Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2013 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Ik heb hem eerst linnen gespoten. Daarna heb ik inderdaad met een halve drybrush de streaking aangebracht. Let wel op dat je het niet regelmatig doet :mrgreen:

Wil je nog wat originele foto's?



Gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2013 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Ik zou dit eens door lezen!

Hi Badlanding:
Somethime in the 1950's Paul S.Leaman did a study of the Fabric samples from Fok.DR,I 144/17 which at the time were in the collection of the Imperial War Museum in Lambeth, district of London.
Paul had sent copies of his study of these samples and had stated the colors were dark Olive brown, 4F7 dark areas, 4E5 olive brown for intermediate areas and 3D8 for light areas. The under surfaces were turquoise 24A3.
This is not someone imagination as to what he thinks the colors might be, it was a study done by an accredited engineer, who knows and understands color. The basis of this color is deep yellow, (cadium yellow) which has been influenced by black, the technical description of the color is browns in this case olive browns. The color has a green cast to it, the lighter the color,i.e., 3D8 is a greenish yellow olive, the 4E8 is a dark greenish brown and 4F8 is a very dark olive, slight greenish cast brown.
Blue skies Badlanding,
Dan-San

Hi David,
Iron oxide or ferric oxide or the more common name is rust, it is defined as 6E8 is a orange-brown in the Methuen Handbook of Colour. Rust, is related to rudh is the Sanskrit for red. Iron Oxide is the oxidation of iron, it is also related to yellow ochre, 5C7 and oxide red, 8E8.
1916 P.C.10 was 4F6 which is a very dark greenish brown, the mixing of yellow ochre and carbon black. The 1917 P.C.10 is 5F6, is the mixing of iron oxide, umber with carbon black produces a chocolate brown. The S.E.5 and S.E.5a machines were painted this color. Umber is a very dark brown pigment.
The three primary colors are red, yellow and blue. The secondary colors are orange, green and violet, is the result of mixing adjacent colors, red and yellow make orange, yellow and blue make green and yellow and red make orange.
The opposite colors are: red and green; yellow and violet; orange and blue.
Brown is a description of a color that has been influenced by another color, generally an opposite color, such as red and green which are opposite colors when mixed produce a brown. Brown can be made by mixing any pair of opposite colors. The dominant color red or green will influence the color of brown, red if dominant will a reddish brown. Or if the green is the domnant color will tend toward a greenish brown or and olive color.
Blue skies David,
Dan-San

Komt van deze site
http://www.theaerodrome.com/forum/camou ... r-dr1.html

Op deze site staan kleuren voor duitse cammo niet geheel correct maar wel in de buurt!
http://riseofflight.com/forum/viewtopic ... 9&start=10

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Misschien wel handig op te merken dat Dan San Abbot's interpretatie van kleuren nogal omstreden zijn. Ik heb zelf (toen ie nog leefde) met hem wel eens gespreken over de kleuren van Fokker DVII's van de NL Luchtmacht jaren '20 en ik kan niet anders zeggen dat dat ie daarin de plank helemaal mis sloeg.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2806
Woonplaats: Leiderdorp
Het heeft een tijdje stil gestaan hier, maar in de klus-hoek is toch een en ander gebeurd.

Na wat uitzoekwerk, kijk-en-vergelijk speurtochten naar stukjes doekwerk uit 1917 heb ik toch wat groene veldcamo kunnen vinden dat neer mijn tevredenheid was. Wellicht niet zoals toen, maar visueel toch aantrekkelijk. Ik heb een combi van Hu 120, 102 en 116 gebruikt en dat ging toch best aardig. het was de eerste keer dat ik deze drybrush-techniek met camo toepaste. De verf moest daarbij heel erg verdund worden zodat het met een enkele kwaststreek toch meteen een effect zou geven. Of het kleur-technisch correct is..geen idee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk moeten er witte vlakken met kruizen op komen, Dan zouden de transfers wel eens de ondergrond kunnen doorlaten..zeker bij de groene camo. Snel wat ondergrond in "clear linnen" Hu 28 opgezet waar de transfers komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de Spandau Maxims er maar eens opgezet. De lopen heb ik vervangen door 1/32 etswerk.
Staat toch net iets mooier, ondanks het kleine schaalverschil tegen de oorspronkelijke 1/28.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RATTATATTATAT!

Alleen de kruis-viziertjes moeten er nog op, maar dat gaat echt als laatste.
Ook het stootkussentje moet nog iets meer leer-kleur hebben.

Zie toch verder ook nog wat naadjes hier en daar door de macro en belichting.
Valt in het echt wel mee...maar je weet dat het er zit...
Ook de plamuur restanten bij de vleugelwortel onderop zijn niet geheel glad geschuurd :?
Wellicht nog even bijwerken.

Laatste dingetjes zijn stoelriem, de rolroer-bedrading en de staart.


Volgende week hoop ik af te ronden..

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Gaaf! Grote vogel zo te zien :mrgreen:

Alleen dat streaking vind ik persoonlijk wat minder. Volgens mij (anderen zeggen dat het anders moet) was de streaking met een kleur groen over blauw of linnen geschilderd. Maar dit is mijn beredenatie so do what you want :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2013 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2806
Woonplaats: Leiderdorp
Thanks! Goed om te weten. Ik heb nog een DR.1 schaal 1/28 liggen, dus dat is iets om de volgende keer zeker mee te nemen.
In ieder geval zal ik eens deze site goed doorpluizen als brush tip:

http://hosted.wargamer.com/CloseCombatFuture/rosssmodels/Streaky-tutorial.pdf

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2013 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
die zou ik inderdaad gebruiken.
je moet wel even uitzoeken of bij die specifieke DR1 blauw of linnen als onderlaag werd gebruikt. dit is namelijk zeer goed te zien in het eindresultaat :mrgreen:



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2806
Woonplaats: Leiderdorp
De Fokker Dr.1 is af. Ik heb de decals erop gekregen. Die waren ietwat verouderd met stugge lijmvlokken als het los gaat laten.
Die rommel moet je er dan eerst af krijgen voordat je de decal netjes kan plaatsen.
Gelukkig is er ook nog Set en Sol en dat ging prima. Wel moesten later nog wat randjes worden bijgewerkt en gefixeerd met P+

Ik heb geen verwering of mat filter gebruikt. Zou ik nog kunnen doen maar ik vind 'm wel fris zo. Net uit de verf-hangar klaar om ingezet te worden..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Volgende keer dus opletten met de ondergrond die blauw of linnenkleur moet zijn en niet lichtgroen.
Ook de propeller doe ik volgende keer iets anders. Ben ik niet helemaal tevreden over.
Ik heb nog een Dr.1 liggen. Daar kan ik dan wellicht de Lothar von R of Voss uitvoering van maken.
Heb daar alleen nog geen transfers voor. Of ik maak van de 102/17 de 210/17.

Afbeelding


Tot slot HULDE voor deze groepsbouw!
Nu verder met de Regia groepsbouw. Ditmaal een dubbeldekker.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Mooi hoor :brouw:

Als ik het nu zo van een afstandje zie ziet de streaking er erg overtuigend uit. Vooral de rechter middenvleugel :brouw:

Ik zal even 5 fotootjes in de galerij plaatsen


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2013 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Leuk model, en duidelijk je best op gedaan. Moet ook eerlijk zeggen dat ik het streak effect niet 100% gelukt vind, maar is ook een lastige klus...

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement