Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2012 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Als je zeurt over het openen van een groepsproject moet je natuurlijk ook wat posten 8) .

Bij deze de introductie van "mijn" aas, Hugh Constant Godefroy.

Afbeelding
(Bron: http://www.acesofww2.com/Canada/aces/godefroy.htm)

Hugh Constant Godefroy was Nederlands enige aas. Hij werd op 28 oktober 1919 op Java geboren als zoon van een Nederlandse vader en een Canadese moeder. Op 6 jarige leeftijd gaan Hugh en zijn 3 jaar oudere broer op aandringen van hun moeder naar Canada om daar op een kostschool hun opleiding te volgen. De vakanties brengen de jongens door bij hun grootouders van moeders zijde. Hier worden ze opgevoed in de tradities van "The British empire" zodat de jongens meer Canadees dan Nederlands zijn.

Hugh meld zich op 4 september 1939, direct na het uitbreken van de tweede wereld oorlog, aan bij de Royal Canadian Air Force (RCAF). Omdat Canada niet is voorbereid op een oorlog is er veel te weinig opleidingscapaciteit en het duurt tot juni 1940 voor Hugh met zijn opleiding kan beginnen. Na het behalen van zijn brevet en zijn bevordering tot pilot officer word hij naar Engeland overgeplaatst, waar hij in februari 1941 aankomt.

Na zijn aankomst in Engeland word hij bij No.56 operational training unit (OTU) geplaatst, waar hij op de Hurricane leert vliegen. Hierna wordt hij bij 401 squadron RCAF geplaatst. 401 squadron vliegt op dat moment nog met Hurricanes en voert offensieve operaties boven Frankrijk uit. Tijdens deze tour of operations krijgt Hugh af en toe een Bf 109 of een FW 190 in het vizier, maar het lukt hem niet er een neer te schieten. Hij heeft trouwens zijn handen vol het er zelf levend af te brengen, de Duitsers zijn geen beginners, en vaak zit zijn toestel vol met gaten.

Later gaat het squadron over op de Spitfire Mk.V en Hugh gaat aan het eind van zijn tour als rustpauze een half jaar bij de Air Fighter Development Unit (AFDU) Vliegen op Duxford. Hier krijgt hij de gelegenheid in allerlei verschillende types te vliegen, waaronder ook enige vijandelijke toestellen. Tijdens deze plaatsing benut hij elke gelegenheid om met de nieuwe Spitfire Mk.IX, die aan de AFDU is toegevoegd, te vliegen. Tijdens deze vluchten oefent hij ontzettend veel met de gun camera waardoor zijn schietresultaten met sprongen vooruit gaan. Bovendien doet hij ook dogfight ervaring op met een in handen van de RAF gevallen FW 190.

In november '42 begint Hugh zijn tweede tour bij 401 squadron RCAF. Op 20 januari schiet hij zijn eerste Duitser neer, een FW 190. Kort daarop vraagt hij overplaatsing aan naar 403 squadron RCAF. Dit omdat 401 wordt teruggetrokken voor een rustpauze en hijzelf net weer operationeel vliegt. Hierna gaat het snel, Hugh wordt benoemd tot flight commander van "B" flight en kort hierop schiet hij op 8 maart zijn tweede FW 190 neer. FW 190 nummer 3 volgt op 17 april en nummer 4 op 14 mei. Op 13 juni wordt hij gepromoveerd tot squadron leader van het 403 squadron en op 15 juni volgt zijn 5e overwinning, weer een FW 190. Op 1 juli schiet hij voor de verandering een Messerschmitt 109 neer en op 16 september volgt zijn promotie tot wing commander. Uiteindelijk schiet hij op 24 september zijn laatste slachtoffer neer, weer een FW 190. Per 1 mei 1944 wordt hij benoemd in een staf functie en is zijn operationele vlieg carrière voorbij.

Na de oorlog studeert hij voor arts en in 1950 moet hij zijn Nederlandse nationaliteit afstaan om een praktijk in Canada te kunnen beginnen. Hugh Godefroy overlijd op 3 april 2002 op 82 jarige leeftijd in Myrtle Beach, USA.

De reden dat hij als enige Nederlandse aas weinig bekendheid geniet kom waarschijnlijk omdat hij zich helemaal geen Nederlander voelt. Geboren in Indië en verder opgevoed door Schotse grootouders in Canada voelt hij zich meer Canadees. Ook in zijn autobiografie komt Nederland maar een paar keer ter sprake, voor hem was zijn Nederlandse nationaliteit waarschijnlijk niet erg belangrijk.

Onderscheidingen:

Distinguished Service Order
Distinguished Flying Cross and bar
croix de guerre avec l'etoile d'or

Bronnen:

Hugh Godefroy, "Lucky thirteen", autobiografie, ISBN 0-7737-5102-5
http://www.acesofww2.com/Canada/aces/godefroy.htm
http://alfredstaarman.nl/wp-content/upl ... 6-5-8..pdf

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 25 nov, 2012 14:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2012 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Het model;

Voor deze groepsbouw gebruik ik de nieuwe Spitfire Mk.IX van Airfix. Op het internet is iedereen het er zo'n beetje over eens dat het een behoorlijk accuraat model is, maar dat het interieur wel heel erg karig is uitgevoerd. Om niet weer te verzanden in een eindeloos durende bouw (daar ben ik erg goed in :mrgreen: ) bouw ik de kit RUDD en omzeil het interieur probleem door Hugh in de cockpit te plaatsen. Paul heeft dat hier op dezelfde wijze opgelost en het resultaat is goed geslaagd te noemen.

Airfix heeft gelukkig gekozen voor een stevige doos met deksel, dat vind ik een stuk prettiger dan de dozen met zijflappen van MPM, Special Hobby en Revell. Als aanvulling heb ik alleen een decalset van Eagle Cals gekocht, met wat creatief knip- en plakwerk kan ik hier de juiste registratie mee maken.

De foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk zou dit dan het eindresultaat moeten worden;
Afbeelding
(Bron) Hugh had als wing commander het voorrecht zijn initialen als registratie op het vliegtuig te dragen.

Nu afwachten tot we op 1 september van start mogen.....

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
wist zelfs niet dat er een Nederlandse aas was, maar desalniettemin veel succes met deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2012 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Gisteren een begin gemaakt met de kit. Zoals gezegd is het cockpit interieur nogal karig uitgevoerd;

Afbeelding

Afbeelding

De pasvorm is helemaal niet verkeerd en van het interieur valt, als Hugh er eenmaal in zit, niet veel meer te zien. Wat wel jammer is, is dat de prominente achteruitkijkspiegel ontbreekt. Zelfs de oude IPMS (Frog?) heeft er een spiegel bij zitten. Dat wordt t.z.t. wat scratchen.

Tot de volgende update!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2012 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De ruwbouw is zo goed als klaar, wat kleine probleempjes met de pasvorm maar dat mag de pret niet drukken. Zo was de onderzijde van de vleugel aan de dikke kant waardoor er wat hoogteverschil bij de flaps ontstond. Even met een stuk grof schuurpapier erlangs loste het probleem op.

Ook was de romp wat smal waardoor een kiertje ontstond bij de vleugelwortels, een stuk sprue ertussen zorgde ervoor dat er een bijna naadloze passing ontstond;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een vraag voor de Spitfire experts; heeft een Mk.IX uit 1944 al de bulten op de vleugels voor het landingsgestel? Op veel fora lees ik dat dit een modificatie van laat in de oorlog is, maar hoe laat is laat? Het serienummer van deze kist is MK341.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2012 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Op deze site(http://spitfiresite.com/2010/04/spitfire-mk-ix-xi-and-xvi-variants-much-varied.html/3)lees ik dit:

With the introduction of the C or “universal” wing on the Mk. V, the “D”-shaped bump above the wheel wells disappeared. This was a consequence of an increased forward rake of the extended undercarriage legs resulting in less space being needed for the wheel when retracted. Thus all Spitfires Mk. Vc and early Mk. IXs had completely flat wheel well roofs.

En volgens deze site (http://www.spitfires.ukf.net/p070.htm) komt jouw Spit uit januari 1944 en is dus geen vroege IX(de eerste vloog in '42). Dus de bulten zijn prima volgens mij.

Hoop dat je er wat aan hebt!



erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2012 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dank voor het speurwerk, helaas is de Spitfire geschiedenis met betrekking tot modificaties nogal gecompliceerd. In het artikel op de Spitfire site dat je aanhaalt staat namelijk ook:

"Then, at some point, a second type of wheel well roof blisters began to appear, this time of teardrop shape. These are especially frequent among currently airworthy examples.

According to Rolf Meum, who has accumulated 100+ hours of Spitfire flying with the Old Flying Machine Company, Duxford, the teardrop-shaped blisters above the wheel wells correlate to a modified wheel axle geometry adapted to tarmac/concrete runway operation. The original “grassfield” undercarriage had a substantial toe-in. As tarmac, concrete and PSP runways became usual during the course of the war, the toe-in resulted in severe wear on the port main wheel due to the engine torque during take-off. With the modification, the toe-in was decreased, but the wheels could no longer lie flat in the wheel wells and therefore needed more space to fit.

This may explain why the blisters are frequently seen on surviving warbirds and other post-war Spitfires while being rather rare on pictures taken during the war. (cursief en onderstreept door mij)

Helaas (nog) geen harde datum of een eensluidende oplossing :( .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2012 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nog eens goed naar de foto van Godefroy met zijn Spit gekeken, en volgens mij is daar geen bult op te zien. Rood omcirkeld is een klein bultje, volgens mij voor de bewapening, zichtbaar op zowel het model als de foto. Mijn conclusie, geen landingsgestelbulten op de kist van Godefroy! Aan de gang met het schuurpapier :mrgreen: .

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2012 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Gaat lekker zo, Sjaak. Even een tip: het horizontale steuntje van de pantserplaat/hoofdsteun is door Airfix nogal lomp aangeleverd.
Mijn ervaring is dat je die gaat zien als de kap erop zit.

Gr.Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2012 9:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Het is even stil geweest, maar ik heb toch wat (kleine) vorderingen gemaakt. Momenteel ben ik bezig Hugh een kleurtje te geven en ik heb wat plamuur- en schuurwerk gedaan.

Met bulten en plamuur.

Afbeelding

Bijna spuitklaar, alleen Hugh nog in de cockpit plaatsen en de canopy afplakken en plaatsen.

Afbeelding

@Paul; Op foto's is de ondersteuning van de pantserplaat redelijk prominent aanwezig, ik laat het bij deze bouw maar zo. Bij een volgende Airfix Mk.IX wil toch wat meer werk van de cockpit maken en zal ik de ondersteuning ook aanpakken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement