Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: F-16 I SUFA DONE
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 15:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Ik ga ook maar weer eens de draad oppakken.
Voor deze groepsbouw, waar ik eerlijk gezegd niet heel veel mee heb, zie ik desondanks een goede reden om mijn tweede viper van stal te halen. Ik heb er nogal wat liggen die ik moet maken. Ooit hier op dit forum de block60 van de UAE geknutseld en daar was ik destijds best tevreden over.
voor degenen die m niet kennen:
Afbeelding

Ja, en 1 viper smaakt echt naar meer. Ik ben het sinds die tijd een fantastisch gaaf ding gaan vinden en heb in de 2 jaar tijd al veel verschillende kits in huis gehaald met de wens om een mooi rijtje vipers neer te kunnen zetten. Zo heb ik onze eigen Orange Lion, een Belg, een griek, onze eigen F-16-a met Dirty Diana op de tail, sinds kort nog een arctic viper en volgens mij als laatste nog een standaard -C van de Yanks..

Maar mooi allemaal. Daar gaat het hier niet om. bij deze bouw ga ik een kit van Hasegawa maken. De F-16 I, ook wel SUFA wat weer staat voor "Storm"
Deze F-16 is gebaseerd op de meerder gemaakte block 52 versie, die o.a. gebruikt wordt door de polen en de grieken. Zeer herkenbaar aan deze versie zijn de externe dorsal spine en extra fuel/equipment tanks op de rug.
De versie die ik ga maken is #253, deze verliet in november 2003 voor het eerst de fabriek in Fort Worth, Texas onder het zogenaamde Peace marble V program
Dat zag er destijds zo uit:
Afbeelding

Of de kist momenteel nog vliegt weet ik zo niet. Ik heb een hoop foto's van de betreffende kist kunnen vinden, echter dat zag er aardig museum-achtig uit. Opvallend is dat deze weer anders is dan wat Hasegawa opgeeft en dus zal ik mn refs goed moeten checken.
Op de kit en bouwbeschrijving ziet het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Dit is ook een ander nummer, maar de beschrijving geeft behalve de nummers exact dezelfde decalplaatsing en camo-schema aan.
Wat ik zelf aan ga houden is wat op deze foto's te zien is:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog even verder zoeken kom ik op airliners.net op deze foto uit:
Afbeelding

wie kan me hier meer over vertellen..

Mijn gedachte is om de eerste (originele) versie te gaan maken, echter het probleem is dat ik een clear canopy geleverd kreeg en er op die eerste versie een donkere zit.
Ik wil de kist eigenlijk zoveel mogelijk oob gaan bouwen tenzij ik op mn hobbyhok nog wat extras heb liggen.. Ik heb ooit best wel wat aftermarket gehaald voor de f-16's dus het kan maar zo zijn dat ik nog wel wat heb liggen, maar om nou een donkere canopy te gaan halen. En.. donker maken.. Tja, komen we daar weer op uit.. Is me eigenlijk nog nooit gelukt en bij de modellen bij wie ik het gedaan zag was het resultaat met bijvoorbeeld verdunde smoke ook niet helemaal je van het.. Dan laat ik m liever origineel.

Nou ja, tot zoveer eerst maar mijn inbreng. Snel aan de knutsel zou ik zeggen.. Zal wel een cockpit worden. :lol:

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Laatst bijgewerkt door darka op za 16 maart, 2013 14:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F-16 I SUFA
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 17:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hey, die wil ik ook nog gaan bouwen. Die doos heb ik ook in tha house! Hele gave bak! Je hebt al een prachtige F-16 neergezet en ik heb er alle vetrouwen in dat deze ook zo mooi wordt.

Over die nummers, de Israëlies wisselen de nummers van de kisten om vanwege veiligheidsvoorschriften om de zoveel tijd.

Succes Arjen!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F-16 I SUFA
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
als deze half zo mooi wordt als die andere f-16 belooft dit wat te worden...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F-16 I SUFA
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 22:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Eelcog schreef:
Over die nummers, de Israëlies wisselen de nummers van de kisten om vanwege veiligheidsvoorschriften om de zoveel tijd.


Kijk, dat zijn leuke feitjes Eelco! Waarom daar niet een leuk stukje uitleg over in het weetjes en feitjes topic? :P

Succes met deze Arjen, dit moet wel goed komen dacht ik zo!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F-16 I SUFA
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ah, gelukkig, broertje gaat toch weer b(r)ouwen. Als het maar niet, broer, beroerder, beroerdst gaat worden.

Nee hoor, met Uw skills, gaat dit een puike SUFA worden, pracht kist. Goodluck.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F-16 I SUFA
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Thnx leute, en inderdaad Eelco, dat zijn leuke weetjes waar ik wat mee kan. Kans toch aanwezig dat ik die laatste ga maken met die falcon op de staart.

Nu mijn F-117 klaar is ben ik begonnen
Ik heb ooit een Aires update set gekocht en toen ik met de f-16 bezig was herinnerde ik me dat, dus dat heb ik er maar bijgepakt.
Cockpit:
Afbeelding
en exhaust
Afbeelding

zodoende vrijdag avond, de cockpit er bij gepakt en het spul eerst eens flink van zn gietblok ontdoen. Schuurmachine werkt hier het beste. De setjes van Aires staan nog niet echt bekend om de beste passing dus hier is schuren passen schuren passen wel aan de orde. Zodoende heb ik na een uurtje of 2 dit nog in mijn handen:
Afbeelding
Let hierbij ook vooral op de gaten waar straks gelukkig de stoelen overheen vallen. Dit is misschien nog wel met opzet gedaan.
Ik heb de sidewalls ook maar vast aangebracht. De kromming loopt dusdanig naar binnen dat er van de details straks niet heel veel meer te zien is. Ik ga de pit dus in zn geheel maar op kleur brengen en straks zoveel mogelijk dry brushen voor wat realisme. Waar ik niet bij kan zal je straks ook niet goed meer kunnen zien dus daar detail aanbrengen is niet echt nodig.
Vervolgens was de passing en aanpassing aan de bovenkant aan de orde:
Afbeelding
Het dashboard diende verwijderd te worden dus zodoende eerst de voorkant er maar uitgezaagd. Daarna de achterkant en vervolgens met de Aires dashes wederom passen en meten om na een uurtje met dit resultaat te komen.
Afbeelding
Plamuur bij werken en op kleur brengen. Vooral de voorkant was nogal een klus, ik hoop dat het straks met wat kleur goed genoeg smoelt. De passing met de canopy en rekening houdend met de HUD die er nog op komt moet dit goed zijn. Canopy komt sowieso open dus dat zit wel snor.

Ik weet van mn vorige F-16 dat het een geheel van onderdelen is wat aan het einde samengevoegd moet worden. Zodoende heb ik al wat onderdelen waar ik al mee bezig was. Droogtijd van het een geeft bouwtijd aan wat anders.
De P&W intake voor de sufa. De grotere versie van 2 mogelijkheden in de doos. De f-16 vliegt wereldwijd rond met eigenlijk 3 typen motoren. De P&W in 2 versies en de GE in 1 versie. Nederland heeft de P&W F100 PW 220 motor. De Israelische Barak heeft de GE F110 GE100 motor en de Sufa heeft de F110 PW 229 motor. E.e.a. is op wiki wel te vinden en anders via F-16.net wel.
Om het verschil in intakes toch even zichtbaar te maken hier een duidelijke foto:
Afbeelding
Inmiddels heb ik dan dit op mn tafel liggen waar ik mee bezig was:
Afbeelding

De dorsal spine heb ik al op de bovenste helft gelijmd. De external fuel tanks bovenop zitten er nog niet op. In het echt zijn die dingen te verwijderen dus het kan best zijn dat er foto’s bekend zijn van sufa’s zonder deze extra tanks bovenop de kist.
Dan de birdslicers:
Afbeelding

Van Aires heb ik een mooi malletje gekregen om ze op de juiste plaats aan te brengen. Ook leverden ze mij 4 resin slicers (antennes) maar die waren zo dun dat ik besloten heb de kit slicers te plaatsen. Het malletje is een houdertje. Ik ga die waarschijnlijk nog wel eens nodig hebben.

We zijn dus aardig onderweg en ik heb echt alweer zin om deze af te zien en een volgende f-16 bij te pakken.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F-16 I SUFA
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 14:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Aah, ik vind dat altijd erg gaaf die resin-pitjes. Vooral op de grotere schalen vind ik het enorme aanwinsten op een model.

Succes, ik ben benieuwd naar de pit in kleur!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F-16 I SUFA
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
helemaal mee eens, ziet er goed uit tot nu toe!

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F-16 I SUFA
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er inderdaad al goed uit. Wel even een kapje voor hé, bij al die schuursessies.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F-16 I SUFA
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
tsjopper bob schreef:
Wel even een kapje voor hé


het vunzige zusje van roodkapje??
Afzuigkapje..


Die kapjes vergeet ik elke keer.. Ach, ik ga maar 1 keer heen..

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement