Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 17:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2013 9:10 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Het is een leuke toevoeging dat stapeltje papieren. Er zullen door puristen misschien een aantal vraagtekens bij gezet worden over zo'n grote stapel papieren aan het front maar het geeft inderdaad een leuk extraatje aan je dio. Ik zou persoonlijk wel iets doen mbt Syirsche teksten ofzo. Ik vermoed niet dat er veel mensen uit die streek vloeiend Spaans spreken :P

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2013 18:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Da's wel een idee ja, even wat Arabische dingen erop. Puristen kunnen er misschien aanstoot aannemen, pech, ik vind het leuk en daar bouw ik voor. Trouwens, wie zegt dat er papier in de gesloten dozen zit?

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2013 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
ik!

Vind het er wel leuk uitzien zo met die doosjes, alleen vind ik ze een beetje groot in vergelijking met de rest.

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2013 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 jun, 2013 16:49 pm
Berichten: 86
Mooie geschiedenis, mooie uitvoer, ben benieuwd naar de Israëli


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2013 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Dank voor de reacties. De doosjes zijn inderdaad wat groot, het zij zo...

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2013 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hoi Arrie/Arjan, allereerst vind ik dit een prachtig onderwerp. Ik ben zelf een strikte vliegtuigbouwer, maar zo nu en dan kijk ik stiekem op de andere fora naar bootjes en tankjes en zo kwam ik ook hier terecht. Als vliegtuigbouwer ben ik altijd op zoek naar bijzondere en/of onbekende onderwerpen. Daarom sprak me jou project ook zo aan. Ik zou zeggen dat je inderdaad nog iets kunt uitvoeren met washes en poeders, maar als vliegtuigbouwer heb ik eigenlijk geen recht van spreken. Misschien kun je net zulke dekzeiltjes maken als wat ik bij mijn B-17 heb gedaan als ze in je diorama passen. Klik de link voor een 'howto'.

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 9&start=80

Maar wat me echt wel tegenstaat is de afbeelding van de lijken in je diorama. Ik weet dat oorlog verschrikkelijk is en dat er doden vielen, maar een diorama is geen oorlog. Een diorama is een kunstwerk, als een schilderij of een beeldhouwwerk. En daar zie je ook weinig lijken. Op een tentoonstelling zou ik absoluut niet op zo'n diorama stemmen. Je kunt veel beter levende mannetjes rond je tank zetten. Vergeef me de uitdrukking, maar dat maakt het diorama juist levendiger en aantrekkelijker om naar te kijken. Ik zie dat je van plan was wat Israëlische soldaten rond de tank te zetten? Dat lijkt me een goed plan. Dan kun je de lijken weghalen, want zo heel veel plaats is er niet meer in je dio. De afbeelding van dode mensen maakt het diorama er niet aantrekkelijker op. Elk model (of diorama) is een kunstwerk. Zodoende heb ik zelden kritiek op modelbouwers, omdat het artiesten zijn. En wie bepaalt er nu wat kunst is en wat niet? Maar eerlijk is eerlijk, niemand kijkt graag naar dode mensen.

Als extra tip, haal die papieren weg. Het is niet zo logisch dat ze in je diorama staan. Papieren bewaar je ergens binnen, in een bunker, op je bureau of in een kast. Je kunt wel eens kijken of je een bepaald aanplak biljet, een propaganda poster of een Islamitische leus? in je diorama kunt plaatsen. Dat is denk ik veel overtuigender.

Anyways, bouw lekker verder zou ik zeggen.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 18:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ik deel de mening van Java over de lijken. Het blijft jouw creatieve uitvoering maar mannetjes die rondlopen maken het diorama dynamischer niet?

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2013 19:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Bedankt voor deze inbreng. Ik snap inderdaad wel wat jullie bedoelen. Op Twenot vond ik al een soortgelijke discussie, en er zijn twee meningen:

1) Op je dio beeld je een stukje oorlog af. Oorlog is nooit mooi of iets van helden wat veel films (en ook modelbouwers) je vaak laten zien. Lijken, gewonden en allerlei andere ellende hoort daar bij, hoe verschrikkelijk het misschien is. Wil je als modelbouwer iets realistisch laten zien moet je dit er dus ook bij voegen.
2) Jij bepaalt wat er op het dio komt, lijken horen daar niet bij. Modelbouw is een mooie hobby maar zoiets kan je niet op je dio plaatsen, het past niet binnen de mooie sfeer van het modelbouwwereldje.

Jullie hangen dus allebei 2 aan, terwijl ik ook voor 1 wel wat voel, ik hang er een beetje tussenin. Ik weet niet of jullie het boek "Im westen nichts neues" (Ook wel bekend onder "All quiet on the western front") waarin wordt beschreven hoe een jonge knul, een zekere Paul meen ik, bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog door zijn meester zulke heroïsche en romantische verhalen verteld krijgt, dat hij besluit zich aan te melden voor het leger. Hier blijkt de werkelijkheid toch wel heel wat anders, oorlog blijkt helemaal niet zo mooi te zijn als de meester altijd vertelde. Ik vind dat we hier mee op moeten passen. Kijk naar de films die tegenwoordig in de bioscopen draaien, hier wordt oorlog zowat in verheerlijkt (ook niet allemaal, denk bijvoorbeeld aan "Unsere Mütter, unsere Väter" en "Schindler's List"). Ik denk dus wel dat het niet altijd verkeert is om zulke dingen af te beelden. Als iedereen het maar in de doofpot stopt gaat het geheid weer fout. Wat er in de Duitse concentratiekampen gebeurde werd toch ook in de doofpot gestopt? Niemand die het wilde weten waardoor iedereen daar z'n gang kon gaan.

Toch heb ik besloten om de lijken uit het diorama te verwijderen. Ik wil niet dat mensen aanstoot nemen aan mijn werk. Ik bouw voornamelijk voor mezelf maar ik vind het fijn als ook anderen van mijn werk kunnen genieten. Als mensen zich geraak (op een negatieve manier) voelen door mijn werk zou ik mezelf dat kwalijk nemen, vandaar dit besluit.

Nogmaals hartstikke bedankt voor jullie inbreng, ik stel dit op prijs.


Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2013 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
dit is een eindeloze discussie tussen voor en tegenstanders, en soms kan je ook hetzelfde gevoel oproepen gewoon door het idee op te wekken.

http://ricklawler.plastic-garden.com/?p=2050

Dit is een schitterend diorama dat alles verwoord zonder iets te zeggen...

Ik wil gewoon bedoelen dat het niet steeds nodig is om expliciet bezig te zijn, of stukken romp, darmen en andere delen te verspreiden... Hoewel het soms al eens zou mogen getoond worden volgens mij, maar dan hab je ook algauw het idee dat je in een goedkope horrorfilm zit bij wijze van spreken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2013 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat is een heel erg mooi dio, Silenoz (vandaar ook al die prijzen I guess :lol: )

Ikzelf vind juist dat je wel iets mag laten zien van de ellende - zolang het maar stijlvol gebeurt. Wat dat betreft vond ik die lijken onder dat kleedje niet té horror of zo.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement