Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 13:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
.
Ik heb het druk, nu ik vakantie heb, dus heb ik even flink doorgewerkt aan de modellen.
Propellors, spinners, uitlaten, wielen etc. zijn ook al klaar. Deze week gaat de zijdeglans laklaag eroverheen,
details erop lijmen en ik heb er weer twee modellen bij.

Afbeelding

Afbeelding

De decals gingen er prachtig op. Ze lijken dik, zo op het papier, maar eenmaal op het model worden ze erg plat. Na
behandeling met Micro Sol liggen ze bijna als gespoten op het model. Hier en daar zitten wat scheurtjes en hele kleine
stukje bladderden af, maar ja....het zijn dan ook erg oude decals. En ook nog eens nauwelijks vergeeld !

Deze week zijn ze nog klaar, dat moet wel lukken.

__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Jij gaat ook als een trein zeg! 't Ziet er goed uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Klaar !

Het voordeel van het bouwen van twee identieke modellen (drie eigenlijk) is dat je het schilderen en detailleren dan
lekker snel achter elkaar kan doen. Schiet lekker op.
De laatste laklaag is Model Master met een extra drupje Future. Geeft een mooie zijdeglans afwerking. Geweldig spul, het
droog stof- en vlekvrij op, geheel streeploos, geen enkele andere fouten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderkant is gespoten met Revell Middelgrijs 43, de bovenkant is Blauwgrijs met wat extra blauw 51, het groen is
donkergroen 68 met een extra drupje geel 99 van Humbrol.
Het wit op Caldwell's Spit is Revell 301 met enkele andere witten erdoorheen om het beter verwerkbaar te maken.
Al lang geleden, tijdens het airbrushen, ben ik erachter gekomen dat mengsels soms beter werken dan alleen de kleur
uit het potje. De gele strepen zijn een mengsel van Revell Lufthansa geel 310 met Humbrol geel 99.

De derde kit van Otaki wordt de woestijn uitvoering. De kit biedt decals voor drie versies en omdat ik drie kits
heb bouw ik ze alle drie ! ;-)

De ringen op de spinner heb ik geschilderd met gebruik van mijn zelf ontworpen Lego machine (zie andere posts
van mij). Na 12 of 14 pogingen om de ringen perfect te krijgen was ik het zat, nam ik een merkstift en hop, klaar.
Lak erover en dan meteen - nou ja, toen het droog was - op het model.

Op naar de volgende Spit. Die krijg ik ook nog wel klaar, dit jaar.
Volgend jaar begin ik meteen met de Groepsbouw. Terwijl de Camel ligt te drogen ga ik verder met de Hawker Hunter.
Die mag ook wel eens af..............

__________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat is een heel mooi en netjes duo geworden in recordtijd, Erik :brouw:
Hoe heb je dat zwart zo strak op die spinner gekregen?

Moet zelf ook maar eens een Spit op de kop tikken. 'k Wil toch nog 'es een 'Battle of Brittain' model op de plank hebben staan :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 18:09 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Strak duo inderdaad!

Ik zit er ook aan te denken om een Mk.V (en een Hurricane) op de kast de zetten, puur voor het contrast van het overwegend 'vijandelijke' spul wat ik op de stapel heb (Italiaans, Japans, Vichi Frans en Duits, natuurlijk).


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Het is inderdaad een mooi duo geworden zo wat mooi in de vitrine zal staan .
Iedereen bouwt natuurlijk zijn model op zijn eigen manier maar voor mijn smaak zijn ze
wel heel erg schoon ,maar een paar fabieks nieuwe toestellen is ook mooi.
Citaat:
Het wit op Caldwell's Spit is Revell 301 met enkele andere witten erdoorheen om het beter verwerkbaar te maken.
Al lang geleden, tijdens het airbrushen, ben ik erachter gekomen dat mengsels soms beter werken dan alleen de kleur
uit het potje.

Na 12 of 14 pogingen om de ringen perfect te krijgen was ik het zat, nam ik een merkstift en hop, klaar.
Lak erover en dan meteen - nou ja, toen het droog was - op het model.


Nooit geweten maar deze 2 tips gaan op de harde schijf ,kan nog wel eens van pas komen , bedankt daarvoor.

De foto,s komen in de eregallerij

Gr. Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Bedankt voor de complimenten. Al vind ik wel dat veel eer aan de Semi Gloss Clear Cote van Model Masters toekomt, want al tijdens
het spuiten zie je een hele strakke laag tevoorschijn komen. Eenmaal droog ziet het model er zeker beter uit dan voor deze laklaag.


@ Nem: je bedoelt zeker die zwarte strepen op de witte spinner? Zoals ik al vermeldde: met een kleine merkstift en mijn Lego machine :
viewtopic.php?f=2&t=29643

Afbeelding


Met een stukje klei in het midden en de spinner erop gedrukt draai ik aan één van de wieltjes terwijl ik een penseel of - zoals bij
de spinner - een merkstift er voorzichtig naartoe beweeg. Die strepen hadden beter gekund, maar na vele pogingen (elke keer moest
de spinner weer keurig wit gemaakt worden, ik heb hem zelfs nog twee keer overnieuw moeten spuiten) was mijn geduld op, ik pakte
een merkstift en - ja eindelijk - was het goed genoeg. Bijna dan. Ik was het zat. Semi gloss laagje erover en plakken maar.
Mocht je deze machine nabouwen, let er dan op dat alles wat je wilt gaan schilderen, echt uiterst nauwkeurig in het midden wordt
geplaatst. De minste wiebel vertaalt zich in een streep van ongelijke dikte.

Als ik wil, kan verweren en post-shaden altijd nog. Met waterverf, ik heb daar bij de Bf 109 goede resultaten mee behaald. Wat de
ZXM Spit van McKay allemaal meegemaakt heeft weet ik niet. Geen idee hoeveel die versleten is. De CRC Spit van Caldwell was redelijk
nieuw. Hij heeft er nogal wat gehad, in vijf jaar tijd. Daarom vermoed ik dat ze er over het algemeen toch goed uit zagen. De woestijn
versie gaat beslist verweerd worden, want dit soort vliegtuigen moesten werken onder vrij extreme omstandigheden.
Omdat deze Spits van Otaki nogal erg ondiepe paneellijnen hebben, zal post-shaden niet makkelijk worden. Je veegt de verf in de
naden er zó weer uit. Maar proberen kan geen kwaad.

_________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2012 10:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat ziet er strak uit, en ook nog eens ongelofelijk snel gebouwd! Ik hoop alleen dat je lijnen op de spinner met de markeerstift niet gaan doorlopen. Hier en hier staat er wat over. Het gaat over preshading, dus ik hoop dat het voor jouw toepassing geen vervelende consequenties heeft.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2012 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Voor dat doorlopen ben ik niet zo bang. En gebeurt het toch, dan is de spinner zó overgespoten. Hij zit vast met Micro Kristal Klear,
dus de spinner kan ik met weinig kracht weer loskrijgen, zonder schade aan te richten.
Wat misschien ook verschil zou kunnen maken, is het feit dat ik met acryl werk. Verf op oliebasis bevat componenten die de zwarte
ink op kan lossen. Hopelijk bevat acryl verf die niet. Zojuist deed ik een testje. Met enamel verf kan ik de inkt oplossen, met acrylverf
niet.
Ik maak me dus niet zoveel zorgen. Nu, een dag later, zijn de strepen nog steeds erg strak. Geen enkel teken van uitwaaierende inkt.


Ik heb een poging gewaagd om de CRC Spit te post-shaden. Helaas, die veel te ondiepe paneellijnen houden vrijwel geen verf vast
waardoor er na een poetsbeurt vrijwel geen verf meer in zit. Ik meldde dit al eerder. Weinig succes. Misschien als ik de woestijnversie
ga pre-shaden, dat zou kunnen helpen. Ik ga proberen alle naden donker te maken. Ik wacht af...
__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2012 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Inderdaad 2 erg nette Spits geworden Erik! Te schoon naar mijn smaak maar ze mogen er zijn.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement