!

Leuke en goeie sfeer! Ik zit meteen al weer te denken aan hoe om te gaan met de aanwezigheid van vuur en/of rook (door het bijvoorbeeld enige tijd na de schermutseling af te laten spelen. Maar goed, de andere kant is weer dat het wel eventjes geleden is..)
Heb ik voor een eigen projectje nog een beetje de impact van een Panzerfaust-inslag gecheckt en dan blijkt wel dat door het smelten er, anders dan bij een gewone AT-granaat, net als bij gesmolten plastic, echt van die opstaande randjes te zien zijn. Eventueel met putty vermengd met lijm om een satéprikker o.i.d. is dit nog wel te realiseren.

Hartelijke groeten,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei, 2021 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ha David en Anne,

Dank voor de complimenten en Anne ook voor het meedenken met de PF-inslag.
Had laatst wat foto’s gevonden van PF-inslagen bij Shermans en die er nog eens bij pakken.

Corona komt nu wel heel dichtbij: onze jongste moet in quarantaine omdat een klasgenootje van hem positief testte.
Voor de zekerheid dit weekend maar zoveel mogelijk thuis geweest en behalve het genieten van het mooie weer ook op het gemak gewerkt aan de ravage achter de Sherman.

Eerst van een stuk hydrofiel gaasje een camonet gemaakt. Voor de kleur een combinatie gebruikt van Tamiya olive drab en Tamiya dark green. Witte houtlijm verdund met water en gemengd met de verf en daar het gaasje in gelegd. Een stukje vershoudfolie op de tank geplakt met masking tape en daar het gaasje opgelegd en uit laten harden. Op de manier vormt het camonet mooi rond de stowage en kun je het nog makkelijk bewerken. Meteen bevestigd op de tank is het net een stuk moeilijker te bewerken. Na uitharden er een stuk afgeknipt, de randen op een paar plaatsen ingeknipt zodat het te scheuren is. Toen dat klaar was het camonet met secondelijm op de tank gelijmd.

Met wheateringpoeder het camonet bewerkt om wat meer diepte en afwisseling in de kleuren te krijgen. Afwisseling zat er al in omdat de verf niet overal even goed ingetrokken is.

photo 538740

Behalve jerry cans, biscuit tins, een oil can en de stowage box van de Sherman ook wat resin en PE restmateriaal gepakt, geschilderd en bevestigd om de ravage mee te maken. Het stowagemateriaal gechipt en daarna gedrybrushed met zwart voor de roet. Ook de straatstenen tussen de troep met zwart gedrybrushed.

David merkte terecht op dat dit soort taferelen snel gekunsteld ogen en daar ligt bij dit dio de grote uitdaging. Zoals het nu oogt vind ik het al de goede kant op gaan al denk ik dat achter de tank een groter, breder stuk straatstenen zwart mag.

photo 538737

photo 538736

photo 538735

photo 538738

photo 538739


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun, 2021 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Tijd voor de volgende update.

Heb bij de Brit de highlights geblend met verdunde basiskleur van het uniform, want ik vond ze te aanwezig.

Ook nu zijn gezicht geschilderd en denk dat ik er niet veel meer aan doe. Ben er behoorlijk tevreden mee.

Figuurtje na eerste ronde highlights:

photo 536268

Figuurtje nu:

photo 538963

photo 538966

photo 538967

photo 538968

En bij één van de Duitsers begonnen aan zijn gezicht. Het begin is goed, maar zou misschien nog wat meer uitdrukking in het gelaat mogen hebben.

photo 538969

photo 538970


photo 538971

En verder gewerkt aan de ravage achter de Sherman:

photo 538964

photo 538965


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jun, 2021 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Inmiddels weer wat stappen bij elkaar verzameld om weer een update te plaatsen.

Ben verder gegaan met het Fallschirmjäger figuurtje van Adalbertus die ik van Anne gekregen heb. Waarvoor nogmaals dank. :D
Het gaat in dit geval om het jasje. Dat heb ik voorzien van camo. Foto die ik gebruikt heb als voorbeeld staat hieronder.
De camo zelf vind ik behoorlijk geslaagd al zouden de randen van de vlekken, zeker de bruine, misschien nog wat rechter mogen, kijkend naar de referentiefoto.
Martin Visser wees me nog op de kleine bruine streepjes die er nog op moeten. Ik kon op verschillende foto's niet altijd zien of ze er nu standaard op horen of niet.
Heb ze er dus in eerste instantie nog niet opgeschilderd.

De aanpak nu iets veranderd t.o.v. de Fallschirmjäger met het camojasje bij het Fallschirmjäger Tank Trap project. Toen heb ik eerst de camo gedaan en ben toen gaan inlijnen, heb nu eerst de shading en inlijning zoveel mogelijk gedaan en ben toen de camo aan gaan brengen.
Het scheelt ook dat ik bij deze figuurtjes met een ander penseel werk met een veel dunnere punt dan bij de figuurtjes van het FSJ Tank Trap project.

De meeste decals zitten inmiddels ook op dit figuurtje en de andere Duitser. Het kleedt de figuurtjes mooi aan.

Bij het Adalbertus figuurtje ook met putty kieren tussen de mouwen en de romp opgevuld, die merkte ik op tijdens het schilderen.

Het voorbeeld voor de camo, het rechterjasje:

photo 510570

De Fallschirmjäger van Adalbertus na het inlijnen en shading:

photo 539078

photo 539076

Met de camo tot zover en de decals:

photo 539080

photo 539081

photo 539139

photo 539140

En de andere Duitser met het grootste gedeelte van de decals. Ik ben er zelfs in geslaagd om decals op de mouwen aan te brengen met alle diepe plooien. Ook op de kepie zit een decal. Op het jasje heb ik het insigne met wit geschilderd. Daar kreeg ik door een scherpe rand geen decal bevestigd. Ik probeer er nog wel een zwart randje omheen te schilderen.

photo 539136

photo 539138

Vandaag van Peddinghaus uit Duitsland mooie Britse decals binnen gekregen. Wilde eerst decals van Master Box gebruiken, maar dat waren niet echt de goede en ik vind ze niet ogen als kwalitatief goede decals.
Op de foto hieronder is het kleine velletje van Master Box en het grote vel van Peddinghaus. Die zien er echt heel mooi uit. Daarmee kleed ik de Brit aan.

photo 539137


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jun, 2021 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Inlijnen en shading voordat je de camo doet, dat moet ik ook eens toepassen. :idea:
Mooi die kleine decals voor uniformen.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jun, 2021 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Netjes Bas,

Lekker bezig met die camo. Werkt zeker goed om eerst in te lijnen.
Zo doe ik het ook, werkt perfect.
Het geheel begint ook al wat te worden, je hebt er weer aardig de gang in.

Succes verder, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun, 2021 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Bedankt heren. :D

Vandaag en gisteren de Fallschirmjäger met het camojasje zo goed als afgewerkt.
Heb bruine strepen tussen de vlekken gezet.

Dat levert deze plaatjes op:

photo 539218

photo 539221

Daarna een filter van German camouflage beige over de jas gedaan. Superverdund aangebracht.
Dit om enerzijds alles een beetje naar elkaar toe te trekken en ook om het jasje een beetje valer te maken.

Ook zijn gezicht gedaan. Bij de broek shading en highlights gedaan.

Ben behoorlijk tevreden over de aanblik van jasje en gezicht. Al had ik misschien de shading zwaarder aan mogen zetten omdat door de camo die nu behoorlijk wegvalt. Ook zouden misschien de overgangen in het gezicht minder hard mogen.
Het is in ieder geval een meer geslaagde poging dan de Fallschirmjäger met het camojasje van het FSJ Tank Trap dio.

De Fallschirmjäger tot zover:

photo 539222

photo 539223

photo 539224

photo 539225

Bij de Brit de insignes van de Irish Guards op de mouwen bevestigd. Maakt het figuurtje echt af. Hoe blij kun je worden van een paar stukjes sticker op een model. :mrgreen:

photo 539226

photo 539227


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun, 2021 16:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Heey Bas,

Geen dank nogmaals. Ziet er technisch goed uit die Splittertarn (splintercamo) en ik zag ook dar je de broek aangepast had. Supermooi. Ik had niet echt het idee dat er wat miste voor die regenstreepjes hoor. Ikzelf heb met een Zeltbahn wat zitten worstelen hiermee, maar heb het uiteindelijk maar helemaal vervaagd gemaakt. Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Dank je Anne!

Je had het over rook en/of vuur. Daar zat ik ook aan te denken om eventueel nog toe te voegen. Het is ook te zien op de foto’s die ik erbij houd ter referentie.
Ik ben op internet voorbeelden tegengekomen van een bouwer die vuur, rook en zelfs explosies heel gaaf weet neer te zetten, maar ik weet niet of me dat gaat lukken.
Ik heb al zitten denken aan een watje uit elkaar getrokken en dat grijs te spuiten, maar heb geen idee of dat goed gaat ogen.

De figuurtjes zijn nu klaar en kunnen geplaatst worden.
In de gezichten van de Duitsers de overgangen nog wat geblend. Oogt net wat beter.
Bij de schoenen van de Duitsers de zolen nog met dark rubber geschilderd en de schoenen zelf gedrybrushed met German camouflage beige.

Duitser 1:

photo 539324

photo 539323

Duitser 2:

photo 539322

photo 539321


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2021 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Hey Bas, prima voouitgang. Einde van het schooljaar dus je zal niet superveel tijd hebben nu. Figuurtjes zien er goed uit.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement