Goedemiddag,
zoals jullie hebben kunnen lezen staat mijn Albatros momenteel even op Hold. Zodoende pakken we wat nieuws uit de grote kast met plastic. In dit geval een echt ouderwets Matchbox kitje. Dit keer een toestel uit het tweede wereldoorlog tijdperk, zeg maar de tijd waar ik normaal in bouw.
Het toestel:De Gloster Gladiator, in de jaren dertig ontwikkeld door de Gloster Aircraft Company Ltd. is het laatste door de engelsen ontwikkelde dubbeldeks jachtvliegtuig geweest. De heren kwamen erachter dat een jachtvliegtuig met een dubbeldeks opbouw toch echt niet meer kon eind jaren dertig, dit toestel werd in 1937 geïntroduceerd namelijk. Toen de concurrenten al aankwamen met Spitfires en Hurricanes en het dus een ouderwets modelletje was. Het was echter wel de eerste Britse jager met een volledig dichte canopy.
Aangezien het niet het snelste toestel was met zijn 407 km/h werd het toestel vooral als ondersteuningstoestel ingezet. Ook werden de toestellen veel ingezet als toestellen voor op vliegdekschepen, zodat ze weinig te maken kregen met de snelle Duitse jagers die superieur waren t.o.v. de Gladiator.
De enige echte ace in dit toestel is de Zuid-Afrikaanse Marmaduke "Pat" Pattle met 15 overwinningen op de Italianen in hun dubbeldeks Fiat toestellen.
GegevensLengte: 8.36 m.
Spanwijdte: 9.83 m.
Hoogte: 3.58 m.
Vleugeloppervlak: 30.0 m²
Leeg gewicht: 1462 kg.
Startgewicht: 2088 kg.
Motor: 1 Bristol Mercury IX radiaal motor met 830 pk (619 kW)
Topsnelheid: 407 km/h
Max. vlieghoogte: 10,000 m.
Klimsnelheid: 11.7 m/s
Boordgeschut: 2 x .303 Vickers machine geweren in de zijkanten van de romp
2 x .303 Lewis machine geweren onder de onderste vleugels
Wat gaat Markie dan maken?Ik ga ditmaal de Zweedse uitvoering maken, het enige verschil tussen de engelse en de zweeds uitvoering zijn namelijk de decals en het is weer eens wat anders.
Inhoud kit:Ik zal geen interieur scratchen, dit zal namelijk niet zichtbaar zijn na de bouw.
Groeten Mark