Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Zo nu ga ik maar aan de slag met een verslag :). Het zal me niet gebeuren me aan te melden bij een groepsbouw en vervolgens niet thuisgeven :mrgreen: .

Ik heb gekozen voor de Spad XIII C-1 van Revell. Ik heb deze kit gekocht van iemand, die deze in de het goede oude guldentijdperk heeft gekocht .

Het is dit doosje
Afbeelding

Er zijn twee versies die je kunt bouwen:
- die van Frank Luke The Balloon Buster (dat is die op de boxart staat);
- en van capt. Eddie Rickenbacker aka Fast Eddie

Die laatste wil ik gaan bouwen en als alles meezit moet het er zo uit te komen zien
Afbeelding
Zo ziet hij er uit in het echie
Afbeelding
Afbeelding

Sommigen weten het te waarderen en anderen weer weer niet. Een stukje geschiedenis

De Spad XIII C-1

De Spad XIII was als ware de opvolger van de Spad VII. De XIII was aan de buitenkant exact hetzelfde als zijn voorganger, maar ondanks dit feit was het toch een nieuw model. Een tweede machinegeweer werd bevestigd en een krachtigere motor. In het midden van de topvleugel werd een reserve bezine tank geplaatst (nu heb ik toch heel wat foto's bekeken, bestudeerd, maar dat heb ik toch nergens kunnen ontdekken :? ) Links achter de cockpit werd er ruimte gemaakt om een camera te kunnen plaatsen voor verkenningsvluchten of een kleine lading bommen. De eerste keer dat de SPAD zich liet zien in het oorlogsgeweld was eind zomer, begin herfst 1917. Het vliegtuig werd als eerste in gebruik genomen door de Fransen.

Het vliegtuig werd vooral gebruikt voor dogfights, het escorteren van bommenwerpers en verkenningsvluchten. Ondanks het feit dat de SPAD ook gebruikt kon worden als lichte jachtbommenwerper is hier weinig tot geen gebruik van gemaakt. De Franse piloten zaten te springen om dit vliegtuig te kunnen en mogen vliegen. Door het tweede mg werd de vuurkracht veel groter en de betere motor zorgde ervoor dat de SPAD makkelijker kon klimmen. De instrumenten aan boord bleven ook op voor die tijd grote hoogte zeer stabiel en betrouwbaar. Een van de minpunten was dat de SPAD met lage snelheden niet goed manoeuvreerbaar bleek te zijn.

Wie was Eddie Rickenbacker aka Fast Eddie

Even in het kort.
Rickenbacker was een Amerikaanse ace gedurende WO1 met 26 overwinningen. Hiervoor kreeg hij de Medal of Honour. Zijn naam Fast Eddie had hij verdiend in de racerij. Hij deed in 1912, 1914, 1915, en1916 mee aan Indianapolis 500s. Niet dat hij hem ooit won, maar toch een leuke hobby. Ondanks zijn korte aanwezigheid gedurende WO1 (april 1918 tm october 1918) behaalde hij toch maar mooi even 26 overwinningen. Daarnaast was hij gedurende WO2 adviseur van de regering als het om vliegmateriaal ging.

Dit is de man
Afbeelding

Zo genoeg geschiedenis en back to reality. Voordat de groepsbouw begon, heb ik me toch maar even de vrijheid :oops: genomen om alle flash te verwijderen en sink marks weg te vijlen/schuren en op te vullen waar nodig.....geloof me dat was best een hoop.

Alle onderdelen op rijtje of beter gezegd op een papiertje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Als eerst maar het hompje plastic bewerkt dat onze held Fast Eddie moet voorstellen :mrgreen: .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eddie op zijn plek gezet en de romp aan elkaar bevestigd met het nodige klemwerk.
Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor de matige kwaliteit van sommige foto's, maar kunstlicht is ook niet alles en met flits werd het overbelicht...en heb nauwelijks tot geen tijd om tijdens daglicht te bouwen en te fotograferen.

Wat ik al enigzins verwacht had, is dat plamuur geen overbodige luxe zal zijn bij deze kit.
Toen ik de machinegeweren bevestigde kwamen de eerste naden om de hoek kijken. Erg naadje dit :mrgreen: . Ervoor gekozen om de plamuur via de binnenkant aan te brengen. De naadjes waren zo ontzettend klein en via de bovenkant te plamuren was ook niet erg zinvol. Daar zaten de voorgegoten mg's en vijlen/schuren zou zowat onmogelijk zijn. Nu kon ik de doorgedrukte plamuur met een fijn wattenstaafje gladstrijken.
Afbeelding

Terwijl Eddie geklemd zat, wat onderdelen licht in de lak gezet, wat tevens ook de grondlaag is voor de olieverf straks om een houtlook te krijgen muv de uitlaten natuurlijk.
Afbeelding

Tot zover het eerste bericht. To be continued.

gr,

Barry en Fast Eddie :brouw:


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op do 25 apr, 2013 14:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Samen met de Albatros wel een van de mooie toestellen van WWI.
Succes Wolf :)

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Jah hoor dat os hem :brouw: maar jij bouwt hem wel een stuk mooier :mrgreen:

Ik kan me alleen niet herinneren dat hij niet goed paste, misschien omdat ik toen nog niet wist wat een wel passende kit was :mrgreen:

Ga je ook riggen?
Succes met de bouw :brouw:


Gr,
Karel
PS: camel is de mooiste :mrgreen:

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 8:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Verbeek schreef:
Samen met de Albatros wel een van de mooie toestellen van WWI.
Succes Wolf :)


De Albatros zal ik nog opstarten, ben a.t.m. nog bezig met een E.III die momenteel gedecalled wordt.
Wanneer ik deze heb afgerond zal ik hier starten met een nieuwe kit, de welbekende Albatros.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
karel1c schreef:

Ga je ook riggen?
Succes met de bouw :brouw:



Jazekers, dat is wel de bedoeling, want dat is een uitdaging/fun/frustratie op zich :mrgreen:

markie schreef:
ben a.t.m. nog bezig met een E.III die momenteel gedecalled wordt.


Oh die is ook leuk, die heb ik vorig jaar eens gemaakt, dat was mijn allereerste WO1 plane ever.
BTW De Spad is pas de tweede :oops: :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kon het niet laen om hem even te laten zien :brouw:

Succes met je E3


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dank je en hij is bijna klaar, paar decals maar, dan beginnen met de rigging en dan de matte lak er nog over. Zijn leuke kitjes die WOI kisten van Revell, al wel heel oud, dus veel plamuurwerk, maar goed te bouwen en het plastic is goed te bewerken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
markie schreef:
Zijn leuke kitjes die WOI kisten van Revell, al wel heel oud, dus veel plamuurwerk, maar goed te bouwen en het plastic is goed te bewerken.


Sluit ik me helemaal bij aan.

Eddie is niet meer van zijn plek weg te krijgen. Hij zit er tevreden bij.

Wat Markie al aangaf : plamuur is geen overbodig product.
Ook niet bij mijn Spad.
De ondervleugel en staartvleugel moesten dit lot ondergaan.

Afbeelding

Even een impressie dat het niet om zomaar een een naadje gaat
Afbeelding

Voorlopig is dit wat er tot nu toe staat
Afbeelding

In een van de referenties die Karel heeft gepost mbt het houten, stond ook een mooi stuk over manieren van preshading (easy en wat minder easy :lol: ). Dit ga ik eens uitproberen om het skelet toch wat meer leven te geven.
Een Spad heeft nogal wat ribben
Afbeelding
De nadruk bij mijn Spad zal vooral bij de vleugels liggen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Die manier ga ik ook toepassen, het ziet er realistisch uit :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2013 11:29 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi kistje/kitje, Wolf. Hij ziet er niet al te ingewikkeld uit, maar dat blijkt vaak anders te zijn als je het echt mooi wil doen. Ik heb dat nu ook met mijn Hs 123: klein kitje, slechts 38 onderdelen, dus in een weekendje af. Nee dus. De fasering van het schilderwerk blijkt anders dan ik gewoonlijk doe. omdat je er bij tweedekkers later zo verrekt moeilijk bij kan. Anyway, je kunt je nu concentreren op rigging en het fraite kleurenschema.
Succes!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank je wel Jan......

Er is een hoop schuur- en plamuurwerk noodzakelijk bij dit kitje...maar dat zul je met jouw Henschel ook wel hebben.
Momenteel bezig met de struts en propellor te bewerken met olieverf....nou het staat te drogen in een bakkie.

Mbt de struts, daar zit een behoorlijke fout in. Het is uiteraard gedaan om het bevestigen makkelijker te maken, maar het hoort niet. De boven en onderkant zal moeten worden verwijderd.
Afbeelding

Zo hoort het te zijn
Afbeelding

Dus de plamuur zal weer tevoorschijn moeten worden gehaald om de inkeeping in de vleugels weg te werken.

cupofwondering schreef:
De fasering van het schilderwerk blijkt anders dan ik gewoonlijk doe. omdat je er bij tweedekkers later zo verrekt moeilijk bij kan. Anyway, je kunt je nu concentreren op rigging en het fraite kleurenschema.
Succes!
Jan


Voorheen kwaste ik alles (net als jij, wat je verdomd fraai kan), maar sindskort ben ik me de spuit aan het eigen maken, maar de manier is hetzelfde. De bovenvleugel zal pas worden becestigd als deze gespoten en al is en dan hebben we inderdaad het riggen nog, maar ook dat gaat lukken.
Cheerz :brouw:

gr,

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement