Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 17:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2020 21:53 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2812
Woonplaats: Dongen
Weer bezig geweest met de uniformen van de Fallschirmjäger.

Dit keer de broeken in Tamiya German grey met een beetje Tamiya X21.
Daardoor is het grijs een beetje vaal uitgeslagen hier en daar en dat geeft een gaaf effect.
Dat je inderdaad maar een beetje X21 moet gebruiken, is te zien op de broek van één van de twee die ik nu gedaan heb.
Daar zit een heel licht craquelé effect op.
Dat werken we nog wel weg.

Van de jasjes weet ik het nog niet.
De kleur vind ik mooi, maar of het de goede kleur is voor deze Fallschirmjäger weet ik niet.
Kleur gemaakt door Vallejo green brown van de Model Color serie te mengen met Tamiya buff.
Ik wilde de grijze broek van de tweede en het khaki van de jasjes op de tweede en derde foto hieronder combineren.
Ben nog niet goed thuis in de uniformen van Fallschirmjäger.
Flink zitten zoeken en kijken op internet, maar dan kom je zoveel verschillende tinten tegen.
Misschien is Tamiya buff met een heel klein beetje Tamiya flat brown ook een mogelijkheid.
Of toch gewoon de jasjes in field grey schilderen.
Heb na zitten denken over camojasjes, maar ik twijfel echt of ik de Fallschirmjägercamo gereproduceerd kan krijgen op deze schaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2020 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, dat is een wel heel versleten "smock" en de onderste is tropen c.q. Noord- Afrika, Italië, versie. Ik zit echt wel rond te kijken en zie ook later in de oorlog nog wel die (khaki)groene smock. Als je met "Grijze Wolf" van de 'figuren'-afdeling meekijkt, dat is het splittertarn op grote schaal. Ikzelf zet vaak streepjes, naast en over elkaar en die probeer ik zo hoekig mogelijk te verbinden zodat het meer op een blokje lijkt dan een stip.

Groet en succes met het multi-disciplinaire schakelen van dit dio,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2020 17:26 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2812
Woonplaats: Dongen
Ik heb de Fallschirmjäger van Grijze wolf gezien.
Juist daarom begon ik te twijfelen aan camo want dat is op grote schaal aangebracht, niet op 1/35. :?

Versleten mogen de jasjes best ogen, dat lijken ze op de referentiefoto’s ook te zijn.
Ik denk dat ik bij één jasje camo ga proberen.
Op de referentiefoto’s heeft zeker één Fallschirmjäger een camojasje.
Zou toch wel gaaf zijn als in het dio er straks ook eentje een camojasje heeft.
En dan de ander drie een field grey jasje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas, al ken ik één voorbeeld, van DDay miniatures, je bedoelt waarschijnlijk Feldgrün. Dat echte feldgrau voor parachutisten was wel iets vreemd. Nu lees ik en zag ik een portretfoto dat ze voor de oorlog zoiets van een lichtere katoenen of zelfs zijde-achtig aandoende stof hadden, in feldgrau.
Laatste opmerking over de broek: de wijdere springbroek, van misschien een andere stof maar goed, was feldgrau. Maar het uniform(jasje wat ze in ieder geval hadden) wat ze als basis achter het front droegen was dat Luftwaffe blauwgrijs. Vandaar ook de verwarring rond dragon die ook verschillende kleuren hanteert, soms zelfs op de voor en achterkant qua boxart verschillend.

Groets,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 22:26 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2812
Woonplaats: Dongen
Ik noemde field grey omdat de kleur die ik gebruikt heb, door Tamiya zo genoemd werd.
De kleurennamen die ik noem in mijn posts zijn de namen die de fabrikanten aan de betreffende kleuren gegeven hebben.

Twee Fallschirmjäger zien er nu zo uit, moet hier en daar wat plekjes bijwerken, er zitten wat vlekjes brown sand op de jasjes:

Afbeelding

Afbeelding

De romp is nu bijna spuitklaar.
De laatste twee stowage boxen nog op maat maken en erin lijmen.
Vandaag bedieningshendels bevestigd.
Had daar vooraf veel schrik voor, want het is heel teer spul.
Ik zag het al breken, maar uiteindelijk ging het heel soepel om dit van het overtollige resin te scheiden.
De stoelen voor in de romp schilder ik apart, dit omdat er aan de achterkant een roostertje zit en dat krijg ik niet fatsoenlijk geschilderd als ze al in de romp gelijmd zitten.
Om de upper hull passend op de lower hull te krijgen, moeten er een aantal uitstulpingen aan de binnenkant weggeschuurd worden, want anders komt het niet uit met het interieur.

Afbeelding

Afbeelding

De rand in de romp, waar de koepel boven zit, breder gemaakt zodat straks de koepelmand er door past.
Zoals op de foto hieronder te zien is, is recht schuren niet echt één van mijn kwaliteiten. :wink:
Gelukkig zit daar straks de koepel overheen.
Op de foto daaronder is te zien dat ik aan één kant van de romp aan de voorkant de uitstulping heb weggesneden omdat de koplampbeschermer toevallig los kwam.
Hopelijk krijg ik het bij de andere uitstulping net zo voor elkaar.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 15:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas,

Echt mooi gedaan, die figuren ook, de basis zit erin. Beetje schaduwen en hooglichten met die broeken vooral denk ik met die diepe vouwen en donkere kleur. Hoe dan ook zou ik voor zo’n koplampbeugel gewoon even posten, hoor. Anders even op Twenot.nl. Vaak zit ie al in die PE sets en al standaard bij bv. Dragon kits als PE-onderdeel. Al moet ik misschien in de eerste plaats voor mezelf spreken.

Groets, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 22:24 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2812
Woonplaats: Dongen
Ben begonnen met het verder opbouwen van de uniformen van de Fallschirmjäger.
Eerst komen de twee aan de beurt met het German grey/field grey uniform.

Bij de eerste zijn we al een heel eind gekomen.

De banden zwart geschilderd, zijn holster met Tamiya flat brown met een beetje Tamiya X21, de steel van de handgranaat met een mix van Tamiya red brown en Vallejo highlight flesh en de gesp van de riem met Tamiya flat aluminium.

Verder bezig geweest met plooien en highlights.
De plooien van de broek eerst gedaan met een mengsel van Tamiya German grey en een beetje Vallejo zwart, maar dat was te donker.
Alleen Tamiya German grey was donker genoeg geweest, want doordat ik Tamiya X21 door de Tamiya German grey gemengd had bij het schilderen van de broek, werd de broek lichter dan wanneer ik alleen maar German grey gebruikt zou hebben.

Maar omdat er zoiets bestaat als de blendtechniek was er geen reden tot paniek. :mrgreen:
Die dus toegepast door de German grey een beetje lichter te maken en goed te verdunnen en daarmee over de plooien te gaan.

Vervolgens de highlights van de broek gedaan met een mix van Tamiya German grey en Vallejo highlight flesh.

Ook het jasje gedaan qua shading.
Voor de plooien heb ik Tamiya dark green gebruikt met daar Tamiya X21 doorheen gemengd.
Daardoor droogt de dark green lichter op.
Nu zijn de plooien naar mijn idee te licht.
Opnieuw doen met alleen dark green zal een beter beeld opleveren.
Highlights op het jasje zijn nog niet gedaan.

Ben tot zover niet ontevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2020 7:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Bas
Ze lijken te licht omdat je de jas nog niet gedaan hebt, ik vind dit echter de beste poging tot nu toe. Het probleem is dat jij ze hoogstwaarschijnlijk beoordeelt op 20 cm kijkafstand,gebruik de spiegeltruk weer eens en oordeel dan. Als je de jas ook zo zou doen, krijg je een heel knap figuurtje

Je kan naderhand de basiskleur heel iets donkerder maken en dan verdund een kleine strook onder je jas aanbrengen als zijnde schaduw en diepte effect.
Gelijk maar weer even een stukje theorie

Waar jij nu aan moet gaan denken is de 12 o;clock methode
Ik weet niet of ik die al eens eerder tegen je verteld hebt, maar deze methode geeft de natuurlijke lichtinval weer wanneer de zon op zijn hoogste punt staat. Dus in jouw geval zullen de bovenkant en de bovenste helft van de helmen lichter zijn, schouders, bovenarmen , onderarmen bij gestrekte armen zullen dan ook een lichtere kleur moeten hebben, onderkanten van de broek, dus van knie naar onder zal dan ook wat lichter zijn dan de bovenbenen.
De meeste methode om te zien hoe het geschilderd moet worden is met een zaklamp boven op je figuur schijnen, je zit dan de lichte en de donkere vlakken .

Goed, ik ga weer verder met mijn werk :)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2020 9:17 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2812
Woonplaats: Dongen
Bedankt Bert voor het compliment. :)

Die methode heb je me al eens gemeld, maar volgens mij in de fase dat inlijnen en shading bij mij of nog niet of net begonnen was en toen voor mij een brug te ver was.
Nu het zo vooruit gaat met de figuurtjes is het tijd om dat erbij te gaan nemen en te proberen.

Even voor mijn duidelijkheid: de lichtere kleur op de plekken waar de zon op staat, aanbrengen met dezelfde mix als waarmee je de highlights doet of met verdunde basiskleur?

Nog een andere vraag: bij deze Fallschirmjäger heb ik nog niets ingelijnd.
Normaal zou ik dat met een mix van burnt umber en zwart doen, maar ik zie dat Peter dat bij zijn figuurtjes ook met andere kleuren doet, waarschijnlijk afgestemd op het uniform.
Is het een idee om dan bij het jasje in te lijnen rond de banden met dezelfde dark green waar ik de plooien mee gedaan heb of die nog iets donkerder te maken omdat de banden zwart zijn?

En iets anders dat me te binnen schoot: is het ook gebruikelijk om in te lijnen bij helmbandjes op de gezichtjes?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 apr, 2020 9:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik zou de highlightkleur nemen die iets is vermengd met de basiskleur, het zijn geen fel oplichtende punten op de kleding, maar een totaal verlicht iets,, waarbij de highlights ook nog steeds zichtbaar kunnen zijn.

Wat hier dus weer heel goed gaat werken is dat je de verf sterk verdund en dan als een soort filter opbrengt, hiermee kan je beter sturen en krijg je geleidelijke overgangen

Voor de inlijnkleur, tja, dat is persoonlijk, maar voor donkere gebruik je een wat hardere kleur, blauw/zwart bijv, voor de lichtere uniformen, gebruik je meer bruinachtige kleuren.
En probeer eens wat anders, zoals Martin paars gebruikt, maar het is een beetje zelf bedenken en gewoon voorbeelden op Google bekijken (kijk dan technisch en niet naar het geheel

Ja, helmriempjes zitten zeker niet erg strak aangesloten, dus daar kan best diepte aangebracht worden, middels een inlijnkleur, maar wel dus. Hier gebruik je dan wel bruin en geen zwart of blauw, omdat het schaduw over huidskleur is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement