Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 8:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 284 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2020 0:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De hull is goed geschilderd zo, maar wat is het kleurverschil dat je aan de tracks gegeven hebt? Ik neem aan het rubber, dit kan je ook beter spuiten dan nu nog met een penseel op het model gaan leggen, het is niet overal goed afgelijnd. Mijn tip is om ze er nu terug even af te halen en te spuiten, of er tape rond te plakken als ze niet meer willen lossen. Om de tank dicht te maken voor het spuiten gebruik ik altijd een volledig sluitende masking, ik vertrouw nooit op een sponsje of iets dat nog ergens een kier open laat. De turret ring is makkelijk af te plakken met een rond stukje papier en voor de luiken gebruik ik meestal kneedgum; nooit tape laten los zitten want de druk blaast die dan gewoon omhoog. Dat hoor je ook meestal flapperen, op dat moment weet je dat er overspray onder de tape door komt en moet je meteen ophouden met spuiten, ook al lijkt de tape nog op zijn plek te blijven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt Steven voor je tips over het afplakken van de luiken.

Toen ik aan het spuiten was, flapperde er niks.
Kijkend naar het papier om de figuurtjes voordat ik ging spuiten, was er van de figuurtjes niets meer te zien en doordat er niks flapperde dacht ik dat alles goed ging. :?

De spare tracks laat ik erop zitten.
Ik weet zeker dat als ik ze verwijder, ik dat nadien niet meer mooi gefixed krijg.

De laatste paar dagen veel tijd in de Sherman gestoken.
Begonnen met de tracks te schilderen.
Één kant van elk stuk track is klaar qua basiskleur.
Voor het staalgedeelte gebruik ik Tamiya metallic grey als basiskleur.
Voor het rubber heb ik Vallejo black gebruikt met daar Tamiya X21 doorheen gemengd.
Had ik al gemeld dat ik dat momenteel veel gebruik? :mrgreen:

Afbeelding

Op de hull is nu het rubber van de spare road wheels en de road wheels van de bogies zo goed als geschilderd.
Hier en daar nog wat plekjes die bijgewerkt moeten worden.
Bij de spare tracks is nu ook al het rubber geschilderd, nu nog het verder afwerken van het schilderen van het ijzergedeelte.

Het zwart schilderen van het ijzergedeelte van het gereedschap is ook klaar.
Bij de tassen aan de koepel heb ik met een mix van Vallejo US olive drab en Tamiya khaki een paar tassen daarmee geschilderd, om subtiel wat verscheidenheid in kleur van de uitrusting aan te brengen.
Achterop bij de dekzeilen de bandjes geschilderd met Tamiya flat brown met een klein beetje X21 er doorheen.

Aan de zijkant en achterkant van de hull en koepel heb ik weer gewerkt met de sterk verdunde zwarte wash.
Die heb ik nog een laagje aangebracht.
Op de witte sterren lijkt dat misschien grof over te komen, ikzelf vind de aanblik passen bij wat ik wil bereiken.
Kijkend naar de bogies, de sprockets, de loopwielen, het gedeelte van de romp achter de bogies, de zijkant en achterkant van de romp, dan vind ik dat de zwarte wash een mooi effect heeft.
Het ‘schone’ is van de tank af, er zit veel diepte op de sprockets, loopwielen en bogies en op de zijkant van de romp is er nu een afwisseling tussen lichte en donkere stukken.

Ook delen van de bepakking achterop heb ik de verdunde zwarte wash gegeven.
Daar is het schone er ook af en zit er al wat diepte in de dekzeilen, maar daar ga ik nog wel de plooien van inschilderen en bijvoorbeeld de bandjes inlijnen.

Nog genoeg te doen aan details schilderen, maar alweer behoorlijk wat verder gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijk: hetzelfde Tamiya model zoals deze in het “Panzerschlacht” dio staat.
Een leuke ‘toen en nu’ vergelijking. :mrgreen:

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op zo 05 apr, 2020 15:45 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 12:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooie resultaten. Het valt me wel op dat je besloot om allemaal open wielen te gebruiken, terwijl Asuka beide versies meelevert en de tip geeft om wat te mixen. Heb er nu niet op gelet of je vaak tanks ziet met 2 soorten. Je vermijdt zo wel de klus om al die inwendige boutjes te moeten aanbrengen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt Steven,

De Sherman die ik hier aan het bouwen ben, is er eentje van Tamiya.
Die kit heeft geen inwendige boutjes. :mrgreen:
Ik heb voor allemaal open loopwielen gekozen omdat ik dat mooier vind dan een mengelmoes, hoewel ik wel foto’s ken van Shermans die verschillende loopwielen hebben door reparaties etc.
Overigens levert Tamiya ook beide versies mee: de open en gesloten loopwielen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Verschillende dingen gedaan en daarmee weer wat verder gekomen.

De periscopen op de luiken geschilderd: het uitstekende gedeelte zwart en het venstertje met Vallejo natural steel.
Als je daarmee heel licht de venstertjes doet, krijg je een mooi effect.
Mooier dan wanneer alles helemaal zwart geschilderd wordt.

Bij het dekzeil achterop de koepel en de dekzeilen op het motordek bezig geweest met inlijnen, het schilderen van de plooien en drybrushen.

De jerrycans, de canvas water holder op de jerry can links en het ijzer van het pikhouweel en de schep ook gedrybrushed.
Bij het ijzerwerk eerst met metallic grey gechipped en daarna met red brown gedrybrushed.

Bij de dekzeilen ingelijnd met een mix van Vallejo burnt umber en een klein beetje Vallejo zwart erdoorheen.
Door dat mengsel wat Tamiya khaki gemengd, daardoor ontstaat er een hele donkere khaki tint.
Daarmee de plooien gedaan.
Een beetje khaki minder donker gemaakt en daarmee op het dekzeil achterop de koepel de minder diepe plooien gedaan.

Daarna weer wat normale khaki gepakt en daar Vallejo highlight flesh doorheen gemengd en daarmee de dekzeilen gedrybrushed.

Ik ben over de dekzeilen op het motordek nog niet helemaal tevreden, maar kijkend naar hoe het er tot nu toe uitziet, begint het echt ergens op te lijken.
De inlijning bij het dekzeil met de munitiekisten erop vind ik hier en daar nog te dik, heb wel een 000 penseel gebruikt, maar met de blendtechniek krijg ik dat nog wel gecorrigeerd.
Als het voor figuurtjes werkt, dan werkt het hier ook voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 19:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Mooie zeiltjes Bas en heerlijk in ddie matte kleur, je gaat per model een paar grote stappen vooruit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt Bert.
Leuk om te lezen!

Vanmiddag eens de beoogde plaat voor de ondergrond erbij gepakt en daar de Sherman met de paratroopers opgezet.
Eerst een wit vel papier neergelegd en met een groffe schets aangegeven waar een gedeelte van de holle weg komt, de opstaande rand naast de weg waarop het stuk heg komt te staan en waar de Sherman door de heg gebroken is.

Ik heb twee opstellingen gemaakt.
Opstelling 1 lijkt me het meest logisch, maar bij opstelling 1 zou er nu rechts vooraan en links een redelijke lege ruimte ontstaan.
Dat is op te lossen door de tank en de paratroopers een stukje naar links te verplaatsen.
Daardoor wordt de lege ruimte rechtsvoor weliswaar groter, maar dat geeft wel de mogelijkheid om daar iets te plaatsen.
Ik heb van MiniArt nog een houten kar liggen, zie foto hieronder.
Daar zou ik een kapotgeschoten versie van kunnen maken met Duitse uitrusting erbij, alsof daar een uitgeschakelde Duitse positie was.
Nooit gedacht dat ik dat ding ooit ergens voor zou gebruiken, maar hier is de kar goed geschikt voor, denk ik.

Afbeelding

Dit is opstelling 1, met alle paratroopers aan één kant van de tank:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opstelling twee, met aan iedere kant van de Sherman twee paratroopers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Tactisch gezien denk ik dat de paratroopers zoveel mogelijk aan één kant in dekking van de tank zouden blijven. Maar in de chaos van oorlog kan alles natuurlijk...

Zo'n kar, die je eigenlijk toch nooit zou gebruiken, is inderdaad bij uitstek geschikt om een lege ruimte te vullen. Prima idee.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@MarChant... Oprukkende troepen die ondersteuning van tanks kregen liepen wel degelijk aan beide zijden van de tank en erachter, je weet tenslotte nooit van waar het vijandelijk vuur kan komen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Voor beide opstellingen is iets te zeggen.

Bij opstelling 2 lijkt er meer leven in te zitten, opstelling oogt wat logischer, in ieder geval in mijn ogen.
De kar kan er nog steeds bij of een gedeelte ervan.
En nu ik de opstellingen op de foto heb, kan ik er op m’n gemak over nadenken.

Overigens bezig de tracks te schilderen in de basiskleur, zwart voor het rubber en metallic grey voor het ijzergedeelte.
Altijd even een klusje, maar wel leuk.

De rand van het koepelluik nu helemaal groen gemaakt met Vallejo US olive drab.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 284 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 29  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement