Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2013 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Voor deze groepsbouw wil ik graag meedoen met de Albatros D.III van Revell.

Afbeelding

Albatros D.III

Intro:
De Albatros D.III was een succesvol, eenpersoons, dubbeldekker jachtvliegtuig uit de tweede helft van de eerste wereldoorlog. De toestellen waren voornamelijk in gebruik bij Duitsland en Oostenrijk-Hongarije. Het toestel werd gefabriceerd bij Albatros-Fleugelwerke in Duitsland en bij Oesterreichische Flugzeugfabrik AG in Wenen Oostenrijk. Het toestel kwam bij de Duitse Luftstreitkräfte in dienst in het jaar 1916 en werd door diverse Duitse azen gevlogen, het was dan ook het primaire gevechtsvliegtuig van de Duitsers tijdens de "Bloody April" situatie in 1917, waarbij het toestel ervoor zorgde dat de Duitsers absolute dominantie van het luchtruim verkegen.

Zoals waarschijnlijk logisch is er voor de D.III ook een D.II versie en zelfs een D.I versie geweest. De D.III beschikt over dezelfde romp als de eerdere twee vliegtuigen, echter had deze als belangrijkste nieuwe eigenschap een dubbele vleugel in V-vorm, de zogenaamde V-strutter, waardoor het toestel in staat was om veel sneller te klimmen dan zijn voorgangers. Het was een eenvoudig te vliegen en wendbaar toestel, echter was het behoorlijk gevaarlijk tijdens duikvluchten.

Het toestel was in eerste instantie uitgerust met een Mercedes D.III zes cilinder, watergekoelde motor met 119 kW, hierdoor bereikte het toestel een topsnelheid van 165 km/h. Latere varianten kregen de beschikking over de zwaardere 127 kW variant, waardoor het mogelijk was om tot ca. 175 km/h te komen. De Oostenrijkers pakten dat anders aan en stopten er veel zwaardere Austro-Daimler motoren in, waardoor er een vermogen beschikbaar was van 138, 149 of 168 kW.

Het toestel was uitgerust met een 2 zogenaamde Spandau mitrailleurs, waardoor het mogelijk was om door de ronddraaiende bladen van de propellor te schieten zonder deze te raken.

Afbeelding

Gegevens:
Lengte 7,33 m
Hoogte 2,90 m
Spanwijdte 9,00 m
Vleugeloppervlak 23,6 m²
Leeggewicht 695 kg
Startgewicht 886 kg
Max. gewicht 955 kg
Motor(en) 1 x Mercedes D.III
Vermogen 119 kW
Topsnelheid 165 km/u
Klimsnelheid 4,5 m/s
Actieradius 300 km
Dienstplafond 5500 m
Boordgeschut 2 x 7.92 mm LMG 08/15 mitrailleurs

Wat gaat Mark dan maken:
Ik zal de standaard uitvoering volgens de box-art maken, deze schijnt van Ltn. Werner Voss te zijn, dit was een van de belangrijkere gevechtspiloten gedurende de eerste wereldoorlog en één van de ontwerpers, samen en onder leiding van Anthony Fokker, van de roemruchte DR.I. Het was een van de vrienden en vluchtmaten van Manfred von Richthofen en een van de azen van de eerste wereldoorlog, de beste man stond op de vierde plaats van succesvolste gevechtspiloten. Hij heeft namelijk 48 vijandige vliegtuigen neer weten te halen.
Op 23 september 1917, hij was slechts 20, werd de man neergehaald door een groep Engelsen onder leiding van James McCudden.

Afbeelding

De inhoud:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zit de nodige flash op de al oude Revell kit, maar dat neemt niet weg dat het een leuk, klein kitje is waar ik absoluut mijn best op ga doen. Heb hem gekregen van mijn vriendin namelijk en anders weet je het wel en mag ik nooit meer een kit kopen.
Updates volgen snel.

Groeten Mark

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Laatst bijgewerkt door markie op vr 31 mei, 2013 19:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2013 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
leuk Mark :brouw:

Ik ben benieuwd :brouw:

wat wel ironisch is, is dat Voss op de boxart een Se5 neer aan het schieten is. het toestel waar hijzelf later door werd neergeschoten :wink:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Deze heb ik ook nog thuis op stapel liggen. Ik wilde deze in eerste instantie ook gebruiken voor de groepsbouw, maar er miste één heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel belangrijk onderdeel, nl. een van de romphelften zat er niet in.....
Dan wordt het moeilijk.....

Succes met de bouw...ben benieuwd.....heb ik straks een leidraad als ik aan de slag ga met Alby


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat ik wel jammer vind van meneer Revell is, zijn angst om de Swastika op zijn decals te verwerken.

Het witte kruis op de decals moet eigenlijk een swastika zijn

Afbeelding

Voordat de discussie misschien losbarst over de Swastika
Let op dat deze Swastika rechtop staat en niet 1/8 gekanteld is als dat van Nazi Duitsland.
Het teken werd al eeuwen lang gebruikt gemaakt (voor onze jaartelling)door vele vele wereldbevolkingen.


gr,

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Goed dat je me erop wijst, mocht ik nog Swastika's hebben in de goede maat, dan moet ik hier iets mee kunnen doen volgens mij.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Barry,WW1 vliegtuigen hadden helemaal geen swastika,s deze verschenen pas in
WW 2 , dat scheelt je weer een zoktocht .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Hallo Henny,

dat weet ik, ze hadden niet de traditionele swastika zoals we die kennen van Nazi Duitsland.
De swastika die afgebeeld is op de de decalsheet is wel toegepast op de Albatros

Afbeelding

Cheerz :brouw:

gr,

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Verdraaid Wolf73, je heb gelijk.
Ze hebben het gewoon veranderd in een kruis, wat een sukkels.
Het heeft helemaal niks te maken met WWII!
Maar ja, Revell, wat wil je! (Sorry, ik ben geen fan van Revell.)
Andere merken hebben gelukkig geen last hiervan.

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dit moet wel een (inaccurate) replica zijn, want inderdaad, de swastika was nog niet uitgevonden door de Duitsers in WWI. Ook de kleurenfoto wijst daarop.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ook al is de kleurenfoto een replica, het is niet verzonnen.
De Duitsers gebruikten de swastika destijds niet als het standaard militaire symbool, maar als het teken van geluk.

Ik heb hier een scan gemaakt uit mijn geschiedenisboekjes van Osprey.

Op de middelste foto zie je de Albatros, die Markie gaat maken, je kunt hier ook een stukje zien van de witte swastika
Afbeelding

Wolf73 schreef:
Het witte kruis op de decals moet eigenlijk een swastika zijn

Afbeelding


Let op dat deze Swastika rechtop staat en niet 1/8 gekanteld is als dat van Nazi Duitsland.


Ik bedoelde niet, dat de witte swastika ook 1/8 gekanteld moet zijn als zijn WO2 neef, maar dat het wel op de juiste manier wordt weergegeven op de decalsheet, zonder dat mensen zich zouden gaan ergeren aan het symbool.



Cheerz :brouw:

gr,

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement