Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2012 20:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nu de Helix af is en de '262 ook dichterbij de spuitcabine komt werd het tijd om aan mijn inzending van deze GB te beginnen.
Omdat ik persé een Eduard kit wilde doen heb ik deze kit maar uit de stapel gepakt.

Dus mag ik u allen voorstellen:
Fw190D-9 JV44
Afbeelding
Bron: http://www.one16thtiger.com
Ondanks het korte bestaan is JV44 één van de bekendste Luftwaffe eenheden. Ze werd begin 1945 opgericht in een poging om de alsmaar verslechterende oorlogssituatie voor Duitsland tegen te gaan.
Het doel van de Fw 190D-9's en D-11's van deze eenheid was het dekken van de Me 262's tijdens het opstijgen. Deze waren erg kwetsbaar tijdens deze fase van de vlucht.
JV44 bestond uit diverse azen, waaronder Heinz Bär ( :!: ), nu geeft de kit niet de optie om de kist van Bär te maken, maar Heinz Sachsenberg is ook een mooi onderwerp!

Afbeelding
Heinz Sachsenberg is de derde van links
Bron: http://www.one16thtiger.com
Het toestel wat ik ga maken is het toestel waar Heinz Sachsenberg in heeft gevlogen.

Hier volgt een kort verhaal over Heinz:
Afbeelding

Heinz Wimmersaal Sachsenberg

Heinz Sachsenberg werd geboren op 12 juli 1922 te Dessau en was tijdens de Tweede Wereldoorlog een Duitse Aas met 104 overwinningen op z'n cv. "Heino", ook wel "Wimmersaal" genoemd door z'n maten was de neef van WWI aas Gotthard Sachsenberg (31 overwinningen, zat in de familie dus :wink: ) Heinz kwam in 1941 bij de Luftwaffe om uiteindelijk als Aas de oorlog te overleven.
Eind 1942 werd Heinz naar het oostfront gestuurd en op 21 april 1943 scoorde hij z'n eerste overwinning met het neerschieten van een Russisch Il-2 grondaanvals toestel. Tegen eind 1943 had Heinz 22 overwinningen behaald in de zware luchtgevechten bij Kuban bruggenhoofd. Bij de terugtrekking uit Kursk behaalde Heinz nog eens 16 overwinningen.

In maart 1944 had Heinz maar liefst 76 overwinningen op z'n naam staan, en in mei alleen schoot hij er nog eens 25 neer, waaronder hij op 7 mei er al 6 neerhaalde.
Na zijn 102de overwinning raakte Heinz ernstig gewond toen hij boven Ploesti met z'n Bf 109G-6 in een gevecht raakte met een P-51. Z'n laatste overwinningen heeft Heinz behaald boven Hongarije, waar hij op 3 maart een P-51 neerschoot en op 16 april een Russische P-39.

In 1945 werd Heinz kort overgeplaatst naar JG7 om in een Me 262 te vliegen als Staffelkapitän van 9./JG7, maar in april datzelfde jaar voegde Heinz zich bij JV44. Zijn taak, en dat van zijn collega's bij JV44, was om de startende en landende Me 262's van dekking te voorzien. Heinz werd toegewezen als Staffelkapitän van de Platzschutzstaffel (vliegveld-beschermings squadron), uitgerust met de Fw 190D-9. Als squadron commandant zijnde, was zijn toestel bekend als 'Rote 1'. Het toestel had op de linkerkant de inscriptie "Verkaaft's mei Gwand I foahr in Himmel!" wat een Beiers spreekwoord is wat betekent "Verkoop mijn lijkwade, ik ga naar de hemel". Diverse toestellen van JV44 hadden dit soort inscripties, en als je ze leest besef je dat de piloten heel bewust waren van het feit dat de komende vlucht wel eens de laatste kon zijn.

Bij de toestellen van de "Platzschutzschwarm" waren de onderkanten van de romp en vleugels rood geverft met witte strepen. Dit was gedaan omdat het vliegveld waarvan deze toestellen opereerden heel erg goed verdedigd werden door luchtafweer, en de bemanning op de grond moest direct kunnen zien of een toestel één van hen was of niet. Met deze kleuren op de onderkanten was de legende van het "Papagei Staffel" of "Papagaaiensquadron" geboren, al is deze benaming voor dit squadron pas ná de oorlog gebruikt door historici en hobbyisten (de piloten zelf gebruikten de naam niet).
Er waren meer Me 262 squadrons die gebruik maakten van deze luchtdekking, maar JV44 was uniek in het feit dat zij hun eigen squadron hadden.


Zo, en nu maar eens kijken naar de kit, beginnend met de boxart wat een kunstwerk op zich is:
Afbeelding

Het boekje voor de Dora's links, en de 1/144 Me 262 (de kit die Kleiner Heinz heeft uitgekozen :lol: ) rechts:
Afbeelding

Decals:
Afbeelding

Pe, masks en clearparts:
Afbeelding

Sprue's (voor 1 exemplaar):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er is me één ding opgevallen terwijl ik de sprue's voor één toestel bij elkaar legde. Eduard geeft je de keuze om een D-9 of D-11 te maken en geeft daar ook onderdelen voor mee, althans normaal gesproken. In deze doos ben ik alleen onderdelen tegengekomen voor 2 D-9's... Nu heb ik ook de D-11/D-13 Dual Combo liggen waarbij de optie is om een JV44 D-11 te maken, dus het is niet zo dat ik die niet zou kunnen maken. Ik moet er nog even over nadenken of ik Eduard ga mailen hierover.

Intussen waren we ook al aan deze dame begonnen, en intussen is de cockpit grijs gespoten en zijn de eerste PE onderdelen opgeplakt.

Het detail is niet verkeerd, maar om de één of andere reden heb ik het idee dat de cockpit nogal ondiep is... :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De stoel is een dryfit, daar moeten nog riemen op.

Nu is het zo dat Eduard 2 'generaties' kits heeft, waarvan kits van de eerste generatie wat lastiger in elkaar te zetten zijn en wat meer denkwerk vereisen. Nu heb ik de staart even met een tapeje aan elkaar geplakt en als ik dit dan zie...
Afbeelding
...weet ik dat deze kit van de eerste generatie is (evenals de Polikarpov I-16 van een tijd terug). Dat betekend dus 3 stappen vooruit denken en heel goed dryfitten voordat er ook maar één druppel lijm gebruikt mag worden. Dus als je een Dora wilt bouwen, en je hebt nog geen ervaring met Eduard kan ik je aanraden om beter de Tamiya kit te pakken, die past heel mooi zonder teveel denkwerk. :)

Als laatste willen jullie misschien weten hoe groot zo'n D-9 nou precies was. Nu had ik bij de '262 daar een mannetje voor, als jullie even hebben zal ik hem even roepen...
...Kleiner Heiiiinz!!...
Jaja, ich komme!
......
Wo muss ich stehen?

Voor de Dora is goed.
Hier?
Yups, prima zo!
Okee...
Afbeelding
Als de radiator, prop, en spinner erop zitten zal de Dora niet veel korter zijn dan de '262. 8)

Wel, dat was het voor nu. Morgen mag ik niet naar werk (heb een 6 dagen achter de rug), dus wellicht heb ik dan meer voortgangsplaatjes voor jullie. :)
Sehr gut!


Danny und Heinz

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 sep, 2012 12:13 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Zo, de intro is aangepast, nu is de boel compleet.

Ik ga weer verder met de Dora, en ga kijken of ik een instrumentenpaneeltje neer kan zetten die mooier is dan het PE paneel van eduard.
Leuke uitdaging lijkt me. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 sep, 2012 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
volgens mij waren die dingen in het echt ook ondiep je lag met je benen bijna op de vloerplaat :mrgreen:
http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&client=firefox-a&hs=I5p&sa=N&rls=org.mozilla:nl:official&biw=1600&bih=866&tbm=isch&tbnid=D1b25-NXCO4TCM:&imgrefurl=http://simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/3076776/1.html&docid=DfTiQVN16xtW2M&imgurl=http://i99.photobucket.com/albums/l304/vanderstok/FW-190/JSJ_Focke_Wulf_Fw_190_Cockpit.jpg&w=775&h=590&ei=x99RUOH4KsKt0QXwzYGYDg&zoom=1&iact=rc&dur=382&sig=112096893506684270058&page=1&tbnh=166&tbnw=233&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:11,s:0,i:107&tx=93&ty=73



gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 sep, 2012 20:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Vroegah ook eens deze versie gemaakt maar dan van Tamiya. Het was een mooi kitje.
Afbeelding

Er zit een lijnmotor in dat ding wist je dat?

Grtz

Eelco (die ook eens zijn topic moet openen.)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 0:50 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Eelco, ik dacht dat ik intussen wel een reputatie had opgebouwd van Luftwaffe nerd, en dan ga jij me vragen of ik weet dat er een lijnmotor in ligt? :P

Intussen zijn we weer wat verder en ben ik onder andere aan het rondsproeien geweest met RLM02 en heb ik met een restje RLM66 op het paneel wat over de cowling guns hoort een poging gedaan om een pre-shading te creëren, gewoon om te kijken of dat iets is om vaker toe te passen. Ik heb even ge-experimenteerd met een lichte en donkerdere achtergrond om te kijken wanneer het effect beter te zien is.
Afbeelding
Afbeelding
Het is nauwelijks te zien in het echt (volgens mij is het op de foto helemaal niet te zien), maar volgens mij gaat dit i.c.m. een wash heel leuk staan.
Verder heb ik ook alvast een beginnetje gemaakt aan hetgeen wat ónder het bewuste paneel komt te zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Zo lijkt het goed te passen, maar toen we de cockpit er ook bij stopten...
Afbeelding
Tja, dat past dus niet lekker, maar ik heb denk ik in de gaten hoe dit opgelost kan worden.

De cockpit is intussen ook weer wat verder, en bijna klaar om gewashed te worden. Dan mag de stoel erin en kan die definitief vast.
Afbeelding
De randen lijken helemaal vol te zitten met bende, maar dat heb je met Macro foto's. Je gaat er niets van terug zien als de cockpit op z'n plek zit, en ik moest wel zo dichtbij fotograferen, omdat ik de metertjes van het paneeltje op de plaat zou vastleggen. :)
En om nog iets te doen wat nieuw voor mij is heb ik de instrumenten van een drupje clear voorzien voor de lensjes. :)

Tot zover.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 9:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Citaat:
reputatie had opgebouwd van Luftwaffenerd

Denk je dat? Eerder die kerel die modelletjes in de brand steekt! :lol:

:wink:
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2012 11:38 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ja maar dat was maar één keer! :|
:lol:

Ik heb er dan wel 2 uur over gedaan (er kwam steeds wat tussen), maar de stoel heeft nu riempjes, en de stoel is intussen ook in de cockpit gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu nog een paar kleine dingetjes en de cockpit kan definitief in de romp.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2012 18:49 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
En voordat we naar werk zijn gegaan hebben we nog even gewerkt aan de motor van de Dora. Het is danwel maar een halve motor, maar hetgeen wat je ziet is toch erg leuk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De delen die nog niet gespoten zijn zijn al wel in elkaar gezet, maar ze zijn nog niet op het schot gezet. Deze delen worden apart gespoten en geschilderd voor de op het schot gezet worden.
Uiteraard zorgen we er eerst voor dat de boel is bijgewerkt en dat de sprue aanhechtingspunten ook zijn bijgewerkt.

Maar eerst even een dryfitje gedaan van de motor in de romp, om te zien wat je er nog van terug gaat zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ennnnn...... toen zag ik het volgende:
Afbeelding
Afbeelding
Het paneel waar de MG's op moeten komen past niet meer goed. Dit komt omdat het instrumentenpaneel deels in de weg zit. Ik ga even kijken hoe dit het beste op te lossen is, maar ik kan daar vast wel iets op bedenken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 22:30 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nou, intussen is de motor en het brandschot waar deze tegenaan moet komen bijna klaar en kan de hele boel spoedig definitief gemonteerd worden.
De motor heeft een laag semi gloss zwart gekregen waarna er nog een laag P+ overheen is gegaan om de boel wat meer te laten glimmen.
Hierna zijn er een aantal details met flat aluminum geschilderd.
Dat zag er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar omdat het zilvergrijs te fel was heb ik daar nog iets mee gedaan, en er zijn nog een paar andere wijzigingen doorgevoerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dat is de definitieve kleurenstelling van de motor. De leidingen heb ik wat doffer gemaakt door met 'oil stain' van zo'n Tamiya mascaradoosje over de leidingen te poetsen. Ziet er wel goed uit zo vind ik. :)
Wat betreft de diverse naadjes, deze zijn bijgewerkt voor zovr ik er a) bij kon en b) ze nog zullen opvallen als de motor gemonteerd zit.

Vanmiddag probeerde er hier een ook alvast een subassembly te maken van de motor en het brandschot...kom je er toch achter waarom Eduard de reputatie heeft als 'niet de makkelijkste'.... :roll:
Ben ruim een kwartier bezig geweest om het in elkaar en in de romp te krijgen...
.....en dan te bedenken dat het er nog een keer uit moet omdat de boel alleen maar in de romp zit zodat de motorbokken en de diverse verbindingen tussen motor en brandschot hun juiste positie houden tijdens het drogen... :roll:
:lol:

Maar dat is voor morgen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 sep, 2012 17:59 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bij deze de foto's van de ingebouwde motor zoals beloofd. De motor en het brandschot zijn nog een dryfit maar het zit goed op z'n plek.
Afbeelding
De kieren tussen het MG paneel en de romphelften zijn met een beetje overtuigingskracht te dichten, dis daar maak ik me geen zorgen over.

Afbeelding
De kier tussen het paneel wat op de neus ligt en de romphelften is ook eenvoudig weg te werken door de romphelften een beetje bij te werken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En de kieren tussen de onderkant van de neus en vleugeldeel zal ook geen groot probleem worden.
We gaan het allemaal vanzelf zien.
Als ik thuis ben heb ik nog een paar foto's van de motor-brandschot combi uit de romp.


Danny
PS: De cockpit zit intussen al aan één van de romphelften vastgelijmd, dus langzaam maar zeker komen we er wel. :)

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement