Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zo, hierbij mijn openingspost van mijn inbreng. Ik had me aangemeld met een Hawker Tempest V van Pierre Closterman maar zag tot mijn verbazing dat er meerdere mensen zijn die dit een mooi toestel vinden. :wink: Ander merk en andere schaal, maar toch. We willen wel een beetje afwisseling. Dan maar weer terug in de stapel gedoken op zoek naar een nieuwe aas. En gevonden; een Fin genaamd Martti Tauno Johannes Kalima;

Afbeelding

Met 10,5 kills op zijn naam mag hij zeker tot aas gerekend worden. Ik ben nog op zoek naar meer informatie over deze vlieger en hoop dit binnenkort te kunnen plaatsen. Voor het model gebruik ik de stokoude Heller MS-406 met decals van Inscale72;

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgt...

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Laatst bijgewerkt door Biggles op wo 02 jan, 2013 19:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Da's er inderdaad eentje van gevorderde leeftijd, maar prima kitje. En zo'n Fin is ook altijd weer leuk :-)

Groet, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
veel succes met deze, wordt een apart gevalletje. was niet de bedoeling van onder de duiven te schieten... had eigenlijk gewoon eentje die bovenaan de stapel gekozen, en niet in het lijstje gekeken :oops:

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
@Silenoz; Zo had ik het ook niet ervaren hoor. Geen zorgen. De Tempest is gewoon een indrukwekkend beest van een toestel. Ik denk alleen maar, "hoe meer zielen hoe meer vreugd" in de groepsbouw. En een andere interresante aas was snel gevonden.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2012 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
Veel succes met deze! Mooi toestel ook, een vroege eendekker. Ga je nog wat aan het interieur doen?

groet
Walter

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2012 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ik heb nog niet echt gekeken naar de inhoud van de kit en hoe spartaans deze cockpit is. Maar naast een paar stoelriemen ben ik niet echt van plan om veel aan het interieur te doen. Je moet tenslotte ook niet teveel verwachten van dit soort oude kits. Ik vind het erg leuk om ze te bouwen, maar wil je details, dan moet je toch echt kiezen voor nieuwere uitgaves zoals de Hasegawa of zo.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2012 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Afgelopen week de laatste week vakantie gehad en daarvoor ook nog 2 lopende modellen af kunnen ronden, dus nu volop aan de slag met de Morane.

Alleerst nog de inhoud van de kit; 1 spreu en een paar losse onderdelen;

Afbeelding

Afbeelding


Zoals bekend bij de oudere kits redelijk summier qua interieur. Ik kwam in de spare-box nog een instrumenten panel met bijbehorende stick tegen, dus dat krijgt deze Morane dan nog wel.

Binnenkort trouwens meer over de aas Martti Kalima. Na de verhuiing begin dit jaar is de referentie boekenkast bijna wer helemaal compleet. Als het goed is heb ik nu de laatste doos gevonden met daarin oa boeken over de Finse luchtmacht.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2012 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Beter laat dan nooit, maar hierbij nog een beetje info over de aas;


Afbeelding

Martti Tauno Johannes Kalima; op 27 September 1916 geboren te Helsinki werd uiteindelijk een Kapitein in de Finse luchtmacht met 10,5 kills op zijn naam. In totaal heeft hij 285 gevechtsmissies gevlogen tijdens de Finse "Continuation War". Zijn eerste overwinning, een SB 2Bis, behaalde hij in de Fokker D.XXI op 06-07-1941. Met de Fokker zou hij nog 3 overwinningen behalen voordat hij van LeLv30 werd overgeplaatst naar 2.LeLv14 eenheid die vlogen met de Morane Soulniers. Tot 14-06-1944 is hij bij deze eenheid gebleven en scoorde dus in totaal 10,5 overwinningen op Russische tegenstanders.

Martti Kalima behoorde tot de selecte groep van 20 Finse vliegers welke in 1944 naar Altenburg in Duitsland zijn gezonden voor een opleiding tot nachtvlieger/nachtjager. Tijdens de opleiding werd gevlogen met toestellen zoals de Gotha Go145, Arada 96 en Messerschmitt Bf108 en 109's. Tijdens een trining op vliegveld Ludwiglust waar operationeel werd gevlogen door de Luftwaffe met de nachtjager versies van de BF109, Me-110 en Fw-190 hebben ze ervaringen kunnen uitwisselen met Luftwaffe piloten waaronder zelfs Adolf Galland!
Over de periode na de terugkeer in Finland heb ik helaas nog niets kunnen vinden. Maar blijkbaar hebben ze daar geen operationele vluchten meer gemaakt.

Voor zijn verdiensten kreeg hij de volgende onderscheidingen;

- Kruis van Liberty 4e klasse.
- Kruis van Liberty 3e klasse.
- Kruis van Liberty 3e klasse met eikenbladeren.
- Voortzetting oorlog.



AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Martti Kalima is trouwens op 23 Juni 2002 overleden.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2012 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zo, eindelijk eens een update van de bouw zelf. De interieur kleur heb ik een beetje afgekeken van een MS406/410 warbird. Ik weet het, vaak niet 100% representatief, maar toch. Heller vermeldde dat de kleur appeltjesgroen (pommes vert) moest zijn, maar daar had ik zo mijn twijfels bij.



Afbeelding

De passing tussen de vleugels en romp vielen zelfs voor deze oude Heller een beetje tegen. Niets dat niet te verhelpen is met plamuur overigens.

Afbeelding

De koeler heb ik in ingeschoven positie gemonteerd. Staat toch het mooiste vind ik.

Afbeelding


Op naar de eerste schuur en plamuur rondes.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 0:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zo, de grote schuur- en plamuur sessies zitten er bijna op voor de MS.406. Er ging helaas iets meer tijd in zitten dan verwacht. Afgelopen week de eerste controle laag aangebracht en gelijk maar de gehele vleugels in de basislaag. Een klein oneffenheidje bij de linker vleugel daarna nog weggeschuurd. Begint eindelijk ergens op te lijken nu;



Afbeelding
Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement