Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2012 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Hierbij mijn bijdrage aan deze groepsbouw.

De persoon in kwestie: Richard Bong

Afbeelding

Bong vloog tussen 1941 en 1944 met een Lockheed P-38 J Lightning verkenningsvluchten in het oceanische gebied van Zuioost-Azië. Tijdens deze vluchten haalde hij maar liefst 40 Japanse gevechtsvliegtuigen neer, het Amerikaanse record

Richard Bong werd geboren op het platteland van Minnesota als kind van Zweedse immigranten. In 1938 trad hij in dienst bij de Amerikaanse marine. In 1940 stapte hij over naar de Marine Luchtvaartdienst. Bong bleek een snelle denker te zijn en een man met veel moed. Vanwege zijn talenten werd Bong gevraagd of hij wilde experimenteren met een nieuw toestel, wat toen nog in ontwikkeling was: de Lockheed P-38 Lightning. Dit was een, voor die tijd, revolutionair toestel met 2 motoren en een dubbele staart. De P-38 stond bekend als een zeer lastig te vliegen toestel maar Bong kon er zeer goed mee overweg.

Toen Japan op 7 december Pearl Harbor aanviel kreeg Bong de opdracht om de vijandige troepen op te sporen en te lokaliseren. De troepen werden meestal bewaakt door Japanse vliegtuigen en daardoor raakte Bong veelvuldig betrokken bij luchtgevechten. In maart 1942 haalde hij zijn eerste toestel neer en vanaf dat momnet kwam zijn carriëre in een stroomversnelling.

In jan 1944 stond de teller al op 32 toestellen en werd hij bevorderd tot kapitein en kreeg hij een eigen squadron. In de loop van dat jaar haalde hij nog zeker 8 Japanse toestellen neer.

Eind 1944 werd Bong gevraagd om weer testpiloot te worden. Hij hielp o.a. bij het uittesten van de Lockheed P-80 Shooting Star. In augustus 1945 ging het echter mis bij een testvlucht en kwam om het leven, 24 jaar jong.

Op de dag van wat Bong's 80e verjaardag zou zijn, werd er een museum over Bong geopend. In dit museum staat Bong's volledig gerestaureerde P-38.

De kit

De kit die ik hiervoor ga gebruiken is doosnr DT20 van Hasegawa, met de P-38J van Bong op de doos afgebeeld. Duidelijk te zien is ook de foto van zijn vrouw Marge

Afbeelding

De inhoud van de doos: 3 mooie. strakke en flashloze gietramen en keurig in cellofaan de decals en glaswerk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En verder nog wat extraatjes: maskingsetje en seatbelts van Eduard en niet te vergeten LOOD.

Afbeelding

Tot zover de inleiding......

Hans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 nov, 2012 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Sinds de introductie van mijn kit heb ik verder niks van mijn laten horen :oops: .Dit wil niet zeggen dat er niks gebeurd, er gebeurd niet veel maar een drukke baan gecombineerd met een bouwdipje (dit geldt ook voor mijn Russische Heli) zorgt voor ernstige vertraging.

De cockpit is nu bijna af, inclusief de PE-riempjes (wat een gepriegel op deze schaal), dus binnenkort volgt er wel een kleine update. Mijn streven om de kit rond kerst klaar te hebben moet lukken.

grt,
Hans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 nov, 2012 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
bouwdipje hebben we allemaal wel eens last van.. hopelijk heb je nu weer wat meer tijd/zin in plastic :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2012 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
een manier om uit een bouwdip te komen is om de hele dag te denken ;
ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,
ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,
ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,
ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,ik heb zin om te bouwen,

Probeer het maar eens uit ,kunnen wij weer de bouw van een lightning volgen .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement