Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ben bezig geweest met 3 stowage kisten van resin voor op de Britse Sherman.

Het zal denk ik niet ooit mijn favoriete materiaal worden, met al dat extra spul, wat je er ook niet meteen vanaf hebt omdat het zo hard is.

Bij de kist links op de tweede foto ga ik iets anders proberen qua verwering.
Ik heb de kist nu geschilderd met Vallejo natural steel.
Daar gaat olive drab overheen en dan om beschadigingen te creëren, met een mesje stukjes groene verf wegschrapen.

De middelste kist geschilderd met Tamiya buff.
Wil daar een bruine wash overheen doen.

Ik heb een vraag over de ongeschilderde kist rechts op de tweede foto.
Het wordt me na onderzoek op internet en kijkend naar de boxart van het doosje van Plus Model niet duidelijk of het een houten of een ijzeren kist is.
Kan iemand dit misschien verduidelijken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Vandaag weer een hele stap verder op alle fronten. :)

Ik ben begonnen met het spuiten van de Sherman.
En wat heb ik weer een hoop lessen geleerd! :mrgreen:

Lees, kijk, huiver, schrik en lach om het nu volgende verslag van mijn tweede spuitervaring. :lol:
Inclusief de foto’s met fouten, niet bang om ze hier te laten zien, want ik ben geen natuurtalent en juist door al deze fouten zal het spuiten alleen maar beter gaan.

De PAK spuiten van het “Feuer” dio ging relatief simpel.
Een tank spuiten met allerlei details op de romp en koepel is net weer wat anders en ik heb na de PAK en deze Sherman wel door dat spuiten echt een kunst is.
Niet dat ik er van tevoren makkelijk over dacht, maar toch.

Wat ik wilde proberen was om met preshading te werken.
Kijken hoever ik daarmee zou kunnen komen.
Dat werd niet wat ik ervan verwacht had.
Op z’n zachtst gezegd.
Het werd helemaal niks. :?

Ik wilde met 1,2 bar spuiten en ik kreeg het niet voor elkaar om die druk te krijgen.
De druk bleef steeds tussen de 1,4 en de 1,8 bar.
Te hoog gezien mijn zeer geringe spuitervaring.
Ik spoot de verf er bijna gewoon af. :?
Dat en het feit dat ik op een aantal plaatsen op de Sherman de airbrush er te dichtbij heb gehouden of te lang op één plaats gericht heb gehouden, is de oorzaak voor de fouten te zien op de foto’s van de mislukte poging tot preshading en de fouten op de foto’s met de olive drab.
En dat ik tijdens het spuiten al probeerde fouten te herstellen, terwijl ik ergens wel wist dat je er dan juist verder vanaf moet blijven en het moet gaan herstellen als het spuitwerk droog is.

Ook herinnerde ik me tijdens het spuiten dat ik niet moet beginnen met spuiten op het model, maar bijvoorbeeld op papier en van daaruit naar het model gaan.
Dat ben ik dan ook meteen gaan doen.

Toen ik aan het spuiten was, kwam mijn vrouw thuis en die heeft verstand van compressoren (die komt uit de bouwwereld).
Die had het zo geregeld met de 1,2 bar en toen ging het spuiten ineens een heel stuk beter. :D

Gebruikte verf is Vallejo Model Color zwart en voor de olive drab Vallejo Model Air US olive drab en Vallejo Model Air medium yellow:

Afbeelding

Ik heb, naar de tip van Bert, de US olive drab gemengd en lichter gemaakt met de medium yellow.
Bert adviseerde 7% geel erbij, ik heb er meer bij gedaan, een beetje op m’n eigen gevoel afgegaan.
Over de kleur van de olive drab ben ik zeer tevreden.
En heel blij dat ik naar Bert en Jeroen Zuiderduin geluisterd heb om de olive drab lichter te houden omdat het toch donkerder wordt als ik ga verweren.

Zie onderstaande foto met een proefstukje met de originele US olive drab:

Afbeelding

Toen de verf goed droog was, ben ik de fouten gaan bijschuren om het bij te kunnen werken met de airbrush.

Daarna de tracks los op de tank gelegd en wat stowage neergelegd om een beetje te kijken wat waar komt te liggen.
Mede met dank aan Martin Visser die me gave accessoires toestuurde.
Dan vormt zich al een best aardig plaatje.

Na al deze tekst, de foto’s.

De Sherman na de poging tot preshaden, het zwart zit overal, behalve waar het echt zou moeten zitten.
Ik durfde de Sherman ook niet egaal zwart te spuiten, dus probeerde zwart bij naden te spuiten, maar uiteindelijk draaide het erop uit dat ik de hele Sherman halfzwart heb gespoten.
Misschien was het ook wel wat teveel om in één keer te proberen: en voor het eerst een groot oppervlak spuiten en de zwart-wit techniek proberen en preshaden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Sherman na de olive drab:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na heb bijschuren:

Afbeelding

Afbeelding

Met de voorlopige stowage:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 12:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Leuk he, die hobby, maar je leert er wel door improviseren, ik zou hen dus zwart door hebben gespoten en dan met wit van ban bovenaf lichter hebben gemaakt op de horizontale delen en de hoeken, daarna in een aantal dunne lagen het groen hebben opgezet, maar zo als jij hem hebt is ook niet verkeerd, mag best een beetje vlekkerig zijn als basis voor je verwering

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 17:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Wat Bert aangeeft, preshading kan best zoals jij hebt gedaan Bas, alleen zou je met wit het een en ander weer kunnen oplichten.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha heren,

Bedankt voor het opbouwende meekijken. :)

Ik had eerlijk gezegd na het spuiten best een beetje de pee in, had zoveel zin om de Sherman te spuiten, maar zag voor m’n gevoel voor m’n ogen van alles fout gaan.
Het leek alsof ik alleen maar verder van m’n doel af ging i.p.v. dichterbij.

Op de één of andere manier heb ik altijd van die onbedoelde effecten die goed te gebruiken zijn zoals dat vlekkerige.

Wat jullie aangeven, Bert en Jeroen, over het aanpakken van de preshading, ga ik dan maar proberen op de Sherman van m’n Carentan dio.
Leercurve noemen ze zoiets geloof ik. :wink:

Inmiddels de Sherman bijgewerkt en de stowage aan het schilderen gegaan en krijg ik weer zin om verder te gaan.

Om te beginnen heb ik de houten kist afgemaakt op de decals na.
Eerst met een naaldje houten nerven aangebracht en daarna een wash van flat brown aangebracht.

Kist voor:

Afbeelding

Het resultaat na:

Afbeelding

De stowage in de verf, is nog niet klaar, ben met de basiskleuren bezig nu.
Shading en inlijnen komt nog.
Sommige stowage is geschilderd met Tamiya khaki drab, dat vervang ik misschien door Tamiya olive drab en andere stowage is geschilderd met Vallejo US olive drab.
Overigens komt niet al deze stowage op de Sherman, ik had wat verf over en heb toen wat meer geschilderd.

Afbeelding

Ben nu bezig met het schilderen van de loopwielen met Vallejo dark rubber en de machinegeweren met Tamiya dark iron.

En de bijgewerkte Sherman zoals die nu is met wat stowage en drie crewleden en dan ben ik eigenlijk best wel tevreden.
Op de laatste foto hieronder is op de loop nog een gietnaad te zien, die zag ik pas toen ik met de koepel aan de slag ging om die her en der bij te werken.
Die moet nog bijgewerkt worden.
Zeker nog veel ruimte voor verbetering, maar daar zullen nog wel de nodige modellen voor nodig zijn. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Het gaat lekker vooruit met de Britse Sherman.

De sleepkabel is geverfd met Tamiya dark iron.
Misschien de ogen nog afwerken met matte vernis.

Het gereedschap zit nu ook op de romp.
Hier en daar nog wat bijwerken bij het gereedschap en daarna verweren.

Op de koepel en aan de zijkant heb ik de decals aangebracht zodat ik de zijkanten van de romp en koepel kan gaan verweren met de stippeltechniek.
Ik heb op de romp het nummer in het zwart aangebracht.
Kwam dat op een foto van een Britse Sherman tegen in Overloon 1944 (zie eerste foto hieronder) en heb dat overgenomen.
Ik heb daarbij decal fix en decal softener van Vallejo gebruikt.
Bij het nummer op de romp kreeg ik de randen niet goed weg, maar die zitten straks als het goed is verstopt na het verweren.

Ook verdergegaan met het schilderen van de loopwielen, die zijn nog niet klaar en de telescopen bij de luiken zwart geschilderd. Ook die moeten nog afgewerkt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ik ben nu bezig met het verweren van de zijkant van de romp en de koepel d.m.v. de stippeltechniek.

Dit is hoe de linkerzijkant van de koepel er nu uitziet.
Bij de eerste foto is het verschil goed te zien tussen de kist achterop de koepel die ik niet heb verweerd en op de tweede foto is het verschil met de bovenkant van de koepel goed te zien.
Ook goed te zien is dat de binnenkant van de koepelrand nog bijgewerkt moet worden en dat er een groene spetter zit aan de binnenkant van de koepel van het spuiten.
Had keukenpapier in de opening gedaan, maar toch is er een spetter in gekomen.

Wat vinden jullie van de zijkant van de koepel?

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Vandaag weer vanalles gedaan.
Er is zoveel te doen dat ik niet kan kiezen wat te doen. :lol:

Het eerste stuk spare track op de koepel bevestigd, daar komt nog een klein stukje spare track achter.
Op dezelfde wijze komen er aan de andere kant van de koepel ook twee stukken spare track.

Ik vind het bruinige dat ik op de koepel heb aangebracht, goed staan, dus heb dat aan de andere kant van de koepel ook gedaan.
Wellicht dat ik er straks nog lichtjes wat licht wheateringpoeder eroverheen aanbreng.

Ook begonnen met het aanbrengen van pinwashes op een aantal plaatsen.
Bij de twee cirkels naast de koepel en de bouten aan de voorzijde van de Sherman.
Daar heb ik nog niet elke bout gehad.
De pinwash aangebracht met een donkerdere tint olive drab van Tamiya, beetje zwart toegevoegd en daarna verdund.

Ook weer met de stowage bezig geweest.
Sommige stowage die ik eerst in khaki drab geschilderd had, overgeschilderd met Tamiya khaki, vind dat een geweldige kleur voor in een militair dio.
Andere stowage die ik met Vallejo US olive drab geschilderd had, heb ik een tint donkerder gemaakt door ze over te schilderen met Tamiya olive drab.
Heb de verf wat verdund, bij de khaki canvasdoeken linksonder geeft dat een mooi vervuilend effect en bij de olive drab canvasdoeken geeft het op een aantal plaatsen een mooie shading.
Ben er nog steeds niet over uit hoe ik de stowage precies neer ga leggen achter op de Sherman.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2019 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Het werkt wel hè, zo verrijk je dus het anders zo saaie OD. Welke kleuren stippeltjes gebruik je?

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2019 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Jeroen,

Het werkt zeker.
Nu vind ikzelf olive drab een hele gave tint en de stippeltechniek vind ik goed werken om een voertuig een gebruikte aanblik te geven.
Het grote verschil tussen de bewerkte kant van de romp van de Sherman en de onbewerkte kant is duidelijk.
Maar dit is pas de vierde keer dat ik de techniek gebruik en pas de derde keer dat ik deze toepas zoals bedoeld. :lol:

Heb, voor ik begon, gekeken naar de foto’s van hoe jij de techniek toepaste op jouw M10.
Dat model is in heel wat opzichten een goed voorbeeld voor mij.

Ik heb op de romp oker, blauw, roodbruin, pale stone en geel gebruikt en op de koepel vooral pale stone en roodbruin.

Ik zit alleen met de randen van de decals, die krijg ik nog steeds niet goed weg, maar daar heb ik al een idee voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement