Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2013 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Omdat ik gisteren toch door Sneek reed ben jk even bij Brattinga modelbouw binnen gewandeld.
En wat zag ik daar? een schitterende doos van Italeri met een Mirage III CJ, dezelfde versie
die Eduard ook heeft. En dat voor de prijs van 27,95. 'voor die prijs' dacht ik kon de Italeri doos
niet veel onder doen van die van Eduard. Niets van dit alles bleek waar te zijn toen ik de doos opende.
Wat een ouderwets bouwdoos met opliggende paneel lijnen voor zover er paneel lijnen zijn.
En een draak van een cockpit met een klomp plastic wat een stoel moet voorstellen. Dit alles deed me
denken aan de gruwelijke 1:32 mirage van revell die 10 jaar geleden bij Blokker lag voor een tientje.

Denk wel dat ik deze ga bouwen. of iemand moet 'm voor een tientje willen over nemen, dan neem
ik mijn verlies en schaf later de Eduard of Hobby Boss doos aan. wie O wie?

De versie die ik wil gaan bouwen is die van Luitenant Yoram Agmon van de 101st Squadron.
Tijdens een patroulle langs de Syrische grens schoot hij een Mig-21 neer met zijn Mirage.
Het daarop volgende jaar schoot hij een mig 19 en een su-7 neer. Later toen hij inmiddels met een
F-4 Phantom vloog schoot hij er nog 3 meer 2 mig-21's en een ouwe mig-17 neer. Wat ik zelf
opvallend vind aan zijn Mirage zijn de oranje vlakken op de staart en de vleugels. Dat is ook de
reden waarom ik deze mirage wil bouwen.

Uit Wiki
De Dassault Mirage III is een supersonisch jachtvliegtuig dat in de jaren 50 van de 20e eeuw
werd ontworpen door Avions Marcel Dassault. Zowel het ontwerp als de fabricage vonden geheel in Frankrijk plaats.
Het toestel had een betrouwbare reputatie en deed niet alleen jarenlang dienst bij de Armée de l’Air (ALA),
maar is in de loop van de tijd ook op de buitenlandse markt in grote aantallen verkocht aan diverse luchtmachten
over de gehele wereld zoals. Abu Dhabi, Argentinië, Australië, België, Brazilië, Chili, Colombia, Egypte, Gabon, Israël, Libanon,
Libië, Pakistan, Peru, Spanje, Venezuela, Zaïre, Zuid-Afrika en Zwitserland.
De in Chili geassembleerde toestellen werden geproduceerd onder de naam ENAER Pantera;

De Mirages die bij de belgische luchtmacht vlogen en bij SABCA in Gosselies later gemoderniseerd werden waren van het type Mirage 5 BA(ground attack), BR(tactisch verkenningstoestel) en BD(two seater trainer).
uiterlijk was er weinig verschil met de type III.
Op 28/08/1968 werden er 106 toestellen bij Dassault besteld.

Na hun operationele carrière werden er 25 toestellen verkocht aan de luchtmacht van Chili.
Bijna al de rest werd aan Sagem verkocht voor stukken.

De Mirage III is bij de ALA operationeel geweest van 1961 – 1988 en is tot op heden nog bij diverse luchtmachten operationeel.

zeer mooie boxart wat de reden van de aankoop was.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Jelle op zo 13 jan, 2013 16:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2013 10:11 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ja, die boxart is inderdaad erg gaaf. Ik heb me zelfs al wist ik dat het een verouderd model ooit ook bijna over laten halen door die boxart.

Maar goed, dat wil niet zeggen dat er niks van te maken is? Ga lekker aan de slag zou ik zeggen!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2013 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is waar, er valt natuurlijk wel iets van te maken, weet iemand trouwens waar die gele vlakken voor waren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2013 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Nu je toetsenbord het weer doet, zul je wel gedacht hebben, weer een lekker lang bericht typen. Wat leest dat heerlijk zo zonder punten tussen alle woorden.

Succes met je bouw Jelle.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2013 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 dec, 2012 22:53 pm
Berichten: 43
Woonplaats: Herselt Belgïe
Zeker geen kritiek maar wel een kleine nuance op het wikipedia stuk uit je intro:

De Mirages die bij onze belgische luchtmacht vlogen en bij SABCA in Gosselies later gemoderniseerd werden waren van het type Mirage 5 BA(ground attack), BR(tactisch verkenningstoestel) en BD(two seater trainer).
uiterlijk was er weinig verschil met de type III.
Op 28/08/1968 werden er 106 toestellen bij Dassault besteld.

Na hun operationele carrière werden er 25 toestellen verkocht aan de luchtmacht van Chili.
Bijna al de rest werd aan Sagem verkocht voor stukken.

Gr

_________________
When once you have tasted flight, you will forever walk the Earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return ! ( Leonardo Da Vinci)


In Progress:
1/48 A-10A Thunderbolt II viewtopic.php?f=1&t=38854#.UPLJumdFHu4

Upcomming projects:
IAF RF-4E Phantom (Kurnass) http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopi ... PLKL2dFHu4
Voor de Mega groepsbouw IDF in conflict


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2013 22:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Die gele driehoeken zijn herkenningstekens, te vergelijken met de wit/zwarte banden bij D-day.

Hier valt best iets leuks van te maken! Kom op!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2013 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Dit kan best een leuk model worden. En ga je er voor of gaat het toch wat anders worden?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
bedankt voor het stukje info over de Belgische Mirage´s Jefke Scramble,

Ja ik heb besloten deze maar te gaan bouwen, de laatste tijd heb ik mezelf teveel verwend met mooie moderne kits en update setjes, uit ervaring weet ik eigenlijk best wel dat een ouder kitje ook veel bouw plezier kan opleveren.

Wat betreft die gele vlakken, als ACE van de Israelische luchtmacht zou ik niet met die gele driehoeken willen vliegen, maar misschien hadden ze wel erg veel overwicht in de lucht.

binnenkort de eerste update

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Nou van deze italeri cockpit word ik niet warm of koud van. Als de stoel er
in gelijmd zit past de cockpit kap niet eens, en met zo'n spannende cockpit
wil ik graag de cockpit dicht hebben! nou ja we maken er maar het beste van
gelukkig komt na deze Italeri Mirage een betere Eduard versie van deze Mirage
Hier zijn de foto's van mijn progressie



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 13:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Zo te zien zit daar nog wel wat werk in zeg... Succes er verder maar mee!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement