Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2013 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
In het militaire deel heb ik een algemeen Apache topic lopen, waar net wat discussie is betreffende de Israëlische heli's. Na wat speurwerk plaatste ik daar een bericht, wat ik dan nu hier ook maar in plak om mijn topic te starten.

Eerst wat algemene info:

Citaat:
The Israeli Air Force (IAF) first received AH-64A’s in 1990, for a total fleet of 42. There was some controversy over the Air Force's choice to purchase Apaches over upgrading existing AH-1 Cobra attack helicopters. In 2000, Israel was interested in acquiring up to 48 Apache AH-64D’s, but U.S. reluctance to share the software source code complicated the prospect. In April 2005, Boeing delivered the first AH-64D to the IAF. In 2009, an arranged sale of six AH-64Ds was reportedly blocked by the Obama Administration (pending interagency review) over concerns the helicopters may pose a threat to civilian Palestinians in Gaza. Also, in February 2001 reports emerged the U.S. government was investigating alleged misuse of the Apache and other US military equipment against Palestinian leaders and facilities.

In IAF service, the AH-64A was named as the Peten (Hebrew for Python (Cobra)), while the AH-64D was named Saraph (also as "Seraph", Hebrew for venomous/fiery winged serpent).


De eerste heli's waren olive drab.
Afbeelding

Vervolgens is geëxpierimenteerd met een camo van zandkleur-groen. Daarvoor waren 2 heli's als test zo geverfd.
Afbeelding

Achteraf vond men dit teveel lijken op helikopters uit Syrië waarna voor zand/bruin is gekozen. Nadat de 'D's er waren, zij alle heli's geverfd in camo-kleur.

De '966' is een AH-64A 'Peten' van het 190 squadron, the Magic Touch squadron (http://www.globalsecurity.org/military/world/israel/190squadron.htm)
Afbeelding

De '754' is een AH-64D 'Saraf' van het 113 squadron, the Hornet squadron (http://en.wikipedia.org/wiki/113_Squadron_(Israel)).
Afbeelding

De 'D' is voorzien van een heel ander beveiligingssysteem dan de 'A', veel meer antenne's, bobbels etc. Ook is daarop ook weer een verbetering ontwikkeld, namelijk het 'Matrix' systeem. Wel leuk hoor al die bobbels en uitsteeksels. Daarvoor is aftermarket te krijgen, maar het is ook leuk om zelf te maken (wat ik onlangs gedaan heb bij een Engelse WAH-64 Apache, zie foto)
Afbeelding

Wat mij na bestudering van foto's en na lezen van tekst is opgevallen is dat het registratienummer anders op de staart kan staan (754 staat scheef, 966 staat horizontaal). Het kleurenschema van de 'D' (Saraf) is iets anders dan het kleurenschema van de 'A' (Peten). Beide zijn wel zandkleur + bruin, dus geen groen !!!! Met een licht-grijze onderzijde. De wapenpylons van de 'D' zijn zandkleur en bij de 'A' licht-grijs. Ook kan de gele 'V' iets anders van kleur zijn dus een exacte kleur is moeilijk te geven.

Verdere info betreffende de kit en de bouw wellicht vanavond of morgen. Eerst family-time en tennis.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2013 12:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Eindelijk, daar was die dan :lol:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2013 12:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Die bruine camouflage op zo'n Apache staat wel erg bruut zeg. :shock:
Ik ben benieuwd, succes.


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 8:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Daar gaat ie dan... tof!
Gezien je Engelsman die je net afgeleverd hebt, ben ik heel benieuwd hoe je deze gaat maken met al die bobbels en zo.... Gaat een hele mooie worden!

gr. Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Maar goed dat de Israëli's gekozen hebben voor een zandkleur/bruine schema, dat maakt ons leven ook afwisselender.

Welkom in de IDF groepsbouw!

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Milt79 schreef:
...ben ik heel benieuwd hoe je deze gaat maken met al die bobbels en zo...


De 'A' heeft ten opzichte van de 'D' wel iets minder hobbels en bobbels, maar mag er inderdaad nog steeds zijn.

Goed, ik had het over de 1:72 Academy-kit. Wat krijgen we dan....?

Het 'Heilige boek'. Deze is via-via vanuit de LHS naar mij toegekomen. Rechtstreeks via LHS vroegen ze €8,50 verzendkosten voor. Dat vond ik toch wat schunnig (daarover heb ik ze ook even opgebeld, konden ze niks aan doen, dat bepaald de computer. Vond ik toch wel een beetje heel erg jammer. Dat een pakketje €8,50 kost kan ik inkomen (verzendkosten via Postnl + verpakkingsmoeite, maar een boekje wat gewoon door de brievenbus past :? :? ). Ik wilde niet eerder beginnen met de bouw van deze kit, nadat ik dit boek had en geloof me, dankzij dit boek ben ik al heel wat meer te weten gekomen over deze heli en de geschiedenis van de Apache in Israëlische dienst.
Afbeelding

De doos met fraaie box-art
Afbeelding

De sprues. Een fout die veel fabrikanten maken is dat ze de bladen van de staartrotor in lijn maken. Dat is niet zo dus dat zal aangepast moeten worden. Wel leuk is dat bij de 2 laatste drama-kits waar ik aan gewerkt heb en nog werk (Mirage Hobby en de rebox van Airfix dit wel goed is).
Afbeelding

Handleiding met decals.
Afbeelding

Aftermarket decals van Hi-decal met spare decals van Italeri en Revell. Kan ik het beste kiezen wat ik wil :D
Afbeelding

Aftermarket van Army-cast. Typerend voor de Israëliers is dat ze met external fuel-tanks vliegen. Grootste operatie is hier het aanpassen van het achterste deel van de F(orward) A(vionics) B(ays). Bij de Engelse Apache moest ik dit zelf maken van styreen, dus zie ik hier weinig moeilijkheden in.
Afbeelding

Even een detail van wat kleine - mooi gedetaileerde - resin onderdeeltjes.
Afbeelding

Nu verjaardagsvisite en vanavond bouwen. Ik had gisteravond al willen beginnen, maar ik was goed kapot na een middagje tennissen. Mijn enkel partij gewonnen met 7-5 / 5-7 / 6-4. Dik 2 uur op de baan en na een winter van weinig beweging viel dit toch even flink tegen. Mijn dubbel-partij was dan ook drama. Ik was op en samen met mijn dubbel-partner konden wij geen potten breken. 1-6 / 0-6 aan de kont. 's Avonds nog even Ice Age 4 gezien met de kids en toen op de bank in slaap gevallen. Op zich wel lekker, maar op modelbouwgebied schiet het niet op.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 11:26 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
tsjopper bob schreef:
Op zich wel lekker, maar op modelbouwgebied schiet het niet op.


Des te meer energie heb je nu weer toch ;)

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
het blijft een hobby natuurlijk, en met het aanblik van resin onderdeeltjes kan ik wel een halve dag voorruit :lol:

gelukkig is talentontwikkeling onder werktijd. nog even wat schuurstokjes fabriceren en dan kunnen we los

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
hoi,

veel succes met deze ombouwwerkzaamheden. in het betreffende boek, staan er ook aanzichten in van de Saraf (D-versie)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Wat een toffe set zeg... En wel wijs die sportuitvoeringen van de Israeliërs hoor, ze zien er erg 'dik' uit!
Over die D versie maar niet te spreken, die vind ik echt heel dik.



Citaat:
De 'A' heeft ten opzichte van de 'D' wel iets minder hobbels en bobbels, maar mag er inderdaad nog steeds zijn.

Goed punt, ik had de D versie nog op m'n netvlies. :)

Ik ben toch ook wel op zoek naar het über Apache kitje (in mijn schaal dan), desnoods met aftermarket corrigeer spul.
Ik heb een poos terug eens een hasegawa gekocht in de aanbieding (grijze camo met een haaientoet). Maar ook hier de aan elkaar gebakken staartrotor in 1 vlak.
Misschien dat de Hobby Boss doos een beetje goed gevuld is. Dat ga ik eens uitzoeken. :)

Het is wel aanstekelijk zo'n onderwerp hoor... :)

gr. Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement