Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 17:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 539 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Vandaag weer wat stappen verder gekomen.

De bevestigingsbandjes op de dekzeilen en de bandjes om het gereedschap op de achterkant van de M10 een enamel chocolate wash gegeven.
De loop van de mitrailleur ingeboord aan de voorkant en daarna de voorkant zwart geverfd en de mitrailleur in de matte lak gezet.
De munitiekist die aan de mitrailleur hangt, ook wat verweerd.

Daarna de M10 vastgelijmd op de ondergrond.
Nu kan ik deze week het grote camonet aan de voorkant definitief gaan
bevestigen.

Afbeelding

De “sneeuw” op het dak afgezwakt met zwart wheateringpoeder, nu zijn het gewoon vlekken op het dak.
Misschien dat ik de vlekken nog wat meer afzwak.
Het dak ziet er in ieder geval alweer stukken beter uit.

Met de “sneeuw”:

Afbeelding

Na het afzwakken:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 9:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Als ik sneeuw zou doen zou ik een strookje maken aan de onderzijde tegen de dakgoot aan, ook verder ligt er weinig sneeuw dus zal de sneeuwplekken eerder door het dooien iets smelten en naar beneden glijden en tegen de dakgoot zich ophopen (ja, ik weet het, lekker snelle reactie :oops: )

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Van die "sneeuw" zie ik helemaal af.
Dat gaat hem voor dit dio niet worden.

In de referentiefoto is het ook niet te zien, dus geen man overboord. :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Weer wat meer richting het eindpunt.

Het camonet voor op de M10 zit er nu definitief op.
Mengseltje van witte houtlijm en water gemaakt en daar het net in gedoopt en bevestigd.
Op het camonet komen nog strookjes tissue om de rafels te maken die op Amerikaanse camonetten zaten tijdens WOII.

Tevens de eerste drie zwarte cartridges bevestigd.
Twee tegen de tracks aan de voorkant van de M10 en eentje een beetje onder de tracks aan de zijkant.
De overige moet ik nog neerleggen.
Dat doe ik voor ik de figuurtjes plaats want dat is met het verder wheateren van de cartridges makkelijker.

De opmerking van Martin over de loze ruimte bleef maar door m’n hoofd spoken en ben eens gaan kijken hier in de afdeling spare parts.
Heb een BAR rifle gemaakt, evenals twee munitiekisten, een veldfles, twee helmen en een tripod.
Bij de helmen heb ik twee zaken uitgeprobeerd.
De ene heeft het bandje voorop zoals je bij veel Amerikaanse soldaten in WOII zag en de andere heeft een camonetje erop en de bandjes loshangend/liggend aan beide kanten van de helm.

Netje op dezelfde manier gemaakt als de grote camonetten in het dio.
Stukje hydrofielgaas gepakt en een mengsel gemaakt van water, witte houtlijm en khaki drab, khaki en olive drab verf van Tamiya.
Daarna op maat geknipt en met secondelijm op de helm bevestigd.
Het netje was nog te licht naar mijn zin, dus heb dat daarna met khaki drab gedrybrushed.
De helmbandjes heb ik van stukjes pleister gemaakt, eerst in khaki geschilderd en toen er een bruine wash overheen om het nieuwe eraf te krijgen.

De andere helm met het bandje aan de voorkant heb ik een flinke khaki wash gegeven ook weer om deze er flink gebruikt uit te laten zien.

De BAR heb ik op de volgende manier gedaan: eerst met een naaldje krasjes in het houtwerk maken voor het nerfidee.
Daarna het houtwerk in flat brown geschilderd en er daarna heel licht een redbrown wash overheen gedaan.
Het ijzerwerk in dark iron geschilderd en daar heel licht een metallic grey wash overheen.
Nu nog de BAR bewerken met matte lak om de laatste glans weg te halen.

De munitiekisten heb ik eerst in olive drab geschilderd, toen voorzichtig met metallic grey gedrybrushed om beschadigingen aan te brengen, daar met redbrown overheen gedrybrushed om het wat af te zwakken en daarna er met een khaki wash overheen om ze een gebruikte look te geven.
Het is bij elkaar geraapte uitrusting en dat heb ik expres gedaan omdat de Amerikanen tijdens het Ardennenoffensief enorm verrast werden door de Duitsers en vaak halsoverkop terug moesten trekken en dus van alles achter moesten laten.

Misschien de uitrustingsstukken nog wat meer in het zand/modder leggen i.p.v. erop zoals het nu ligt.

Nu nog wat rotzooi creëren en bij de M10 neerleggen zoals dat op de referentiefoto ook te zien is.
De voormalige “sneeuw” op het dak nog wat verder afzwakken.
En de figuurtjes verder afwerken.

De helmen, het netje voor het drybrushen.
Afbeelding

De helmen na het drybrushen:

Afbeelding

De munitiekisten:

Afbeelding

Alle uitrusting bij elkaar:

Afbeelding

En zoals het nu in het dio staat/ligt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de contragewichten en de koepelrand wat beschadigingen aangebracht.
Niet teveel, maar gewoon wat uitgeprobeerd:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
no leaf clover schreef:
En zoals het nu in het dio staat/ligt:[/img]

Afbeelding

Ik kan me niet vinden in wat je daar achteloos dropt: lege munitiekistjes kan, een verloren helm ook maar een wapen en een drinkfles? :roll:
Water is cruciaal, een drinkfles wordt niet zomaar weggesmeten en zeker niet als ze nog in de hoes zit en het wapen... geen enkele GI gaat dat daar zomaar laten liggen hoor! Moest dat realistisch zijn, tja.. dan zou je dio vol doden moeten liggen!
Trouwens: de bipod is vast gemonteerd op de BAR, die kan daar niet los naast liggen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Walther, uiteraard is het je goed recht dat je je hier niet in kunt vinden, maar het gaat er niet meer af.
Het zit vast met secondelijm, dus ik trek alles kapot als ik het eraf haal en er zal best een kern van waarheid zitten in wat je schrijft, maar in een oorlog gebeuren de gekste dingen op onvoorziene momenten.
Ook wapens die achtergelaten worden.
Als ik boeken over het Ardennenoffensief lees, dan blijkt dat de Amerikanen aan alle kanten overrompeld werden, dus denk ik dat het best aannemelijk is dat er soldaten waren die zo ongeveer alles achterlieten om aan de oprukkende Duitsers te ontkomen.
Dit zit ook aan de andere kant van het zichtpunt van het dio daarom til ik er ook niet al te zwaar aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik ben het voor een deel met Walther eens; er zit nu een contradictie in het verhaal dat je hebt uitgebeeld. Van de ene kant laat je een ontspannen bemanning zien die poseert voor een ‘fotograaf’. En van de andere kant restanten van een overhaaste terugtrekking.

Maar ik begrijp ook dat je de ‘kale’ gedeelten wilt opvullen.
En het is uiteraard ook nog eens jouw dio.

Iets anders;
Op de romp van je voorbeeldfoto liggen nog allemaal stenen van een eerder moment dat hij door een muur is gebroken. Wil je hier nog iets mee doen?

Succes weer!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha odorf,

Je opmerking over die contradictie snap ik, maar is verklaarbaar.
Eerst de overrompeling door de Duitsers, het herpakken en het tot staan brengen van de vijand vervolgens het terugveroveren van het verloren gegaan gebied.
Wat ook de daadwerkelijke situatie was ten tijde van het Ardennenoffensief.
Dus sporen van soldaten die halsoverkop terugtrokken of misschien gevangengenomen zijn, daarna het optrommelen van de M10 en het poseren na het uitschakelen van de Tigers (zoals het verhaal gaat).
Vandaar dat dat in mijn ogen dus in hetzelfde dio te zien kan zijn.

Niks ten nadele van jou en Walter, maar het ligt er inderdaad ter opvulling van de loze ruimte.
Nu wil ik niet als een eikel klinken, maar inderdaad is dit mijn dio en ik ben tevreden over de aanblik.
Vooral ook omdat ik een aantal technieken heb toegepast en uitgeprobeerd bij die uitrustingsstukken en behoorlijk te spreken ben over het resultaat.
Al staat het uiteraard iedereen vrij daar zijn of haar mening over te hebben.
Het is maar gewoon ter opvulling van de loze ruimte.

Overigens was ik niet van plan iets met die stenen te doen.

Ik ben vandaag verder gegaan met het allerlaatste onderdeel, maar zeker niet minder belangrijk, de figuurtjes.

Ik heb de glazen van de tankbrillen geschilderd en bewerkt, de knopen en drukkers op de uniformen en uitrustingsstukken zwart gemaakt.
Verder de stalen helmen van de betreffende crewleden een khaki wash gegeven.
Ook bij die helmen heb ik een bandje van pleister gemaakt.
Bij de commandant is dat wat minder goed gelukt dan bij de andere.
Geen man overboord, want de twee figuurtjes staan voor het grootste gedeelte met hun gezicht naar de camera om het zo maar te zeggen.

Ook met de gezichten ben ik bezig geweest.
Met een wat dikkere wash van burnt umber en zwart de oogkassen gedaan en de lippen.
Daarna de lippen gedaan met een wash van hull red.
Voor ik verder ga, eerst eens kijken naar het gezicht van het figuurtje bij het Unimog dio van Odorf.
Ben enigszins bang om verder te gaan.
De gezichten kunnen nog wel wat meer gebruiken, maar hebben nu al meer uitstraling dan alle gezichten bij elkaar die ik tot nu toe gedaan heb.

De figuurtjes worden nog geweathered, de suggestie van Bert en ik moet de bril van het zittende crewlid nog bewerken. Nu lijkt die nog gloednieuw.

Misschien moet ik bij deze figuurtjes voor nu tevreden zijn met de vooruitgang die ik tot nu toe geboekt heb en me bij de volgende projecten richten op het verhogen van het niveau qua figuurtjes of iemand moet iets weten waarmee ik nu relatief eenvoudig de gezichten nog beter kan maken.

Hoewel de figuurtjes al veel matter zijn dan m’n vorige figuurtjes, straks als ze klaar nog wel afwerken met matte lak.

Zover zijn we nu:

Afbeelding

De helmbandjes:

Afbeelding

De zwarte knopen/drukkers:

Afbeelding

Afbeelding

De figuurtjes los gefotografeerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 19:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ha Bas
Tja, gezichten op 1/35, het is een kunst waar ik ook nog moeite mee heb

Ansich ja, weinig meer aan doen op wat details na

Ik zou alle ogen doen zoals bij het derde mono figuurtje linker oog, deze komt het meest natuurlijk over, de rest is te groot, dus even een strookje licht onder en basis aan de bovenkant van het oog heen trekken zodat ze wat smaller gaan worden, qua gezicht vind ik ook de derde het best, zwk de lippen wat af, ze zijn wat te rood, ik maak meestal een beetje indian red en basiskleur (1:1) voor de lippen. Voor jou dus basis flesh en wat steenrood

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 8:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt Bert weer voor het meekijken en de tips.

Inderdaad, lippen en ogen zijn de zaken die inderdaad nog aandacht nodig hebben.
De rest ook, maar die vooral. :lol:

Dan weet ik nu wat ik nog moet doen om het dio af te ronden.
Je zei eerder al dat je op moet passen om niet boven je macht te gaan werken en daardoor dingen te gaan verpesten.
Toen ik met de gezichten bezig was, was dat precies waar ik tegen aanliep.
Ik heb m'n figuurtjes al op een hoger niveau gekregen dan de figuurtjes in voorgaande dio's.
Dat wilde ik niet verpesten.

Dit gaan de laatste handelingen worden:
- Lippen en ogen bijwerken
- De straks zichtbare shading bij de figuurtjes bijwerken daar waar ik die er te sterk opgezet heb
- Decals van het insigne van de 9th Armoured Division maken en op de mouwen van de crew leden bevestigen
- Figuurtjes plaatsen als ze bijgewerkt zijn
- Strookjes op het camonet aan de voorkant van de M10 maken
- De cartridges plaatsen en dan nog wat wheateren
- Naamplaatje bestellen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 539 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement