Hallo medebrouwers,
Een tijdje geleden heb ik een 1/28 Dr.1 aangeschaft. Ik had hem hier al een paar keer langs zien komen en het leek me wel een leuk instapmodel op grotere schaal. En wat blijkt nu, dit is een goed starters-model voor beginners in de grotere WW-1 bouw.
Ik had deze lang geleden eens in 1/72 gebouwd met een hele reeks andere vliegtuigjes uit die era. Volgens mij was dat ook een Revell. Aangezien dit fameuze vliegtuig weinig rigging/tuigage heeft is hij lekker te bouwen zonder dat je al te veel rekening moet houden met al die bedrading..Dat doen we een ander keertje wel.
Binnenkort wat bouwfoto's, ik worstel nog even met het foto uploaden ism de Mac..
Aha - update - inmiddels is deze digibeet erachter, ik had nog geen plugin van adobe..
typisch geval van RTFM!
Uiteraard ga ik de kist van M. Von Richthofen bouwen maar dan wel de variant met groen/rood:
Ondanks de leeftijd van dit oudje, 1957 was de eerste mal productie, is mijn doos uit 1981.
Alles ziet er nog crisp uit, alleen zaten er bij mij geen figuurtjes in
Hier een plaatje van en gelijk soort doos, compleet:
Bij mij zat er dan weer wel een vintage op-strijk-plaatje in: "I built this Fokker Dr.I"
Die zal na de brouw op en T-Shirt van mijn zoon eindigen, dat heeft ie al bedongen..
Revell heeft in totaal 3 modellen uitgebracht:
Fokker Dr.1 - Spad XIII en een Sopwith Camel
Ik ben het allereerst begonnen met de motor wat op te leuken:
Daarna heb ik het interieur maar eens aangepakt. Buizen en staaldraad aanbrengen, kastjes metertjes en leren tas plaatsen.
Achter de rieten stoel, (kogelvrij
) nog een canvas wand geplaatst.
Toen de kabeltjes voor stuurinrichting, kompas en munitie- en band- bakken gemaakt voor de Spandau inrichting.
Een ingenieus systeem waarbij elke Spandau een Laadbak met munitie en een kogelbandbak voor de canvas kogelhouder-band had. Het huls-geweld werd via speciale geleiders naar de zijkanten weggeleid overboord.
Bouwjaar 1957..
Als laatste nog een gas-manet en de stuurknuppel geplaatst, Alles een beetje grof, maar toch nu iets meer detail dan Revell het brengt. Revell had aan de binnenkant licht een balkenstructuur aangegeven met gas-manet en benzinemixer? Allen zitten deze verkeerd om L/R.
Vooral het gapende gat onder de Spandaus schreeuwde om scratch werk.
Verder nog een draagstoel voor de motor gemaakt van wat sprue. Ik vond die brandplaat/motorplaat net wat te kaal.
Uiteindelijk het hele binnenwerk geschilderd en in de wash gezet. Niet dat je er veel van terugziet maar toch.
Vleugel geplaatst en twee brandplaatjes geplaatst waar de spandau vuurmond zit. Ook de tankdoppen krijgen nog een beurt, alsook de benzinemeter..
Extra balk met metertjes en klokjes..
Toen zat de romp wel stevig in elkaar, dus tijd voor vleugeltje 2. Eigenlijk is het een vier-dekker.
De staartvlakken had ik er inmiddels ook op zitten. Het tere staartroer heb ik er afgehaald.
Die zetten we er later weer terug op. Het was echter eerst tijd om te smeren..en dan konden de wielpoten er op.
Er zat nogal wat ongelijkheid in de onderkant en aanhechting van de staart. Na wat stevig schuren/plamuren hebben we een glad buikje gekregen. Tijd voor de motor-inrichting. Revell gebruikt hier een dubbele bevestiging omdat de Oberursel in het huis moet kunnen draaien. Door de meegegoten zetpinnen krijg je een lelijke constructie. Ik heb alles dus zo goed mogelijk glad geschuurd, bijgevormd en gesneden voordat de achterplaat erop ging.
Zo staat hij er nu bij, klaar voor een eerste coating..
Tot zover, tot snel!