Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Messing is een harder metaal, deze buisjes zijn steviger om mee te werken. Ik heb ze nog nooit gebruikt, maar ik vermoed dat dat een reden zou kunnen zijn.
Aluminium is nogal zacht, zelfs legeringen, zeker als ze zo klein en dun zijn. Ik volg alleen maar het voorbeeld van de ervaren bouwers en tot dusver gaat het
goed. En mocht ik ooit die spanmoeren willen solderen in plaats van lijmen, dan heb ik die optie ook. Met aluminium lukt dat niet. De kleur maakt niet uit
want alles wordt nog geschildert.
Wat ik wel uit eigen ervaring weet is dat superlijm beter hecht op messing dan op aluminium, dus dat is voor mij een extra reden om messing te gebruiken.

_______________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 22:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Eén van de foutjes van dit model zijn de iets te geprononceerde ribben. Deze dienen een stuk platter te zijn. Dat wordt schuren dus. Vóór het schuren heb ik eerst die
veel te grote gaten gedicht.
Ik heb maar kleine gaatjes nodig om de metalen ogen in vast te lijmen. Er moet veel verbouwd, veranderd en toegevoegd worden aan dit model. Dit is één van de grote
details :
Afbeelding

Lekker slim van Academy om de ejector pins aan de bovenkant van de vleugel te gebruiken.....

__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Hoe schilder je hout? Dat schijnt niet makkelijk te zijn. Om er beter in te worden (om er überhaupt iets van te kunnen maken) zal ik veel moeten oefenen.
Ik probeer verschillende kleuren ondergrond, met daarop verschillende kleuren olieverf. Ik probeer bewust alles wat ik bedenken kan en maak exprex fouten,
gewoon om te zien wat het eindresultaat zal zijn. Strepen, vlekken en stof zijn nu nog niet belangrijk, oefenen om een vlekkeloos resultaat te krijgen doe ik
in de volgende stap. Eerst wil ik weten hoe de verf reageert op mijn penselen en het toegevoegde siccatief (droogversneller). De kunst is blijkbaar om zo
dun mogelijk te schilderen om zo een te dikke verflaag te voorkomen. Te dikke strepen veroorzaken schaduw en geven het oppervlak een onrealistisch ruw
uiterlijk. Dit is niet meer goed te maken met een dikke laag vernis, wat op zich ook niet bevorderlijk is voor een mooi uiterlijk.


Afbeelding

Afbeelding

Deze plankjes worden weer schoongemaakt en op nieuw beschildert. Net zo lang totdat ik de techniek onder de knie heb.

Zoals ik wel vaker hoor onder tekenaars en schilders, zijn de simpelste en snelste manieren vaak de beste manieren om een bepaald resultaat te krijgen. Dankzij de
tutorial van Eric Larson weet ik dat het zo is. Nadat ik dezelfde methodes hanteerde, kreeg ik betere resultaten dan mijn eigen, eerste pogingen.

__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Goed bezig erik :brouw:

Ik ben ook lekker aan het houten :mrgreen:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nog meer hout........
Het gaat steeds beter. Met glanslak erover ziet het er nog beter uit, maar dat is pas voor de laatste testplank.

Afbeelding

Afbeelding

Deze plankjes worden weer schoongemaakt en dan gaan we wéér oefenen. Ik zal er geen foto's meer van plaatsen, want dan wordt het saai. Jullie
zullen het eindresultaat wel zien op deze Sopwith en later nog op andere modellen.

_________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Welke kleuren olieverf gebruik je allemaal......oker, rood- en bruintinten?

Een mooie houtskleur krijgen is net zo een gewelige klus als riggen :lol:

Cheerz :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Op de laatste foto zie je toch een goed geslaagd houtstuctuur :brouw:
Dat gaat helemaal goed komen. En wat je zelf al aan gaf dun opbrengen geeft toch het beste resultaat.

Mooi dat je dit laat zien. :wink:

Succes met de bouw,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
In het referentiedeel van deze groepsbouw vind je een how-to voor houten :brouw:

Daarin staan de precieze kleuren en hoe je het moet doen


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 0:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Wolf73 schreef:
Welke kleuren olieverf gebruik je allemaal......oker, rood- en bruintinten?
Een mooie houtskleur krijgen is net zo een gewelige klus als riggen



Ik heb ooit eens een doosje Chinese olieverf gekregen met 12 tubes erin. Allemaal mooie frisse kleuren. Behalve....rood...! En dat voor een
Chinese set ! Raar....want rood is daar toch wel DE kleur ! Maar goed, als ik oranjerood met een beetje wijnrood meng, kom ik in de buurt.
De set bevat ook lichtbruin, middelbruin en donkerbruin. Tesamen met oranje, wijnrood, geel, zwart en wit kan ik alle kleuren bruin maken
die ik maar wil. Ik an zelfs nog twee tinten groen en blauw toevoegen, indien nodig.
Wat ook heel veel verschil maakt is de kleur van de ondergrond. Daarom zie je ook dat ik plankjes spuit met wel vijf verschillende tinten
lichtbruin tot middelbruin.
Persoonlijk vind ik het schilderen van een houtstructuur veel moeilijker dan spandraden aanbrengen. Dat is een kwestie van rustig en
geduldig werken en succes is gegarandeerd. Bij schilderen met olieverf is dat toch echt wel anders.

Eén voordeel: bij het schilderen heb ik geen flink vergrootglas nodig, bij het riggen wel...! ;-)
___________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 0:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Op die stukjes hout heb je wel reeds een houtstructeur(de nervened)

Op de romp ga je deze nerven enz niet hebben, normaal gezien.

Dus ga je na de grondkleuren ook nog de nerven ed moeten zien te schilderen.

Ik herinner me nog goed van tijdens men opleiding decoratie en reklameschilderen dat dit allemaal niet zo simpel verloopt.

Het is een kwstie van veel oefenen en vooral goed de kenmerken van echte houtsoorten te bestuderen.

Zelf zou ik eerder oefenen op papier of plastiek dat zal eerder uw model benaderen.

Wel leuk om te doen.

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement