Vandaag weer een hele stap verder op alle fronten.
Ik ben begonnen met het spuiten van de Sherman.
En wat heb ik weer een hoop lessen geleerd!
Lees, kijk, huiver, schrik en lach om het nu volgende verslag van mijn tweede spuitervaring.
Inclusief de foto’s met fouten, niet bang om ze hier te laten zien, want ik ben geen natuurtalent en juist door al deze fouten zal het spuiten alleen maar beter gaan.
De PAK spuiten van het “Feuer” dio ging relatief simpel.
Een tank spuiten met allerlei details op de romp en koepel is net weer wat anders en ik heb na de PAK en deze Sherman wel door dat spuiten echt een kunst is.
Niet dat ik er van tevoren makkelijk over dacht, maar toch.
Wat ik wilde proberen was om met preshading te werken.
Kijken hoever ik daarmee zou kunnen komen.
Dat werd niet wat ik ervan verwacht had.
Op z’n zachtst gezegd.
Het werd helemaal niks.
Ik wilde met 1,2 bar spuiten en ik kreeg het niet voor elkaar om die druk te krijgen.
De druk bleef steeds tussen de 1,4 en de 1,8 bar.
Te hoog gezien mijn zeer geringe spuitervaring.
Ik spoot de verf er bijna gewoon af.
Dat en het feit dat ik op een aantal plaatsen op de Sherman de airbrush er te dichtbij heb gehouden of te lang op één plaats gericht heb gehouden, is de oorzaak voor de fouten te zien op de foto’s van de mislukte poging tot preshading en de fouten op de foto’s met de olive drab.
En dat ik tijdens het spuiten al probeerde fouten te herstellen, terwijl ik ergens wel wist dat je er dan juist verder vanaf moet blijven en het moet gaan herstellen als het spuitwerk droog is.
Ook herinnerde ik me tijdens het spuiten dat ik niet moet beginnen met spuiten op het model, maar bijvoorbeeld op papier en van daaruit naar het model gaan.
Dat ben ik dan ook meteen gaan doen.
Toen ik aan het spuiten was, kwam mijn vrouw thuis en die heeft verstand van compressoren (die komt uit de bouwwereld).
Die had het zo geregeld met de 1,2 bar en toen ging het spuiten ineens een heel stuk beter.
Gebruikte verf is Vallejo Model Color zwart en voor de olive drab Vallejo Model Air US olive drab en Vallejo Model Air medium yellow:
Ik heb, naar de tip van Bert, de US olive drab gemengd en lichter gemaakt met de medium yellow.
Bert adviseerde 7% geel erbij, ik heb er meer bij gedaan, een beetje op m’n eigen gevoel afgegaan.
Over de kleur van de olive drab ben ik zeer tevreden.
En heel blij dat ik naar Bert en Jeroen Zuiderduin geluisterd heb om de olive drab lichter te houden omdat het toch donkerder wordt als ik ga verweren.
Zie onderstaande foto met een proefstukje met de originele US olive drab:
Toen de verf goed droog was, ben ik de fouten gaan bijschuren om het bij te kunnen werken met de airbrush.
Daarna de tracks los op de tank gelegd en wat stowage neergelegd om een beetje te kijken wat waar komt te liggen.
Mede met dank aan Martin Visser die me gave accessoires toestuurde.
Dan vormt zich al een best aardig plaatje.
Na al deze tekst, de foto’s.
De Sherman na de poging tot preshaden, het zwart zit overal, behalve waar het echt zou moeten zitten.
Ik durfde de Sherman ook niet egaal zwart te spuiten, dus probeerde zwart bij naden te spuiten, maar uiteindelijk draaide het erop uit dat ik de hele Sherman halfzwart heb gespoten.
Misschien was het ook wel wat teveel om in één keer te proberen: en voor het eerst een groot oppervlak spuiten en de zwart-wit techniek proberen en preshaden.
De Sherman na de olive drab:
Na heb bijschuren:
Met de voorlopige stowage: