Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2012 17:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
Dit is mijn bijdrage aan de groepsbouw, een F-4D van Capt. Steve Ritchie.

Afbeelding

AAS :
Richard Stephen Ritchie werd geboren op 25 juni 1942 in Reidsville, North Carolina.
In 1964 studeerde hij af aan de United States Air Force Academy. Ritchie was een begaafd en toegewijd piloot.

Zijn eerste operationele opdrachten vloog hij bij Flight Test Operations op de F-104 Starfighter. Twee jaar later werd de overstap gemaakt naar de F-4 Phantom II ter voorbereiding van zijn eerste tour in Zuidoost-Azië. Hij werd in 1968 toegewezen aan het 480e Tactical Fighter Squadron en de 366e Tactical Fighter Wing op Da Nang Air Base , Zuid-Vietnam en voltooide er 195 gevechtsmissies.

In 1969 werd hij geselecteerd om de Fighter Weapons cursus bij te wonen op Nellis Air Force Base en werd, tot dan toe, de jongste instructeur ooit op de leeftijd van 26.

Ritchie gaf zich vrijwillig op voor een tweede tour in 1972 en werd toegewezen aan de 432e Tactical Reconnaissance Wing op Udorn Royal Thai Air Force Base.

Met een F-4 Phantom II van het beroemde 555e ("Triple Nickel") Tactische Eskader behaalde hij zijn eerste overwinning op 10 mei 1972. De tweede overwinning kwam op 31 mei, de derde en vierde op 8 juli en de vijfde ten slotte op 28 augustus. Alle overwinningen werden behaald op Mig-21 toestellen. Ritchie werd de eerste en enige aas van de United States Air Force in de Vietnam oorlog.

De Triple Nickel piloten hadden een voordeel ten opzichte van andere Amerikaanse vliegtuigbemanningen : acht van hun F-4D Phantoms hadden de top geheime APX-80 Combat Boom geïnstalleerd. Hiermee konden de IFF (Identification Friend or Foe) signalen van de transponders in de MIG’s gelezen worden. Deze werden weergegeven op een scherm in de F4-D cockpit en gaf de Phantoms de mogelijkheid om de Mig’s te identificeren en te lokaliseren toen deze nog buiten visueel bereik waren.

Lijst met toegekende overwinningen :

    10 mei : Capt. R S. Ritchie & Capt. C.B. DeBellevue met F-4D 66-7463 OY
    31 mei : Capt. R.S. Ritchie & Capt. Lawrence H. Pettit met F-4D 65-0801 OY
    8 juli : Capt. R.S. Ritchie & Capt. C.B. DeBellevue met F-4E 67-0362 ED
    8 juli : Capt. R.S. Ritchie & Capt. C.B. DeBellevue met F-4E 67-0362 ED
    28 augustus : Capt. R.S. Ritchie & Capt. C.B. DeBellevue met F-4D 66-7463 OY

Na het voltooien van 339 gevechtsmissies met in totaal meer dan 800 vlieguren kwam Ritchie terug van zijn tweede tour als een van de meest gedecoreerde piloten in de Vietnam oorlog.

Bronnen :
Wikipedia : Richard Stephen Ritchie
Osprey USAF F-4 Phantom II MiG Killers 1972-73 ISBN 978-1841766577


KIT :
Als kit ga ik de 1/48 “High Tech” Monogram F-4 C/D gebruiken. Dit is een speciale heruitgave uit 1990 van de uit de 1979 stammende kit. Hierdoor heeft deze nog opliggende paneellijnen maar deze storen niet echt, de detaillering is op het eerste zicht goed.
Het “High Tech” gedeelte bestaat uit een kleine PE set met toevoegingen voor de cockpit, burner cans en splitter plates.
Voor de decals zal er een combinatie gemaakt worden van diegene die bij Revell kit 04583 bijgeleverd worden en de Print Scale decals 48F008, “F-4 PHANTOM II in VIETNAM”.

Doos :

Afbeelding

Sprue's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Details :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

High Tech PE set

Afbeelding

Decals Print Scale “F-4 PHANTOM II in VIETNAM”

Afbeelding

Tot binnenkort,

Stego

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Laatst bijgewerkt door stego op ma 31 dec, 2012 18:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2012 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mooi zo, toch nog een koude oorlog aas erbij :)

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2012 9:43 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mooie intro, leuk om ook eens een straaljager tussen de propellorvliegtuigen te zien.

Vraag me ineens af wie de laatste aas momenteel is. Ik ga ook ff googlen.
WW2 816 azen
Korea 39 azen
Vietnam 3 azen
Gulfwar 1&2 0 azen

Wellicht een Israëlische piloot? Daar heb ik thuis nog wel een boekje over.

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2012 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Intersante Aas. Toen ik de Titel las dacht ik een Corsair. Maar was een Phantom.
Ben benieuwd hoe de kit bouwt, hopelijk hoef je niet te veel detail er af te schuren.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2012 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
De laatste weken ben ik vooral bezig geweest met de passing van de onderdelen te controleren en het bouwen van de cockpit. De romp en vleugels passen redelijk goed samen en ook de luchtinlaten (item van frustratie bij deze kit) blijken redelijk goed te passen. Waar ik tot hiertoe wel problemen mee heb zijn de fitting van de cockpit en de uitlaten.
Deze vallen in de kit omdat ze te klein zijn en geen paspennen of dergelijke hebben. Ook de aansluiting naar de romp toe is niet goed, deze vertoont een veel te grote stap.
In een poging om dit beter te maken heb ik een styreen strip op de uitlaten gelijmd waardoor de overgang minder bruut is.
Op de foto is bovenaan wel nog een verschil te zien maar dit is te wijten aan het loskomen van de tape.

Afbeelding

De cockpit heeft aan de achterzijde een soort van lipje welke, als deze ingebouwd is, de verbinding vormt met de romp en de cockpitscharnieren.

Afbeelding

Ik kon deze echter niet in de correcte positie in de romp plaatsen, er ontstond altijd een gigantische kier en de cockpit zelf zat niet mooi gecentreerd. Ik heb dan maar beslist om het lipje te verwijderen en een gekromd stukje styreen om de achterkant te lijmen.
Als ik nu eerst de romp dichtlijm en daarna de pit monteer (en dus niet volgens de instructies werk) krijg ik wel een deftige fit van de cockpit in de romp.
De uitsparingen van de scharnieren zal ik later zelf wel maken. De ejection seat handles op de stoelen zijn nog niet vastgelijmd, ik ga dit pas op het laatste doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot volgende keer...

Groeten,

Stego

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2012 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Je cockpit ziet er goed uit , hellaas staat monogram nu niet bepaald bekend om zn fantastische pasvorm
Ben benieuwd naar het vervolg .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2012 4:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
Na een lange tijd van passen en schuren door de alom gekende monogram pasvorm staat de F-4 grotendeels in elkaar.
Dit zijn nog enkele "saaie" foto's van de primer stage.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen is de preshade gedaan en staat het onderste kleur (Vallejo Silver Grey 883) en het eerste camouflage kleur (Vallejo Tan Earth 874) op het model.
De komende dagen volgen nog de twee andere.

Tot de volgende keer,

Stego

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Laatst bijgewerkt door stego op vr 07 dec, 2012 22:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 dec, 2012 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
Deze week heb ik tijd gehad om verder te werken aan de Phantom en hij staat bij deze in zijn SEA jasje.
De gebruikte kleuren zijn Vallejo Silver Grey 883, Vallejo Tan Earth 874, Vallejo Reflective Green 890 en Vallejo US Dark Green 893.
Na het spuiten van de basiskleuren zijn ze een tint lichter gemaakt om een wat verweerd effect te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen volgt het metaal...

Groeten,

Stego

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 dec, 2012 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Ja dat ziet er gewoon goed uit. Mooie zachte overgangen, en niet te dik erop. Ben zeer benieuwd naar de rest!

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2012 18:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
De eindstreep is in zicht dus is het tijd om dit project af te ronden.
Ik ben een paar dagen bezig geweest met het aanbrengen van de vele decals.
De decals van Print Scale waren een echte ramp, bij het minste contact met water begonnen ze te verbrokkelen in tientallen stukjes.
Gelukkig had ik nog een reserve vel van Revell liggen.

Door het slechte weer kan ik geen buitenfoto's maken dus zijn dit de eindfoto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben al bij al redelijk tevreden van mijn allereerste SEA model al zijn er natuurlijk een paar verbeteringen mogelijk.
Tot zover deze bouw, bedankt voor het volgen.
Een prettig en veilig eindejaar en een gezond en succesvol 2013 met veel modelbouwplezier...

Groeten,

Stego

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement