Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 mei, 2021 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Mooie update! :brouw:

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Altijd een gaaf moment als een project het punt bereikt dat het klaar is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 mei, 2021 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
no leaf clover schreef:
een project het punt bereikt dat het klaar is.


Rustig aan, hé makker :evil:

Ik ben er nog lang niet, hoor. Het is nog maar een deeltje van de grondplaat dat je ziet :wink: Er is ook nog een straat en vooraan nog een zone waar ik nog geen idee over heb wat ik ermee ga doen. puin?gras?
Das voor later.

Ik kon geen weekje wachten en ben dinsdag al verschillende steentjes beginnen schilderen met roodachtig tinten.
Geen vuiltje aan de lucht.
Maar woensdag zag ik 2 barsten in de stapels 'puin'. :roll:
In mijn volle enthousiasme begon ik met de herstellingswerken en daardoor heb ik maar één foto gemaakt.

photo 537578

Een goeie scheut secondenlijm in de barst persen en vol proppen met enkele filtersteentjes.

Vanop mijn werk heb ik een handjevol absorptiekorrels meegenomen. ( zeer poreuze steentjes om olie en andere vloeibare viezigheid op te ruimen). Is ook zeer makkelijk breekbaar waardoor je echt gruis en stof kan maken.
Die korreltjes en gruis er ook over gestrooid en gefixeerd met verdunde houtlijm.

photo 537579

photo 537577

Hopelijk kan er dit weekend een kleurtje op :wink:

Nog een vraagje ivm die verdunde houtlijm.
Als de ondergrond niet zo goed poreus of doorlatend is, gebeurd het meestal dat de druppel verdunde houtlijm (door de oppervlaktespanning van het water) gewoon blijft liggen. Het vloeit niet open. Je moet het dan open strijken met een penseeltje.
Ik heb al geprobeerd te verdunnen met isopropanol maar dat geeft een dikke smurrie van de houtlijm.
Zou het lukken om te verdunnen met vb thinner of zoiets??

tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 mei, 2021 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Het wil nog wel eens helpen om een druppeltje afwasmiddel aan de lijm toe te voegen. Dat breekt de oppervlakte spanning.

Ziet er goed uit! (Hoewel het in eerste instantie even deed denken aan het voer van onze honden pup :lol: )

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2021 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Hey Mac,

Was positief bedoeld hè mijn opmerking. :mrgreen:
Was meer in algemene zin bedoeld.
Volg je project vanaf het begin met interesse en vind het leuk om te zien dat je er weer mee bezig bent. :D

Succes hè! :brouw:

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 mei, 2021 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Tuurlijk, dat wist ik ook wel hoor. :lol:
Maar als ik iemand eens kan plagen, zal ik het niet laten :mrgreen:


Er zit alweer kleur op het hondenvoer 8)

Eerst werd met de AB een laagje Revell Karmijnrood (ik heb geen deftig roodtinten) met een paar drupjes Vallejo Dark earth erin gesproeiterd.
Dark earth om het rood te verzachten.
Daarna werden er willekeurig een hoop steentjes in het grijs (cementbrokken) geaccentueerd en met de zijkant van het penseel rondom rond 'gedipt' om een indruk te krijgen zeer kleine cementsteentjes/gruis.
En daartussenin een verdunde wash met grijs voor het stof.

photo 537807

photo 537806

photo 537805

Nog wat retouchewerkjes te doen ook :roll: en dan naar het volgende:
puin op de muren

Dat zal voor de volgende keer zijn.


Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 mei, 2021 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wellicht een tip voor de afbladderende verf op de roosters, de haarlakmethode. Luiken in je basiskleur, laklaag aanbrengen, haarlak aanbrengen, verflaag (aqua) aanbrengen en na droging stukje voor stukje nat maken met water (wattenstaafje) en als het goed gaat kun je met bijvoorbeeld een cocktailprikker weghalen.

Voorbeeld wat ik net heb toegepast bij een helikopter (in aanbouw)

Grondverf/basislaag voorzien van laklaag en haarlak:
photo 535618

Eindlaag aangebracht:
photo 537454

Stukje voor stukje nat gemaakt en verf verwijderd:
photo 537458

photo 537460

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Een mooi diorama in wording, ondanks dat die MiniArt-huisjes soms nogal draken zijn om te bouwen ziet deze er al erg goed uit. Qua verwering van de kozijnen kan ik de haarlakmethode van René zeker aanraden, heel eenvoudig en je hebt de volledige controle over hoe je de verwering wilt hebben.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2021 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo modelbouwenthousiastelingen :D

Dit projekt staat ook niet te verkommeren in de kast, hoor.
Als ik eens goesting heb, wordt er aan verder gewerkt.
Nu is er één en ander al bijgebrouwd om jullie een deftige update aan te bieden.

De steenbrokken om en rond het huis is dus al ver gevorderd en aldus werd de voorkant van de grondplaat aangepakt.
Ik heb gekozen om de zelfde aanpak: puin en rommel om zo een indruk te wekken van een volledig vernielde huizenrij of straat.

Procédé is idem: de 3 soorten steentjes en de koffiegrut op en in een bedje van verdunde houtlijm.
Voor de rommel heb ik gekozen voor een paar stukken buisje al dan niet platgenepen, splinters hout, stukjes dunne koperdraad als betonijzers, satéprikkers als houten balken, een stukje aluminiumfolie als ijzerplaat/dakbedekking, een jerrycan uit de spareparts en enkele carrosserievloten (rondellen) als machineonderdelen ofzoiets en een stuk steen uit de tuin als brokstuk van één of ander monument of fabrieksmuur en stukje struikwortel als dood boompje.

photo 546417

photo 546415

Ook werden de bovenkant van de huismuren aangevuld met extra steentjes. Het oogde anders maar kaal. :?

photo 546418

Zwarte primer erover

photo 546416

Eerst werden de straatkasseien opnieuw geschilderd :roll:
Dan was het weer washestijd: grijs al onderlaag voor cement tussen de stenen en een roodachtig voor de stenen zelf.
Na droging toonde het wat roze-achtig/zalmkleurig aan. Dus werden alle steentjes apart ingekleurd met rood- en bruintinten.

photo 546422

photo 546421

photo 546420

photo 546419

Omdat de kleuren van die steentjes ietwat verschillen met de kleuren van de steentjes rond het huis heb ik die steentjes random herschilderd om toch zo een uniform uitzicht te hebben.

Nog wat werk aan te doen.
De rommel in het puin schilderen en roestig maken en ook de lantaarnpaal toont te proper.
Ik denk onder ander aan een beetje natuurkleurtjes. Te verstaan als mos of onkruid.
De voordeur is te wit en onbeschadigd, misschien toch eens de zouttechniek van René te proberen.
Owja.... en de figuurtjes nog eens onder handen nemen.

Maar dat is voor een volgende keer :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo

Eventjes de focus terug gelegd bij het huis:
De voordeur ligt al te zwemmen in de remolie en het huis kon ook nog wel een vuilere look hebben.
De bakstenen werden nog eens bijgeschilderd en kregen een donkere wash voor de voegen.
Met een olieverfke werden de contouren van de ramen en de deur 'geaccentueerd' . Dat zijn plaatsen die grauwer worden dan het pleisterwerkkleur, je kan dat dus bij echte huizen met stucwerk ook zien.

photo 547182

photo 547183

Waar de natuur zijn gang gaat, krijgt vocht, mos, algen en groenaanslag vrij spel.
Op bepaalde foto's toont het een beetje te felgroen, dat moet ik nog eens overlopen met een donkere olieverf. vooral op de grijze buitenmuur.
De zwarte wash rond de ramen en deur was niet perfect, maar in combinatie met de moskleuren lijkt het zwart op schimmelvorming in de stopverf, 2 vliegen in één slag eigenlijk 8)
Het 'onkruid' is mos uit mijn eigen tuin, daarvan heb ik er genoeg :wink: Dat is maar eventjes ter presentatie en dus niet definitief.

photo 547187

photo 547186

photo 547185

photo 547180

photo 547179

photo 547181


Op sommige plaatsen nog een beetje retouchewerk te doen :?


Maar dat zien jullie de volgende keer

Groetjes,
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooi hoor! Klein puntje van kritiek; mosgroen is veel minder groen (dus donkerder) dan dat je nu gedaan hebt. Zou ik persoonlijk dan toch iets bijwerken.

Verder meer dan lof ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement