Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2012 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Dit wordt mijn bijdrage aan deze GB , de fokker triplane van von Richthofen .
Afbeelding

Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen, tijdens de Eerste Wereldoorlog bekend als de Rode Baron
was een Duits gevechtspiloot. In de Eerste Wereldoorlog heeft Von Richthofen tachtig vijandelijke vliegtuigen
neergeschoten, waardoor hij de beroemdste gevechtspiloot van zijn tijd werd.

Manfred was een gepassioneerd jager. Hij stond bekend als een zeer fanatiek schutter, meer nog dan normaal was in de adellijke kring waarin hij opgroeide, die veel voldoening aan deze sport beleefde. Ook als piloot was hij uiterst fanatiek. Het grootste deel van zijn overwinning behaalde hij op de kwetsbare geallieerde verkenningsvliegtuigen die hij gemakkelijk kon afschieten.

Na een korte periode aan het Russische front werd hij in augustus 1916 overgeplaatst naar Frankrijk en op 17 september van dat jaar behaalde hij de eerste van tachtig officiële overwinningen. Zijn score van 80 overwinningen is door geen enkele gevechtspiloot in de Eerste Wereldoorlog overtroffen.

Op 16 januari 1917 kreeg hij het bevel over een eigen eskader, Jagdstaffel 11, en op 26 juni van dat jaar over Jagdgeschwader 1; een groep van vier 'staffeln' (eskaders), alle met eigen bonte beschilderingen, door de Engelsen Richthofen's Flying Circus genoemd. De groep was samengesteld uit Duitse elitevliegers, waaronder zijn broer Lothar, en Von Richthofen was erop gebrand de vijand te laten weten dat ze met de besten van het vak te maken hadden. Zijn persoonlijke Albatros D.III was geheel rood geschilderd, wat hem de bijnaam 'Rode Baron' opleverde. Von Richthofen kwam bij een luchtgevecht in juli 1917 bijna om het leven, maar ondanks een ernstige hoofdwond slaagde hij erin zijn Albatros D.V neer te zetten. Op 2 september 1917 behaalde hij met de nieuwe Fokker Dr.I-driedekker zijn zestigste overwinning. Bij de Britten was hij zo gevreesd dat aan de piloot die hem kon neerhalen een eigen vliegtuig, 5000 pond sterling en het Victoria Cross werd beloofd.

Op 20 april 1918 maakte hij zijn tachtigste en laatste slachtoffer; een Sopwith Camel van de Royal Air Force. Een dag later vond Von Richthofen zelf de dood boven het slagveld toen hij de Canadees Wilfrid May laagvliegend achtervolgde. Er zijn aanwijzingen dat hij door één kogel in het hart werd getroffen, waarschijnlijk afkomstig van een mitrailleur op de grond. Een aantal soldaten beweerden hem neergeschoten te hebben, Captain Roy Brown (vanuit een vliegtuig), Gunner Robert Buie (vanaf de grond), Sergeant Popkin (vanaf de grond) of Evans (vanaf de grond). Volgens een onderzoek uitgevoerd door The Discovery Channel voor een documentaire over Von Richthofen bleek dat Evans het dodelijk schot heeft gevuurd. Over Evans is verder weinig bekend. Hij heeft geen familie meer en verdere beelden zijn niet bekend.

Tot zover de hysterie dan nu de kit .

Ik gebruik de kit van revell voornamelijk voor de schaal (1/28) wel jammer dat het allemaal in een vreselijke
rode kleur is gegoten .
Afbeelding

Een vrij simpele kit met niet zo veel onderdelen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Decals voor twee uitvoeringen die allebij door von Richthofen gevlogen zijn , een groene uitvoering
en natuurlijk de bekende rode uitvoering .
Afbeelding

groen
Afbeelding

rood
Afbeelding

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de rode uitvoering niet het brandweerrood was zoals we hem allemaal kennen
maar meer een bordauxrood was ,maar dit weet ik niet zeker en kan er ook nergens meer iets over terug vinden .
Nog enig researchwerk te doen dus .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Laatst bijgewerkt door henny op ma 03 dec, 2012 18:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2012 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Dit is wel de As der Azen! Blijft wel een leuk vliegtuigje de Fokker.
Ik zou het niet weten over die rode kleur.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2012 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Hij vloog met rood voor een korte tijd.
Maar het toestel had ook andere kleuren (met veel rood) waar hij in vloog.
Of anders neem je de kleur van zijn broer, Lothar von Richthofen, die vloog ook in dit toestel:
http://www.fokkerdr1.com/Profiles/Profile%20TC3.htm

En Manfred:

http://www.fokkerdr1.com/Profiles/Profile%20TC6.htm

of gewoon nog meer:

http://www.fokkerdr1.com/Profiles.htm

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2012 15:17 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ergens hoop ik dat je de groene versie gaat maken, de rode zie je al zo vaak.

henny schreef:
Ik gebruik de kit van revell voornamelijk voor de schaal (1/28) wel jammer dat het allemaal in een vreselijke
rode kleur is gegoten .

Ik denk dat dat wel te ondervangen is met een laagje grijs (evt. primer), jouw kennende moet dat geen probleem zijn. :wink:

Succes!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2012 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De rode versie is inderdaad nogal saai en overbekend , maar de vraag is ;
was von Richthofen een aas toen hij met de groene versie vloog ,ik denk het wel als je de intro
leest kreeg hij pas een dr 1 in 1918 ,toen hij al lang en breed een aas was dus .

Maar goed ik heb nog even om erover te denken .
De vorderingen .

De romp binnenkant zit vol fouten zoals te verwachten van een kit uit 1957
de throttles en de pomp (brandstof ?) zitten aan de verkeerde kant en het buizenframe is bijna niet zichtbaar
Ik had de binnenkant al geschilderd maar was er niet tevreden mee dus afbijt erop ( nagellakremover wat we ook voor
plamuur gebruiken ) even afspoelen met water en een tandenborstel .
Afbeelding

en eerst een nieuw buizenframe gemaakt van evergreen
Afbeelding

De driehoekige vormen waren houten panelen dus krijgt het een iets andere kleur als de rest .
De rest van de romp was gewoon bespannen met linnen .
Een nieuwe pomp tegen de rechterkant en nieuwe throttles tegen de linkerkant .
Afbeelding

En dan nog de motor in elkaar gezet
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog geprobeerd om de bougiedraden aan te brengen maar de inlaten zitten in de weg

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2012 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie details die je hier aanbrengt...

jammer mocht het niet lukken met die bougiedraadjes. ben nog op deze gestoten:

http://thevintageaviator.co.nz/image-galleries/oberursel-ur-ii

http://thevintageaviator.co.nz/image/tid/128

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2012 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Goed bezig en leuk dat je zo je best doet op het interieur. Ik vind echter de basis binnekantkleur wel aan de bijzonder donkere kant. Dit is linnenkleur en is m.i. een stuk licht dan wat ik op de foto zie. Ik gebruik in de regel HB 71.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2012 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Ik vond het al zo'n vreemde schaal, 1/28.. Maar hij komt uit ´57 dat zegt wel genoeg. Knap dat je het aandurft zo´n oud model in zo´n grote schaal. Dat vraagt om veel scratchwerk.


erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2012 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Het interieur een nieuwe kleur gegeven Humbroll 71 linnen op aanraden van Kitboy ,
het ziet er inderdaad beter uit , dank voor de tip Nico .

Afbeelding

De cockpit is ook klaar , de enige toevoeging zijn de richtingsroerkabels en het zeil achter de stoel
de kabels voor de ailerons liepen ook door de cockpit maar helemaal uit het zicht , de bevestiging voor deze kabels
zat achter het richtingsroer en liepen naast de voorste strut omhoog naar de bovenste vleugel.
De kabels voor het hoogteroer liepen onder de vloer van de cockpit en dus ook uit het zicht .
Het zeil achter de stoel hoort er ook te zitten en is van tissue gemaakt.

Afbeelding

Eenmaal ingebouwd is er zoals gewoonlijk niet veel meer van te zien.

Afbeelding

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2012 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ha die Henny. Goed bezig en leuk dat je mijn tip hebt opgevolgd. Ik weet niet of je de romphelften daadwerkelijk al dicht gebouwd hebt, maar ik heb nog wel een opmerking. Bij Fokker toestellen (maar ook bij de Albatrossen en wie weet dus bij zo'n beetje alle Duitse W.O. 1 toestellen) werden de metalen buizen altijd in een soort grijsgroene kleur gezet (HB 31, lijkt erg veel op RLM 02). De alu. kleur zit er dus een beetje vanaf......

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement