Dit is mijn aandeel in de groepsbouw, de Egyptische TU-16K Badger G
Eind jaren '40 was de Sovjet-Unie vastberaden om dezelfde capaciteit voor strategische bombardementen te hebben als de Verenigde Staten. De enige lange-afstands bommenwerper van de Sovjets op dat moment was de Tupolev Tu-4, een reverse-engineerde versie van de Amerikaanse B-29 Superfortress. De ontwikkeling van de extreem krachtige Mikulin AM-3 turbojet leidde tot de mogelijkheid van een grotere, straalaangedreven bommenwerper.
Het Tupolev design bureau begon met Tu-88 ("Aircraft N") prototypes in 1950. De eerste Tu-88 vloog op 27 april 1952. Na het winnen van de competitie van de Iljoesjin Il-46, ging hij in productie in december 1952. De eerste bommenwerpers kwamen in dienst in 1954 onder de aanduiding Tu-16. Het kreeg de NAVO-codenaam Badger A.
Hij kreeg grote, nieuwe pijlvorm-vleugels en twee gigantische Mikulin AM-3 turbojets, één in elke vleugelwortel. Hij kon een enkele gigantische FAB-9000 9.000kg conventionele bom (Russische equivalent van de Britse Grand Slam Bomb) of een variëtieit aan nucleaire wapens vervoeren tot een bereik van ongeveer 4.800 km.
Al begon de Tu-16 als grote hoogte, vrije val bommenwerper, hij werd midden jaren '50 omgebouwd om vroege Sovjet kruisraketten te dragen. De Tu-16KS-1 (Badger B) versie kon KS-1 'Kometa' (AS-1 'Kennel') raketten vervoeren over een afstand van 1.800 km. Deze zeer grote wapens waren aerodynamisch gelijk aan de MiG-15 jager, uitgerust met een nucleaire dan wel conventionele kop met een bereik van ongeveer 140 km. Ze waren vooral bedoeld tegen de vliegdekschepen van de US Navy en andere grote oppervlakteschepen. Tu-16's werden vele malen omgebouwd voor latere, geavanceerdere raketten, waardoor hun typeaanduidingen een aantal malen veranderde.
Vlak voor het uitbreken van de Zesdaagse oorlog in 1967 had Egypte 20 TU-16KS-1 Badger Bs van de Soviet Unie ontvangen. Deze Badgers werden al in de eerste uren van de oorlog allemaal door de IDF/AF op de grond vernietigd, waardoor ze geen gevaar maar vormde voor Israel.
Na de wapenstilstand verving de Soviet Unie snel de verloren gegane Badgers van de Egyptische Luchtmacht, door 20 nieuwe Badgers te leveren, dit maal van het type Tu-16K Badger G (mijn model) bewapend met twee AS-5 Kelt anti-radar raket. Tijdens de Yom Kippuroorlog in 1973, zetten Egypte de Badgers in tegen Israel. Er werden met Badgers vijfentwintig aanvallen met de AS-5 Kelt raketten uitgevoerd tegen Israelische doelen, de meesten werden neergeschoten door jagers van de IDF/AF. Vijf AS-5 kelt raketten troffen doen, waarbij twee Israelische radarposten in de Sinai woestijn werden vernietigd. Tijdens de Yom Kippur oorlog werd één Badger door de IDF neergeschoten. Egypte verplaatste zijn Badgers tijdens de oolog van het vliegveld Cairo West naar vliegvelden in het zuiden van Egypte, de kans dat ze in het zuiden van Egypte door luchtaanvallen van de IDF/AF zouden worden vernietigd was vele malen kleiner dan op hun oorspronkelijke vliegbasis Cairo West.
Zo moet die worden.
Deze word uitgerust met AS-5 Kelt.
Groeten,
Gerald