Laat ik maar eens aftrappen met het openen van het eerste topic in deze megagroepsbouw! Laten we het aantal kitjes wat afgemaakt wordt overtreffen in vergelijking met de Desertstormgroepsbouw van enkele jaren terug!
Ik start met een vliegtuig, één van de vier die ik op de stapel heb liggen om te bouwen, de verkenningsversie van de beroemde Phantom.
De verkenningversie van de Phantom II vloog vanaf mei 1964 als de RF-4C. Voor dit nieuwe vliegtuig werden al het bom- en lanceersystemen verwijderd en zijn neus verlengd voor de nieuwe radar. Het vliegtuig werd uitgerust met een uitgebreide reeks van alternatieve camera fittingen. De RF-4C diende in Vietnam vanaf 1965 en werd ook geleverd aan Duitsland, Australië, Iran, Japan, Spanje, Griekenland, Turkije en Zuid-Korea.
Toen het Israël uiteindelijk werd toegestaan om de F-4E Phantom te kopen in 1968 duurde het nog tot februari 1971 voordat ze die eindelijk hadden. De eerste Phantom verkenningsmissies werden gevlogen door gewone F-4s. De RF-4E verving de Dassault Mirage in de verkenningsrol. In tegenstelling tot andere RF-4E's, die ongewapend waren, had de IAF erop toegezien dat RF-4E Phantoms de AIM-9 Sidewinder lucht-lucht raketten konden dragen.
De RF-4s werden snel in dienst genomen en bewezen hun waarde onmiddellijk. Ze vlogen gewaagde missies buiten de grenzen van Israël. Terwijl de meeste vluchten werden uitgevoerd door een enkel vliegtuig, werden bepaalde missies gevlogen door twee of drie vliegtuigen tegelijk om het maximale rendement uit de onderneming te krijgen. De eerste missies, in de vroege jaren 1970, werden uitgevoerd om de Egyptische en Syrische verdediging te controleren. De luchtafweer was zo dodelijk dat RF-4E met 1100 km/u bij zulke lage hoogten moest vliegen dat er kans was botsingen met vogels en vissersbootmasten! Arabische luchtafweer zou uiteindelijk te gevaarlijk worden en de IAF RF-4 vluchten over het Suez-kanaal stopten in het najaar van 1970 en over de Syrische Golan in de zomer van 1972. Bovendien werden de Arabische luchtmachten agressiever tegen de verkenningsorties en de infiltraties van vijandelijk luchtruim werden zeldzamer in de jaren 1970. Een RF-4E verkenningsvlucht over Syrië was de waarschijnlijke oorzaak van een groot luchtgevecht die plaatsvond op 13 september 1973 en resulteerde in het neerhalen van 12 Syrische Migs voor het verlies van een enkele Israëlische Mirage.
Ik haal veel informatie uit dit boekje, eens voor een paar euro bij boekenhandel De Slegte gevonden.
De kit die ik ga gebruiken is een hele mooie van Hasegawa
Flinke hoop plastic.
Je kan 3 versies maken met 2 camouflagepatronen. Natuurlijk ga ik voor het kleurige "café-au-lait"schema.
Nog een paar weekjes wachten! Heb er zin in!
Eelco