Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2012 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Op de valreep nog een bijdrage van mij.
Het is de Spitfire van Kapitein Clive R. Caldwell van het Royal Australian Air Force, Darwin, Northern territories.
Afbeelding

Geboren 28 juli 1911, overleden op 5 augustus 1994.

Dit is het model, ik ga er twee tegelijk bouwen, maar alleen die van Caldwell laat ik zien in dit verslag, want hij is een "Ace".
Afbeelding

Wanneer hij in dit vliegtuig vloog weet ik niet, maar vermoedelijk eind 1941. Het is een Mk. 8, dus heel veel later kan het
niet zijn geweest.

Ik was het model al aan het schilderen toen ik zag dat hij een Ace was en besloot toen meteen een verslag te maken in
dit forum. Nog drie weken te gaan. Kan makkelijk. ;-)
De andere versie is die met de rode ZXM opdruk.
Geruchten gaan dat Revell de mallen hebben en dat ze dit model in 2013 uit gaan geven. In de doos zitten slechts drie kleine
raampjes met elk slechts een handvol onderdelen. Totaal slechts 43 onderdelen en dan nog een mannetje op ronde basis.
Dat mannetje ziet er niet erg menselijk uit, ik ga hem dan ook niet toevoegen.
Afbeelding

Zoals jullie misschien weten ben ik een groot fan van dit soort modellen. Niet veel onderdelen, mooi model, goede pasvorm en
zelfs na jaren zijn de decals nog erg goed. Daarom verzamel ik dit soort oude kits erg graag. Ik ben benieuwd welke uitvoering
Revell er van gaat maken. Misschien gaan ze zelfs nog de mallen verbeteren. Dit model heeft verzonken naden maar die zijn niet
erg diep, mag van mij wat dieper. Ik ga ze bij dit model niet dieper maken, veel te veel werk.....

Nu ga ik verder met lijmen. Tot later.

__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op do 20 dec, 2012 15:53 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2012 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
ETG schreef:
Wanneer hij in dit vliegtuig vloog weet ik niet, maar vermoedelijk eind 1941. Het is een Mk. 8, dus heel veel later kan het niet zijn geweest.

Ietsje later :mrgreen: : "JG543 LFVIII EA M66 6MU 22-2-44 82MU 4-3-44 Lycaon 2-4-44 Australia 13-6-44 RAAF as A58-484 457S 19-9-44 452S 'CR-C' 8-11-44 rtp Morotai 25-1-46"
(Bron)

De Mk.VIII werd in de tijd ingehaald door de Mk.IX die zijn leven begon als een "tijdelijke" oplossing tot de Mk.VIII productierijp was.

Mooie kist, en ambitieus om in 3 weken te bouwen :shock: . Dat lukt mij nooit, ik ben daarvoor veel te traag.

Veel succes ermee!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Nou Erik succes ermee! Ik heb nog nooit van dit merk gehoord dus ben benieuwd. Overigens ziet je aas er op die foto uit alsof ie zijn pensioens gerechtigde leeftijd al is gepasseerd :lol:



erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Gisteravond even flink doorgewerkt:
Afbeelding

De modellen gingen zonder problemen in elkaar. Pasvormproblemen zijn er nauwelijks. Ik ben dit wel gewend van dit merk,
daarom koop ik ze zo graag. Okee...ik geef toe... een purist zal me kunnen vertellen dat dit model niet exact de juiste vormen
heeft en dat er proporties niet kloppen, hier en daar. Zal best. Veranderen kan ik het niet. Ik zal dan helemaal overnieuw moeten
beginnen. Met een scratch built model.
Ook de cockpit zal voor velen erg tegenvallen: vrijwel geen detail en wat er zit, zal waarschijnlijk niet goed zijn. Dit model leent
zich uitstekend voor liefhebbers van het aanbrengen van details. Ik doe het niet. Vooral niet omdat ik vanochtend een DERDE kit
ondekte ! Ja...ik heb er drie ! Nu kan ik dus alle drie de versies bouwen van deze kit ! Hoera !

Zoals ik al zei, de pasvorm is uitstekend. GEEN grote kieren en naden.

Afbeelding

Nee...dat wit is geen filler, maar lichtblauw poeder, van het schuren. Ja, echt, dit model past ECHT zo goed. Niet gek voor een
model van meer dan 30 jaar oud.
De delen sloten zó goed, dat ik besloot om geen gewone lijm te gebruiken, maar Thinner, puur, aangebracht met een puntig
penseel. Door de capillaire werking zuigt de kier zich vol met Thinner, het plastic lost op, de Thinner verdampt en voilá...en
prachtige las, sterk, droogt snel en géén lijm of vloeibaar plastic dat uitpuilt.


Een heel klein kiertje dan toch... onderaan, achterkant vleugel. Even afplakken, streepje Tipp-ex, tape weghalen, schuren, verf
erover en weer schuren. Vijf minuten werk. Hooguit.
Afbeelding

Ik wou altijd al een Spitfire bouwen met extra brandstoftank. Nu heb er eentje en nog een mooie ook.

Oja......de foto van Caldwell, bovenaan, is een ingekleurde foto. Het origineel is een zwart-witfoto. De schilder maakte een fout
door de koevoet rood te schilderen. Ik weet bijna zeker dat het origineel gewoon cockpit groen was. Bij het Otaki model zit er
overigens geen koevoet aan het luik. Ook iets om toe te voegen, indien gewenst.

De raampjes zijn gistermiddag al behandeld met Future. Het spul moet echt GOED drogen, want als je er te snel met plakband
overheen gaat, staat je aan nare verrassing te wachten als je het dagen later weer weghaald....! Ik spreek uit ervaring. |-(

Afbeelding


Een mooi tribuut aan Otaki :
http://youtu.be/Au24dKE4Uqo

@Erik: Misschien lijkt die man oud, maar dat zal door de snor of haardracht komen. Op de foto zal hij een jaar of 33 zijn. En vergeet
niet, hij was een Aas, een zeer ervaren vlieger die al het nodige heeft meegemaakt. Een hard leven tekent iemand snel, je ziet er al
snel jaren ouder, volwassener uit.
Aan al die stickers op zijn vliegtuig kan je zien dat hij écht een Aas is, hij heeft al de nodige vliegtuigen uit de lucht gehaald..! ;-)



Goed nieuws: dankzij YouTube kwam ik erachter dat het moeilijk te verkrijgen Future van Johnson vervangen kan worden door
Pledge Multi Surface Wax.
http://www.scjohnson.co.uk/nqcontent.cfm?a_id=7864
Ja....dit spul is ook melkachtig, zoals Parket Plus en het droogt volledig transparant op, maar dan ZONDER die vervloekte GELE VERKLEURING
van P+ !!!!
MSW is makkelijk verkrijgbaar voor weinig geld, je gebruikt het precies hetzelfde als Future en geeft exact hetzelfde resultaat als Future.
Ik ga dit spul kopen en uitproberen. Die fles Future kostte me een fortuin. MSW is stukken goedkoper en overal verkrijgbaar. Jullie horen
er nog van.

(Maak je geen zorgen om dat melkachtige uiterlijk, wie vaker met transparante lakken op waterbasis heeft gewerkt, weet dat het gewoon
een eigenschap van het product is en geen negatief effect heeft op het eindresultaat. Het is WIT melkachtig en niet gelig, zoals P+ !! )

En dan nu: modellen schoonmaken, ramen afplakken en spuiten maar !
________________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 17:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
ETG schreef:
@Erik: Misschien lijkt die man oud, maar dat zal door de snor of haardracht komen. Op de foto zal hij een jaar of 33 zijn. En vergeet
niet, hij was een Aas, een zeer ervaren vlieger die al het nodige heeft meegemaakt. Een hard leven tekent iemand snel, je ziet er al
snel jaren ouder, volwassener uit.
Aan al die stickers op zijn vliegtuig kan je zien dat hij écht een Aas is, hij heeft al de nodige vliegtuigen uit de lucht gehaald..! ;-) Erik.


Eerlijk gezegd kon ik het niet geloven dat hij op die foto hooguit 35 is, maar hij is geboren op 28-7-1910(volgens Wiki) dus veel kan het niet schelen. Je zou hem ook 50 geven...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Nou ik ben benieuwd of het je lukt om deze spit in 3 weken af te ronden , maar proberen
kun je het natuurlijk .
Dit zal dan de enige aas in deze Gb zijn die op 2 continenten een aas was ,op zich een hele prestatie .

Veel succes met de spit

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 14:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
"Nou ik ben benieuwd of het je lukt om deze spit in 3 weken af te ronden "

Geen probleem, Henny !
Deze 1:48 Messerschmitt van Academy bouwde in in vijf of zes dagen. Geen probleem. En dat is dan inclusief droogtijden
van al die verflagen en Future, en aanbrengen van lichte weathering en post-shading.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is écht een leuk model om te bouwen. Gaat snel en makkelijk in elkaar, pasvorm is best goed. Er is maar één uitvoering
mogelijk, deze dus, maar er zijn zat aftermarket decals te koop, dus deze goedkope kit is een uitstekende basis voor meer
uitvoeringen. Echter, deze kit is blijkbaar een gelimiteerde uitgave, dus ik zal snel moeten zijn. De cockpit is ook erg goed
gedetailleerd, moet ik er bij zeggen.

Hier en daar een zeer lichte silvering, die kreeg er soms niet meer uit.
De laatste laag was een zijdeglans lak van Model Masters. Droogt snel en geeft meteen een zeer mooie eiglans over het
model. Ik gebruik deze lak graag.

_____________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op za 15 dec, 2012 16:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Netjes, die Messerschmitt! Dat is een E-3?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
ETG schreef:
"Nou ik ben benieuwd of het je lukt om deze spit in 3 weken af te ronden "

Geen probleem Sjaak !


De meeste mensen noemen mij Henny :D :lol:

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2012 14:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
.....er staat toch Henny? Zeker weten.......... |-)

De Bf109 is een E-3, klopt.

Beide vliegtuigen zijn inmiddels voorzien van een middelgrijze onderkant en een blauwgrijze bovenkant.
Afbeelding

Tijd om lekker te gaan kleien...

___________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement