Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
De levenswandel van Oswald Boeckle is door Nico alias Kitboy beschreven, maar zijn azen status heeft hij ooit behaald in de Fokker eendekkers tijdens de zogeheten Fokker Scourge, waarin de Fokker eendekkers superieur waren over de geallieerde toestellen.

Boelcke schoot zijn eerste toestel neer op 19 augustus 1915, in een Fokker E.I. In de daarop volgende maanden scoorde Boeckle zijn 18e overwinning in juni 1916 inmiddels in een Fokker E.IV, welke ik ga bouwen.

Afbeelding
Boeckle voor zijn Fokker E.IV

De Fokker E.IV was overigens geen populair toestel en er zijn er slechts 49 afgeleverd welke snel vervangen werden door betere Albatros gevechtstoestellen. Fokker had, ten einde de toestellen te verbeteren, de E.IV voorzien van een dubbele 14-cylinder motor. Dit om 2 of 3 Spandau machine geweren te kunnen dragen. Door de dubbele motor en de bewapening was het toestel eigenlijk veel te zwaar en lag het zwaartepunt ongunstig. Het toestel was daarom lastig te vliegen en veel minder wendbaar dan zijn voorgangers.

Afbeelding
In bovenstaande foto zie je duidelijk de verschillen tussen de Fokker E.I en de E.IV. De E.IV was in feite een verlengde en zwaardere E.I, waardoor het toestel veel minder vliegbaar werd dan zijn voorgangers.

Het model van ICM bied uitdaging genoeg. Je kunt de spandraden mooi aanbrengen en ook voor besturingskabels zijn mogelijkheden. Tijdens de oriëntatie op het model kwam ik wel een paar foutjes tegen. Zoals gezegd was de Fokker met dubbele motor en 3 machine geweren te zwaar, daarom werd al snel besloten een Spandau weg te laten. Welke dat is, is nog even de vraag, wikipedia zegt dat de linker Spandau eruit gehaald was door Boeckle, maar foto's van gebouwde modellen laten vaak de middelste van de drie weg, dus tja.. Op foto's van Boeckle voor zijn Fokker E.IV is dat helaas ook niet te zien.
De Fokker van Immelman, die op de voorkant van de doos staat, vloog overigens ook niet met 3 Spandaus, maar dat terzijde.

Afbeelding

Ik heb er zin in!

groet
Walter

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Laatst bijgewerkt door waltervdheijdt op do 13 dec, 2012 16:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 12:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
veel succes met deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Succes ermee! Het is een prima kitje :D .

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2012 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
Kit is inderdaad prima! Weinig flash, dus scheel nogal wat veil werk. Wel is er een redelijk essentieel onderdeeltje gebroken (de standaard voor alle spandraden..), dus dat wordt lastig plak werk, of ik moet zelf iets fabriceren, wat ook weer lastig is..

Maar gaat lukken! Jullie ook succes met jullie kits!

groet
Walter

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2012 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
zo, de eerste week zit erop en ik ben wat aan het bouwen geslagen. Tot zover geen problemen tegen gekomen.

Afbeelding
De cockpit volgens bouwbeschrijving gedaan, er is een wat eenvoudige decal voor het dashboard. Aan de onderkant wil ik de besturingskabels aanbrengen, die zitten vast aan de stuurknuppel, een klein beetje verder kun je die dan weer de romp in laten verdwijnen om vervolgens achteraan de stuurstang (weet er even geen ander woord voor) van het roer te bevestigen. Ik heb bij de brandstof tank geen plamuur gebruikt, je kijkt er van de voorkant op (als je er al wat van ziet), dus die gleuf zie je niet.
De belichting van de foto kan wel beter denk ik..

Bij het ineenzetten van de romp wel een flinke gleuf aan de onderkant, die moest opgevuld worden. De rompdelen bogen ook iets naar binnen, waardoor je vrij veel plamuur nodig had

Afbeelding
Ik heb alvast ook het eerste schilderwerk gedaan. Dat leek me handig. Anders dan de beschrijving zegt, heb ik een iets lichtere kleur gedaan (H94) en niet modelmast 1706 (H63), die laatste is veel te bruin voor een linnen bekleding. H94 is mogelijk iets te geel, maar ik vond die goed genoeg.

Volgende karwij is het aanbrengen van de interne bekabeling en het boren van gaatjes voor de rest. Ik ga daar denk ik EZ line voor gebruiken, die is mooi dun en spant makkelijk.
Gelijk ook de witte vlakken voor de Duitse Kruizen maken.

groet
Walter

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2012 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
afgelopen weekend weer verder gegaan. Ook wat documentatie gezocht over het eerder vermelde 'probleem' van de Spandaus. Het volgende citaat: "he removal of the left-side gun is believed to have been pioneered on Oswald Boelcke's E.IV, believed to have borne IdFlieg serial 123/15, with a simpler double-synchronisation system used on the retained center-line and right side MG 08 Spandau guns", maakt het voor mij makkelijk, want op de motorkap waar de uitsparingen inzitten voor de machinegeweren, is bij het model het linkergat weggelaten (zie foto), wat zou pleiten voor het feit dat Boeckle zonder linker Spandau vloog. Vreemd dat bouwbeschrijving daar helemaal niets over zegt, maar ik gok het erop.

Afbeelding

Verder bedrading aangebracht achter, en de bovenkap gedryfit. Het pas op zich prima, bij het bovenstek van de romp moesten wel een paar flinke gleuven opgevuld worden, en dat moet nu nog een beetje goed geschuurd worden.

Het voorstuk moet overigens in aluminium geschilderd worden, zodat je er zo'n hamerslag patroon op krijgt. Heeft iemand tips over hoe dat moet?

groet
Walter

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2012 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
Het voorstuk moet overigens in aluminium geschilderd worden, zodat je er zo'n hamerslag patroon op krijgt. Heeft iemand tips over hoe dat moet?
Zo heb ik het aangepakt: eerst de motorkap in aluminium en daarna met een fijn kwastje met gunmetal "S"jes of "("jes schilderen. Hier het resultaat met hints en tips van Nico en Paul (een stukje naar beneden scrollen, het staat ergens tussen het spandradenverhaal).

Succes!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2012 8:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
Beste modelbouwers,

Een tijdje uit de roulatie geweest vanwege ziekte, maar nu er weer volledig bij! Dank Sjaak voor je tips, ik heb het geprobeerd, ben nog niet helemaal tevreden, dus misschien moet ik het even opnieuw proberen.
De bouw ligt overigens een beetje stil.. Een klein ongelukje met het model gehad, of liever gezegd met de doos. Door ongelukkig toeval met mijn bureau stoel over klein deel gereden (...) en nu is landingsgestel helemaal kaduuk, dus ik heb een nieuwe fokker e-iv besteld, kost een par euro maar dat is dan maar bedrijfsrisico :lol:

Binnenkort dus weer meer nieuws!

Succes iedereen met de bouw!

Groet
Walter

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2012 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Citaat:
dus ik heb een nieuwe fokker e-iv besteld,


En istie al binnen of komt sinterklaas hem brengen

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2012 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
Sint is langsgeweest en wat vond ik in m'n schoen,
een mooie nieuwe Fokker EIV zodat ik weer fijn aan de groepsbouw mee kon doen :D

Vanaf zaterdag redelijk productief geweest. In ieder geval het hamerslag patroon op de metalen onderdelen geprobeerd, ben er wel tevreden over alhoewel het wel beter kan denk ik. Zie hieronder. Moet wel nog een beetje bijwerken, ik heb een rand iets weggewerkt met putty, en dat moet nu nog bijgeschilderd, en misschien doe ik het over, maar ik twijfel een beetje.

Afbeelding

Verder ook het eerste spandraden werk gedaan, de bovenkap en het onderstel. Het landingsgestel dient nog wel wat afwerking te krijgen, een beetje schuurwerk en wat verf hier en daar. De bevestigingspunten doe ik als ook de draden van de vleugels bevestigd zijn. Ik heb EZ-line gebruikt voor de draden, daar ben ik altijd zeer tevreden over, kans op breken is nihil, als je maar wel voorzichtig met de secondelijm doet. In de foto eronder de vleugels voorzien van de Duitse kruizen, en de besturingskabels achter.

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet de kruizen zo wel even goed in de microsol zetten want zoals je ziet is er nogal zo'n doorzichtige rand omheen, hopelijk trekt dat een beetje weg.

Voor het weekend het achter landings gestel op het programma, bevestiging van de vleugels, en dan kijken of ik nog wat draadjes spannen kan.

Op de foto's lijkt het toestel overigens geler dan hij in werkelijkheid is, maar dat heeft te maken met de belichting, volgende keer de foto's overdag maken

groet
Walter

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement