Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Dit is mijn aandeel in de groepsbouw, de Egyptische TU-16K Badger G

Eind jaren '40 was de Sovjet-Unie vastberaden om dezelfde capaciteit voor strategische bombardementen te hebben als de Verenigde Staten. De enige lange-afstands bommenwerper van de Sovjets op dat moment was de Tupolev Tu-4, een reverse-engineerde versie van de Amerikaanse B-29 Superfortress. De ontwikkeling van de extreem krachtige Mikulin AM-3 turbojet leidde tot de mogelijkheid van een grotere, straalaangedreven bommenwerper.

Het Tupolev design bureau begon met Tu-88 ("Aircraft N") prototypes in 1950. De eerste Tu-88 vloog op 27 april 1952. Na het winnen van de competitie van de Iljoesjin Il-46, ging hij in productie in december 1952. De eerste bommenwerpers kwamen in dienst in 1954 onder de aanduiding Tu-16. Het kreeg de NAVO-codenaam Badger A.

Hij kreeg grote, nieuwe pijlvorm-vleugels en twee gigantische Mikulin AM-3 turbojets, één in elke vleugelwortel. Hij kon een enkele gigantische FAB-9000 9.000kg conventionele bom (Russische equivalent van de Britse Grand Slam Bomb) of een variëtieit aan nucleaire wapens vervoeren tot een bereik van ongeveer 4.800 km.

Al begon de Tu-16 als grote hoogte, vrije val bommenwerper, hij werd midden jaren '50 omgebouwd om vroege Sovjet kruisraketten te dragen. De Tu-16KS-1 (Badger B) versie kon KS-1 'Kometa' (AS-1 'Kennel') raketten vervoeren over een afstand van 1.800 km. Deze zeer grote wapens waren aerodynamisch gelijk aan de MiG-15 jager, uitgerust met een nucleaire dan wel conventionele kop met een bereik van ongeveer 140 km. Ze waren vooral bedoeld tegen de vliegdekschepen van de US Navy en andere grote oppervlakteschepen. Tu-16's werden vele malen omgebouwd voor latere, geavanceerdere raketten, waardoor hun typeaanduidingen een aantal malen veranderde.

Vlak voor het uitbreken van de Zesdaagse oorlog in 1967 had Egypte 20 TU-16KS-1 Badger Bs van de Soviet Unie ontvangen. Deze Badgers werden al in de eerste uren van de oorlog allemaal door de IDF/AF op de grond vernietigd, waardoor ze geen gevaar maar vormde voor Israel.
Na de wapenstilstand verving de Soviet Unie snel de verloren gegane Badgers van de Egyptische Luchtmacht, door 20 nieuwe Badgers te leveren, dit maal van het type Tu-16K Badger G (mijn model) bewapend met twee AS-5 Kelt anti-radar raket. Tijdens de Yom Kippuroorlog in 1973, zetten Egypte de Badgers in tegen Israel. Er werden met Badgers vijfentwintig aanvallen met de AS-5 Kelt raketten uitgevoerd tegen Israelische doelen, de meesten werden neergeschoten door jagers van de IDF/AF. Vijf AS-5 kelt raketten troffen doen, waarbij twee Israelische radarposten in de Sinai woestijn werden vernietigd. Tijdens de Yom Kippur oorlog werd één Badger door de IDF neergeschoten. Egypte verplaatste zijn Badgers tijdens de oolog van het vliegveld Cairo West naar vliegvelden in het zuiden van Egypte, de kans dat ze in het zuiden van Egypte door luchtaanvallen van de IDF/AF zouden worden vernietigd was vele malen kleiner dan op hun oorspronkelijke vliegbasis Cairo West.

Afbeelding
Zo moet die worden.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze word uitgerust met AS-5 Kelt.

Groeten,
Gerald


Laatst bijgewerkt door Red Arrows op zo 11 aug, 2013 12:14 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 17:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Wauw, groot ding Gerald! Wat een mooie opening van je topic hoor. Je bent de eerste die een tegenstander kiest.

Heel veel succes!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
@Eelcog
Vond dit wel een gepast model, want de boeken die ik heb gelezen over de Yom Kippur oorlog, was de IDF toch wel een beetje bang voor deze bommenwerper met zijn AS-5 Kelt raket. Maar in de praktijk bleek dit ongegrond te zijn, want de Egyptenaren verplaatse al snel deze kisten omdat ze veels te bang waren om tijdens een luchtaanval weer alle Badgers te verliezen zoals in 1967.
Maar ik als ik die mooie dames zie staan van de IDF, dan zit ik toch liever in het IDF kamp :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 17:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ik vind dit een hele vette aanmelding Gerald! Een heel gaaf en apart project, heel veel succes er mee!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Wat een bak, zeg. Toevallig zag ik vanmiddag bij de LHS een leuke MiG liggen, wat me er aan deed denken dat 'IDF in Conflict' natuurlijk ook open moet staan voor materieel van de tegenstanders en zie: zowaar gelijk maar een Badger. Volgens mij krijg je hem niet eens meer de voordeur uit zodra vleugels en romp aan elkaar zitten :D . Succes met de bouw!
[Mijn bijdrage wordt overigens geen MiG :lol: ]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 19:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Nou maak dan maar gauw een topic met wat het wél gaat worden haha :D

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
heico1980 schreef:
Nou maak dan maar gauw een topic met wat het wél gaat worden haha :D


Done.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Duurt nog wel een week of vier, voordat ik er aan begin. Ben nu bij de buren voor mijn eigen groepsbouw vijf van mijn eigen modellen aan het afronden die gaan voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
wordt een apart kleurenschema zo, met redelijk wat afplakwerk, of komt deze in de grijze kleur? veel succes met deze.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
@Silenoz
Ga de Camouflage doen, en word gewoon uit de hand gekwast zonder afplakken. Met uitzondering van de scheidingslijn van grijs naar camouflage dit plak ik wel af.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement