Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2013 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Na de kleine pauze van de groepsbouw van René toch nog een bijdrage van mijn kant aan deze groepsbouw, het is een te mooi onderwerp om te laten schieten en mijn eerste groepsbouw is me goed bevallen. Bovendien maakt belofte schult hè... :)
Ik wilde alleen wel redelijk zeker zijn dat ik de eindstreep wel op tijd zou kunnen halen.

Ik ben van de vliegende onderwerpen en vind het altijd leuk om de minder bekende of minder uitgelichte uitvoeringen te maken, en dat heb ik gevonden in de vorm een Hunter, een Mk.6 van de Libanese luchtmacht ten tijde van het begin van de 6-daagse oorlog.
Ik kwam een hele mooie decal sheet tegen van DP Casper met daarop heel veel mooie uitvoeringen van allerlei vliegend materiaal van verschillende kampen die betrokken waren bij het conflict.
Die ga ik zeker meer gebruiken in de toekomst! Kitjes genoeg in huis die ik er mee vol kan plakken. :)

Desondanks toch naar Kesteren gereden om een Hunter via Marktplaats te bemachtigen, en vervolgens toch maar weer een Eduard setje erbij..... zucht... Zo kom ik nooit van die voorraad af hè... :oops: Het zal jullie wel bekend in de oren klinken schat ik zo in... :)

Op 5 juni 1967 lanceert Israel operatie 'Moked' ofwel 'Focus', en in een tijdsbestek van ca. 3 uur vernietigen vrijwel alle jachtvliegtuigen (bijna 200) van de Israelische luchtmacht (op 12 na,
die aangewezen waren tot het beschermen van het Israelische luchtruim) bijna de hele luchtmacht van Egypte op de grond. Daarna kregen ook Irak, Syrië en Jordanië als Egyptische bondgenoten nog een draai om hun oren omdat ze de aanvallen op Egypte wilden vergelden.

Libanon bleef uit de luchtoorlog, maar ik las wel een getuigeverslag van ene John Thomson waarin gesproken wordt over vier Libanese Hunters die laag door de Bekaa Vallei vlogen, even later gevolgd door 4 Israelische Mirages.
De leider van het Libanese viertal bewoog zijn vleugels op en neer als internationaal vreedzaam saluut, waarna de Israelische leider van de Mirages het gebaar beantwoorde.
Of dit verhaal waar is weet ik niet, want elders op het net lees ik dat vier Libanese Hunters vier Israelische Mystere's, die op de terugweg waren van de Golan Hoogte, in een hinderlaag lieten lopen en één Mystere neerhaalden vlakbij Nabatiye waar de piloot gevangen werd genomen.
Israel reageerde door vier Mirages te sturen waarvan er een gevlogen werd door Sqn. Lt. Aven-Nir, die met zijn Mirage IIICJ boven luchtmachtbasis Rayak een Hunter neerschoot. Bij deze confrontaties in de lucht is het gebleven, althans tussen Israel en Libanon.

De kit en de goodies die ik ga gebruiken zijn de 1:72 Mk.6 van Revell (04350), een detailset van Eduard (73 230), en de decals van DP Casper (DPC72013).
Hieronder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er gaat veel speurwerk in zitten voor een onderwerp als deze, foto's zijn schaars van de betreffende apparaten. Uiteraard heb ik wel wat gevonden, en bovendien hebben ze in Libanon een paar jaar geleden weer vier of acht Hunters luchtwaardig gemaakt! Erg bijzonder, maar het zijn wel modernere uitvoeringen, die dus voor mij niet in ieder opzicht nuttig zullen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

En wat van de tegenwoordig vliegende Hunters:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben begonnen met het opschonen en weg schuren van het (toch wel mooie) detail van de cockpit onderdelen om zo plaats te maken voor de PE onderdelen.

Afbeelding

Vervolgens de vleugelhelften aan elkaar geplakt en de canopy onderdelen afgeplakt en voorzien van wat PE:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen aan de voorkanten en uiteinden van de vleugels vind ik maar raar bedacht hoor, dat had toch ook wel in het malletje gekund? Zou het te maken hebben met de 'dogtooth' vleugels? Andere versies van Revell hebben die toch ook volgens mij?

Daar over gesproken, klopt het dat de 'dogtooth' vleugels voorkwamen dat er teveel terugslag was van de vier boordkanonnen? Als dat zo is, is het dan correct om de 'dempers' op de kanonnen toe te passen voor deze versie? Ik ben benieuwd of er iemand is die me kan helpen... :brouw:

De luchtinlaten zijn niet bepaald zoals ze in het eggie zijn, je kijkt zo de holle vleugels in tegen de malzijde van de wielbak.. :roll:

Afbeelding

Nu ga ik niet proberen dit helemaal te corrigeren, als straks alles in de verf staat is het vast een stuk donkerder aan de binnenkant van de vleugels.
Wel wil ik het deel waar je recht in kunt kijken vanaf de voorkant voorzien van enige aanpassingen.
Ik heb met Evergreen wat kopschotjes gemaakt en tegen de wielbakken aan gelijmd. Vervolgens met de Humbrol putty (die bij mij een stuk dikker is dan mijn Tamiya putty) wat vlees aangebracht om dat vervolgens weer enigzins in model te schuren. Zo heeft het toch nog iets weg van de inlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even wat close-upjes van de canopy en de eerste voorbereidingen voor de vleugel- en inlaataansluitingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo... dat was hem even voor nu, zo met het vrouwtje naar de Italiaan en misschien morgen weer wat doen.

Ik houd me aanbevolen voor tips, know how etc. wat betreft de kit, de Hunter en operatie 'Moked' Correct me if I'm wrong! :) :brouw:


Laatst bijgewerkt door Milt79 op di 13 aug, 2013 11:28 am, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2013 19:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Welkom, leuk dat je mee doet. Je hebt een leuk onderwerp gekozen met een goed verhaal erbij! Zo zie je maar weer hoe breed en divers dit onderwerp is. Je hebt al een prima start gemaakt! Super.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2013 19:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ah, Eelco is me net voor. Leuk en niet alledaags project heb je gekozen. Leuk decal-velletje ook. Het precieze hoe en wat van je verhaal weet ik zo ook even niet. Niettemin wens ik je veel succes met deze!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2013 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Mooie intro. Origineel onderwerp, deze jager uit het land van de ceder.

Waar heb je dit 'gereedschap-ding' vandaan (en hoe heet het), want het ziet er erg handig uit:

Afbeelding

Thanks en groet,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2013 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Ha Daan... Thx...

Hoe het heet? Weet ik niet precies, ik noem het maar een klem-pincet of zo... Heb ooit eens een setje met verschillende pincetten gekocht op die beurs bij ons in town... Volgens mij kun je die bij de betere modelbouw- of hobby zaken wel vinden... :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2013 10:58 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Die haal je ook bij de drogist en de supermarkt hoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2013 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Kijk aan... ze liggen voor het oprapen... problem solved Daan... :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2013 21:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Kijk even bij de kwantum, 4 pincetten (waaronder deze) voor €1,50. Ze lagen bij de kassa meen ik...

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2013 21:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ja klopt, je vindt ze soms bij de Gamma of Blokker in de euro-bakken. En dat terwijl dezelfde setjes voor 7 euro bij een hobbywinkel liggen.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2013 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik had ook zo'n goedkoop klemmetje. Wilde niet eens klemmen, is wellicht wat aan te doen als je het metaal iets verbuigd. Omdat ik er ook één had, die wel goed was (een duurdere), heb ik de goedkope versie 'gearchiveert'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement