Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 70  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Kijk eens bij Archer, misschien vind je daar wat je zoekt?

http://www.archertransfers.com/

Dan heb je ook nog Peddinghaus Decals:

http://decals.guenstigergeht.net/?language=en

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt Walter voor de tips. :)

Maar ik heb maar 2 afbeeldingen nodig en dan wordt het wel een prijzig verhaal om dan velletjes decals te bestellen.
Decals maken en printen kan ik zelf want ik heb decalpapier.
Daarom zou het fijn zijn als ik die 2 afbeeldingen zou kunnen vinden/krijgen.

Ik heb van die 2 afbeeldingen ook geen idee hoe ze eruit zien, en bij de laatste link staat geen beschrijving van welke eenheden de decals zijn en bij de eerste link zit de goede brigade er niet bij.

Toch bedankt voor de input.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 13:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
http://pipesforfreedom.com/webtxt/0502T ... CANADA.htm
doorscrollen tot halverwege ongeveer

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt! Daar kan ik voor de Carrier al wat mee. :)

Nu hopelijk nog de marking voor 64 I.F.
Lukt dat niet, dan wordt het gewoon een decal uit de kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Vandaag begonnen met het aanbrengen van de decals op de carrier.
Het is nu een mengelmoesje van decals, maar heb wel op internet foto’s van Canadese carriers erbij gehouden als referentie.
Alleen het teken van de Canadese 3e divisie en de 9e brigade nog zelf maken en er deze week op bevestigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast de weipaaltjes in de glanslak gezet om ze later te kunnen bewerken met een donkere wash net zoals ik bij mijn telegraafpalen gedaan heb, maar dan in mindere mate.

Ook de Duitse halftrack de wash gegeven waar Bert het over had, de combi van de gebruikte camokleuren om alles naar elkaar toe te trekken en ik ben zeer te spreken over het resultaat. De halftrack ziet er al meteen enigszins verweerd uit. Het speelgoeduiterlijk is er in ieder geval vanaf.
De binnenkant van de luiken aan de achterkant ook vuil gemaakt met een donkere wash.

De halftrack voor:
Afbeelding

De halftrack na:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 23:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
In mijn beleving is je wash te dik. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de verslagen van Jeroen Zuiderduin. Wat is voor jou de reden om steeds in stapjes te verven, lakken en dan direct te verweren, i.p.v. op het laatst alles in één keer één of meerdere washes te geven?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Misschien is de wash te dik voor een ander voertuig in een ander dio, maar ik ben het in dit geval niet met je eens.
Niet omdat het mijn eigen werk is, maar juist voor het landschap, de sfeer en de weersomstandigheden die ik in dit dio wil neerzetten, vind ik de halftrack een erg gebruikte en vuile uitstraling hebben.
De wash was overigens dun toen ik die maakte en ook toen ik de halftrack ermee behandelde.
Ik vind het gaaf dat de overgang van de verschillende camokleuren niet meer zo hard is als voor de wash.

Ik werk in stapjes omdat ik aan de ene kant op die manier meer controle heb over wat ik aan het doen ben en aan de andere kant omdat ik met een relatief groot dio als dit en mijn "Panzerschlacht" dio, waar meerdere voertuigen inzitten evenals figuurtjes en een landschap, ik niet continue aan een ding kan werken tot het af is.
Tevens raadde Jeroen me een bepaalde volgorde van werken aan en die probeer ik nu zo goed mogelijk te volgen als het gaat om verfen, lakken, decals aanbrengen, lakken en verweren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 10:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Sebastiaan
Ik denk dat Marco bedoeld waarom je op 1 voertuig diverse tussenstappen maakt.

De wash op je halftrack is inderdaad te dik, je ziet het aan de horizontale banen. had je dit nu in vertikale banen gedaan had het er meteen veel beter uit gezien.

De wash waar jij het over hebt is eigenlijk een filter vand e gebruikte verfkleuren in je cammo en dat in een oplossing van hooguit 2%, dus echt gekleurd water, een wash is vaak iets van 5 %.
Met een filter trek je inderdaad de kleuren naar elkaar toe, maar je moet soms een paar laagjes opbrengen voor een gewenst resultaat die je ook nog eens slecht op de foto kan krijgen, tenzij je een echt goede belichtingsstudio hebt en voor en na foto's onder exact dezelfde omstandigheden doet.

Voordeel van een filter boven een wash vind ik de controleerbaarheid, zoals boven al beschreven. Ik gebruik eigenlijk zelden washes, behalve pinwashes voor de details, ( al noem ik dat dan weer inlijnen)

Je beschreven volgorde is wel goed, je moet ook werken via de logica

Je lakt eerst een voertuig met nieuwe verf, door licht gaan de kleuren wat vervagen en gaan in elkaar over (visueel), de vervuiling is tijdelijk en wordt door regen weggespoeld, dus krijg je regen en vuilstrepen. deze regen en vuilstrepen veroorzaken ook de roeststrepen die door beschadigingen of slijtage zijn ontstaan en door regen of condens (de koele ochtenden waardoor je autoruiten beslaan). Je heb dus ook op diverse onderdelen van je voertuigen een ander effect.

Daarnaast gebruikt je washes om een dieptewerking te verkrijgen die je op een 1:1 voertuig hebt door natuurlijk licht en schaduwwerking, je model is te klein voor dit effect dus bootst je dit na middels een extra wash. de pinwashes maken de details duidelijker zichtbaar, maar in principe is het altijd overdone, want een 1:1 voertuig zie je zelden zo genuanceerd. Ik heb dat met mijn figuren, de vele gezichtsnuances zie je maar zelden op een echt gezicht, maar je heb altijd te maken met een visueel schaaleffect en daarvoor kleur ik gezichten ( iedereen trouwens) veel meer geschakeerd in dan het in werkelijk zou zijn.

Ik zou mij inderdaad vasthouden aan de methodes van Jeroen, maar bedenk wel, het is de methode van een ervaren iemand die er ook nog eens gevoel voor heeft. Ik geloof niet dat Jeroen echt nadenkt bij wat hij doet en hoe hij het doet, dat is voornamelijk bepaald door ervaring (hoe hij het doet) en gevoel (wat hij doet), probeer dus naast zijn tips, zijn logica van opbouw te doorgronden (ik hoor hem nu al grinniken "welke opbouw, welke logica?")
Maar echt, hij gebruikt een logsiche volgorde.

Nu is alles in hobby vaker niet wel rechtlijnig en soms ga je inderdaad een wash toepassen tussentijds, een inlijning toepassen voor je washes, maar dat is de ervaring en routine die je moet opbouwen, alleen supertalenten met het volle pakket modelbouwgenen kunnen dit in no-time, gelukkig zijn de meeste van ons de harde werkmieren die het gaanderweg moeten leren aan de hand van tips van de ervaren werkmieren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 11:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Bert, dit is exact omschreven hoe ik het bedoel. Ben zelf ook nog maar een beginner en probeer zo goed mogelijk de hier beschreven technieken mijzelf eigen te maken.
Sebastiaan, ik denk echt dat je resultaat beter wordt door als laatste in één keer alles te verweren, d.m.v. nog veel meer verdunde washes. Op de binnenzijde van de achterdeuren zie je nu bijvoorbeeld de afzonderlijke 'verfkorrels' van je wash, dus te dik.. Wellicht kan je het effect nog wat afzwakken met een behandeling met alleen terpentine, White spirit of welke verdunner je ook gebruikt voor je wash, zonder verf. Dit uiteraard als opbouwende kritiek!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Hoi Bert,

Ik vind nog steeds dat de halftrack er voor mijn dio goed uitziet, maar dat wil niet zeggen dat wat je uitgelegd hebt, ik aan de kant schuif.
Sterker nog, door jouw uiteenzetting snap ik beter wat Marco zegt.
Ik heb je stukje goed gelezen en je legt dingen helder uit.
Dat van dat verticaal een wash aanbrengen, ga ik meenemen. Dat wist ik niet.
De verhouding die ik gisteren gebruikt heb, was die van een wash en niet die van een filter. Dus in dat opzicht is het dan te dik geweest.
Goed om te weten, want de carrier moet ook nog, dus dan ga ik de wash verdunnen en verticaal aanbrengen.

Ik ben ook een werkmier en moet het leren van doen, ervaren en vallen en opstaan. :D
Dit is dus gedeeltelijk een gevalletje van vallen en opstaan.
Overigens heb ik nu deze wash gedaan en doe ik nu de decals, en daarna de rest van de washes die ik nog wil doen.

De methode van Jeroen geeft me in ieder geval houvast, minder kans om m'n modellen te verknallen door bijvoorbeeld niet eerst te lakken voordat ik ga verweren.
Daarbinnen probeer ik m'n eigen weg te vinden.

Bedankt jongens, weer wat geleerd en verduidelijkt! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 70  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement