Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 jul, 2020 7:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Tja, dat valt met de hoeveelheid potjes wel mee hoor, ik heb nu 2 koffers waar ca 140 flesjes totaal in kunnen, dus in dat 2 bij 2 hok incl het meubilair past dat prima. Daarbij, kleuren zijn ook voor andere zaken toepasbaar he, OD niet alleen voor kleding, Khaki ook voor bepakking of verwering, metalkleuren ook altijd handig, diverse sets met blauw, rood, bruin, geel en wittinten, het valt reuze mee, flesh colours, ook handig voor oplichten van oa zwart

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul, 2020 8:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Dat is zeker waar wat je zegt. Ik gebruik inderdaad kleuren ook voor meerdere doeleinden.
Misschien maar eens mijn hokje opruimen in de zomervakantie want echt efficiënt ingericht is het niet. :wink: :lol:
Wie weet wat er allemaal nog bij kan. :D
Komt goed!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jul, 2020 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
En op het gemak hobbyen we verder.

De gevel en de muurdelen inmiddels ook in de primer gezet. Net zoals de brandkraan die ik wil gaan plaatsen.

Bij één muurdeel en aan de voorkant van de gevel een aantal kogelgaten aangebracht, het andere muurdeel komt ook nog aan de beurt en begonnen met de gevel en de muurdelen op kleur te brengen.
Het pleisterwerk geschilderd met panzer dark grey van Vallejo Model Color. Zowel de gevel als het muurtje ernaast twee keer geschilderd met deze kleur. Doel is geen strakke gevel te creëren, maar de gevels zoals ik ze in Frankrijk veel tegenkom. Vervallen en slecht onderhouden.
De bakstenen wilde ik eigenlijk met olive brown van Vallejo Model Color schilderen en een paar met Vallejo German red brown van de Model Air serie. Olive brown is van zichzelf al best donker, maar het panzer dark grey ook, dus voor het contrast draaien we het om. De bakstenen met German red brown en een paar met olive brown.
Volgens mij klopt alleen de kleur van de kogelgaten niet, ze moeten volgens mij juist lichter zijn dan het donkere pleisterwerk.
Op het onderste stuk van de gevel zie je nog de naad lopen, maar als je dat niet weet, ziet het eruit alsof het bij de gevel hoort, dus dat laat ik zo.

photo 512394

photo 512395

De straat ligt erin en de steentjes hebben ook de olive brown kleur. Nu alleen nog zand er tussen smeren.

photo 512391

Zoals gezegd, de brandkraan in de primer gezet. Deze inmiddels geschilderd met Tamiya metallic grey en gedrybrushed met Tamiya dark iron en Tamiya red brown.
Eerst had ik de brandkraan geschilderd in Tamiya dark iron, maar dat was te donker. Nu dus een tint lichter met de metallic grey verf.

photo 512388

De stowage aan de achterkant van de Sherman is klaar. Uiteraard krijgt de jerry can aan de achterkant nog een bandje eromheen, anders hangt die ook zo maar aan niks.

Voor de stowage wat kisten gebruikt uit setjes van MK35.

photo 512325

photo 512387

Ook wat canteens voor in de Sherman geschilderd. Hoewel ik geen interieur in de Sherman heb, alleen maar reststukken, plaats ik wel de canteens want die ik heb ik nog zoveel liggen. Daar kom ik anders nooit vanaf. :lol:

photo 512389

Als laatste begonnen aan het schilderen van de co driver. Als die klaar is, kan de romp van de Sherman gesloten worden als ik ook alle losse onderdeeltjes bevestigd heb.

Martin Visser helpt me met schilderen van dit figuurtje en daar heb ik veel aan. Hij heeft me wat schematische tekeningen gestuurd en een heel fijn penseel. Dat scheelt echt heel veel merk ik.

Begonnen met de eerste schaduw te doen door wat paars te mengen met de basiskleur, in dit geval khaki.
Daarna de diepere schaduw gedaan door wat zwart te mengen met de khaki basiskleur. De donkere schaduwen heb ik twee keer gedaan. Eerste keer wat te subtiel.

De eerste schaduw:

photo 512409

photo 512408

Eerste keer aanbrengen diepere schaduw:

photo 512386

photo 512384

Tweede keer aanbrengen diepere schaduw:

photo 512390

photo 512392


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jul, 2020 20:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik hou mij wat figuurtje betreft even afzijdig, wil eens zien hoe dit uitpakt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jul, 2020 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Dan ben je niet de enige Bert! :mrgreen:

Ik ben ook altijd benieuwd hoe mijn figuurtjes eruit zien.
Het werkt goed zo met Martin. Ik app foto’s en hij stuurt zijn commentaar terug en helpt me met samenstellingen van kleuren voor het inlijnen, de shadows en de highlights.
Kijken waar deze werkwijze me brengt.

De highlights van dit torso ook inmiddels ook gedaan en ingelijnd.
Ingelijnd met een mix van 90% zwart en 10% basiskleur, khaki en dun en weinig aangebracht op aanwijzing van Martin.
Highlights gedaan met een mix van khaki en basic skintone.
Alleen de hoge highlights gedaan.
Alle kleuren van Vallejo Model Color.

Het resultaat:

photo 512434

photo 512435

Daarnaast ook verder gewerkt aan de binnenzijde van de gevel. Ik was toch wel iets heel wezenlijks vergeten bij de twee houten vloeren. Namelijk de planken. Dus met een liniaal en potlood de planken afgetekend en vervolgens met een lineaal en hobby mesje die lijnen subtiel ingesneden. Daar ben ik nu mee bezig.

photo 512436


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jul, 2020 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ik ben helemaal niet bouwkundig onderlegd, maar vraag me nu oprecht af: zouden die planken niet liever juist haaks op de steunbalken liggen?

Verder ziet het er allemaal weer mooi uit :brouw:

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jul, 2020 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
De gevel en ondergrond gaan hard vooruit.

Groot gedeelte van de bakstenen staan nu in de basiskleur van Vallejo Model Air German red brown.
De betonnen vensterbanken en raamomlijstingen geschilderd met Tamiya light grey en de kozijnen met Tamiya red brown evenals het houtwerk van het dak.
De regenpijp en de 3 schoorsteenpijpen geschilderd met Tamiya metallic grey en de schoorsteenpijpen gedrybrushed met Tamiya red brown.

Van de hekken het ijzerwerk geschilderd met Vallejo Model Color natural steel. Voor de gevel de brandkraan geplaatst en het trottoir/stoep verder afgewerkt. Zoals gezegd, het allerlaatste stukje werk ik af als de gevel en de hekken definitief geplaatst worden. Bij de laatst gelegde steentjes ook het zand er tussen gewreven.

De verdiepingsvloer en de zoldervloer geschilderd met Tamiya flat brown. Het effect van het insnijden met een hobby mesje is goed te zien. Nu liggen er planken i.p.v. een houten plaat.

Niet al het bovengenoemde schilderwerk is helemaal af, maar we zijn weer flink vooruitgekomen.

photo 512478

photo 512479

photo 512480

photo 512481

photo 512482


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jul, 2020 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
MarChant schreef:
Ik ben helemaal niet bouwkundig onderlegd, maar vraag me nu oprecht af: zouden die planken niet liever juist haaks op de steunbalken liggen?


Ik ook niet, maar daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. Totaal niet bij stilgestaan eigenlijk. :?

Ik had beter de steunbalken over de breedte kunnen bevestigen. Zo liggen ze er bij mijn eigen balkenplafond ook in. De oplossing zit hier in huis boven m’n hoofd. 8)
Het belangrijkste van het dio speelt zich buiten af aan de andere kant van de gevel, maar wilde voor de foto’s geen raar, leeg hoekje.
Even kijken waarmee ik de binnenzijde van het stukje gevel nog iets meer kan aankleden behalve puin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2020 12:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Als je het toch gaat aanpassen kan j meer als een ingestorte vloer maken en niet met een heggeschaar doorgesneden, dus wat meer lengte verschillen in de versplinterde balken en miss toch een paar balken door laten lopen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2020 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
De richting van de planken pas ik niet meer aan, het zit stevig vast, maar zat er zelf ook aan te denken om de ‘heggenschaar’ look te veranderen. Leuk uitgedrukt weer Bert! :mrgreen:
Die vind ik zelf ook niet passen bij een behoorlijk beschadigd huis. Kijken of dat nog lukt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement