Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2013 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ok, van het weekend maar ff halen dan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2013 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
Wolf73 schreef:
Ik zie dit als een compliment Walter...thnx :brouw:

Hij staat bij de referenties, maar dit is de link:

http://agapemodels.com/2009/09/23/simul ... ood-grain/

gr,

Barry


Dankjewel! Een aanvulling op wnw tips, maar dan nog beter, gelukkig heeft mijn Gotha nog een buitenkant, daar moet ook houtmotief op, hopelijk evenaar ik jou resultaat :)

Groet
Walter

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2013 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Een spons helpt ook :brouw:

Veel op het oppervlak dan langzaam weg halen totdat het de juiste tint heeft dan nerven er in trekken met spons.


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2013 9:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Het is een poos geleden dat ik de laatste update heb geplaatst, maar kwam gewoon omdat de zin weg was met Eddies kist. Zag het riggen niet helemaal zitten. De struts zijn zulke kleine dingen om te riggen en het ging constant mis. Ik heb geen dergelijk klein boortje waar ik door de struts heen kan boren. Gisteren dan maar de Spad van de plank gehaald, de strusts even links laten liggen en ff anderhalf uurtje denken en prutsen :mrgreen: .

Bij de bouw was ik te enthausiast begonnen en daardoor was ik de rigging vergeten bij de wielen. Vier gaatjes geboort, druppeltje secondelijm, net voor het knoopje en op het knoopje gedaan, laten drogen en vervolgens de anderkant met een klein drupje secondelijm bevestigd en op spanning gehouden.

Op de foto zie je nog de knoopjes, maar, die heb ik inmiddels met een hete naalpunt plat gesmolten.
Afbeelding

Nadat dit gedaan te hebben weer even geworsteld met de struts.....foto's komen nog......de spanning is niet helemaal top (ik heb nog geen EZ line), maar vind het genoeg en wil weer verder met bouwen en verven.

Als je dan zo even bezig bent en de smaak te pakken hebt, was het tijd om eens naar het bedje te gaan :( , want de wekker is 's ochtends medogenloos. Het pluspunt is dat de zin er weer is en ik zaterdag voor een mooi prijsje een nieuwe spuit van Paasche heb weten te bemachtigen :mrgreen: .
Afbeelding

Hopelijk snel meer.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2013 10:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Bij verhitting kan visdraad strak trekken, nadeel van verhitting is dan weer dat wanneer je het te veel verhit, de boel weer knapt ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2013 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd...alleen trok het niet strak, maar werd het rimpelig en je moet oppassen dat de struts niet krom worden getrokken :? .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2013 12:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Welke maat visdraad heb je gebruikt dan?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2013 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd...alleen trok het niet strak, maar werd het rimpelig en je moet oppassen dat de struts niet krom worden getrokken

Ik begrijp de problemen, maar begrijp niet dat ik ze niet heb met mijn methode om spandraden aan te brengen. Zonder knoopjes en zonder verhitten staan ze zo strak, dat je er op kunt tokkelen. Ook nog nooit gehad dat ik een strut krom getrokken heb, of dat het vissnoer knapte (behalve dan een paar keer op de plek waar ik het met een pincet beet had om het strak te trekken). Ik gebruik altijd het dunste vissnoer wat ik kan vinden: 0,06 of 0,08 mm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 maart, 2013 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank voor het meedenken heren.

markie schreef:
Welke maat visdraad heb je gebruikt dan?


Als ik op de spoel kijk staat er 0,36, dus dat is vrij dun, maar stuk trekken lukt me niet :lol:

robh schreef:
Citaat:
Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd...alleen trok het niet strak, maar werd het rimpelig en je moet oppassen dat de struts niet krom worden getrokken

Ik begrijp de problemen, maar begrijp niet dat ik ze niet heb met mijn methode om spandraden aan te brengen. Zonder knoopjes en zonder verhitten staan ze zo strak, dat je er op kunt tokkelen. Ook nog nooit gehad dat ik een strut krom getrokken heb, of dat het vissnoer knapte (behalve dan een paar keer op de plek waar ik het met een pincet beet had om het strak te trekken). Ik gebruik altijd het dunste vissnoer wat ik kan vinden: 0,06 of 0,08 mm.

Rob


Heb je een uitvoerig bouwverslag waar je wat dieper ingaat op het riggen?

Misschien toch ook nog eens dat artikel nalezen waarvan je me die link hebt gegeven.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 maart, 2013 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Barry: In het klad bouwverslag van de F.K.51 (voor de MLD groepsbouw) op mijn website http://www.hollandaircraft.nl/K07%20Koolhoven%20FK%2051.pdf heb ik in de appendix geprobeerd stapsgewijs te laten zien hoe ik spandraden aanbreng. Is in het engels, anders moet je even kijken in het brouwverslag op deze site. Beschrijving van een meer complexe rigging van de B.A.T. F.K.26 is te vinden in http://www.hollandaircraft.nl/K11%20BAT%20FK%2026.pdf (ook nog klad), of het verslag in deze groepsbouw. Ik denk dat een deel van jouw problemen voortkomt uit de dikte van je visdraad; 0,36 mm is erg dik (voor mijn doen dan :wink: ) en tamelijk weerbarstig; het is heel moeilijk in scherpe hoeken te trekken, iets wat nodig is voor mijn methode. En misschien bij verhitten inderdaad te sterk, zodat het de boel stuk trekt. Voordeel is, dat het duidelijk te zien is, wat je van mijn dunne draad niet kunt zeggen (ik moet het echt in zwart of zilver met een lakstift aflakken, om het zichtbaar te krijgen). Ik ben indertijd begonnen met 0,2 mm vislijn, maar steeds verder afgezakt naar de dunste lijn die ik kon vinden. Bovendien is de 0,06 mm, die ik nu gebruik, op schaal (bij 1:72 in werkelijkheid 4,5 mm en dat klopt ongeveer).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement