Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2012 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 nov, 2011 10:59 am
Berichten: 64
Woonplaats: Middelburg
Hallo Meerdekkerbrouwers,

Eigenlijk zou ik een MPM Fokker D VI 1/33 gaan bouwen voor deze groepsbouw, maar mijn Kamov A7, die ik voor de groepsbouw Russische heleikopters zou bouwen is nog niet af. Omdat ik graag een plastic en karton project naast elkaar heb, ga ik starten voor deze groepsbouw met een plastic kitje. Het is er 'e'en die zo'n 30 jaar op de plank heeft gelegen denk ik. Zal begin 80-er jaren zijn geweest dat ik hem gekocht heb, want rond 83 ben ik met modelbouw gestopt, tot een paar jaar geleden. Dit is het kitje.

Afbeelding
Het doosje. Toen had Revell nog van die handige doosjes met een deksel!

Afbeelding
De sprues. Ik had er al wat los gemaakt indertijd. Eigenlijk een heel mooi kitje op wat deuken in de vleugels na en uitdrukrondjes.

Afbeelding
De indrukwekkende bouwbeschrijving

Afbeelding
De kleurenschema's.

De decals zijn erg verkleurd en de DVII had (behalve hele vroege) altijd lozenge bespanning, als hij niet was overgeschilderd. Die zit niet in de kit, wel een aanwijzing hoe je het zou moeten schilderen. Daar ben ik te lui voor en ik heb mij voorgenomen niet te veel energie in deze kit te stoppen. Dus een set hele mooie lozenge decals gekocht van Old Propellor.

Afbeelding

Afbeelding
Erg mooi, met linnen structuur, iets over elkaar gedrukte kleuren, net als in het echt en wat verbleekt. Aanrader voor wie lozenge wil plakken.
Een uitvoering niet definitief gekozen, maar ik denk dat ik zelf decals ga maken van de DVII met een hele grappige beschildering van Die Sieben Schwaben er op. Een hele populaire beschildering, maar kan geen decals vinden in 1/72 en het is ook wel weer leerzaam om zelf decals te maken.

Afbeelding
Dit is um.

Groet en tot na de aftrap,

EJ

_________________
Op de plank:
Halinski Helldiver, Special Hobby Morane Saulnier N


Laatst bijgewerkt door iedzjee op za 01 jun, 2013 7:31 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2012 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Leuk project :brouw:

Ik ben benieuwd :mrgreen:




Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2012 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Inderdaad een leuk project :brouw:

Ik heb hem ook al eens gebouwd van Smek of zoiets. Maar dan 1/48 en in de verkeerde kleurstelling zwart ipv rood gestreept.(Lt.Udet) Mooie tip van oldpropellor. Ik heb ook nog van die Lozenge-decals nodig voor toekomstige projecten.

Succes met de bouw,

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 nov, 2011 10:59 am
Berichten: 64
Woonplaats: Middelburg
Van start met een naar verwachting inspirerende groepsbouw in dit verse nieuwe jaar. Allemaal de beste wensen en veel bouwplezier en overzienbare ontvellingen door de secondenlijm.

Heb besloten de "Sieben Schwaben" te gaan bouwen. Probleem waar ik meteen tegenaan liep is, dat de Revellkit een door Fokker zelf gebouwd vliegtuig is, terwijl de Sieben Schwaben gebouwd is door de Ostdeutsche Albatros Werke (OAW). Hiertussen en tussen de verschillende versies binnen de OAW gebouwde DVII's zitten behoorlijke verschillen. Ik had mijzelf beloofd het een simpel project te houden, maar kan niet de grootste verschillen corrigeren. Meest opvallend is de kleur, maar die komt later, maar een ander, lastiger verschil zit hem in de vorm van de koelkieuwen. Bij Fokker waren die langwerpig en de middelversie OAW machines, waarvan dit de laatste was, hadden heel veel kleine korte. Daarnaast was het driehoekige paneel achter de motorbeplating van linnen en in de Fokker machine van blik met ook nog koelkieuwen en zonder het ronde deksel onderin. Daar dus maar mee begonnen.

Afbeelding
De oorspronkelijke

Afbeelding
En de koelkieuwen gemaakt van halve schijfjes Evergreen en luikjes onderin de linnen panelen.

Nu het interieur.

Groetjes,

EJ

_________________
Op de plank:
Halinski Helldiver, Special Hobby Morane Saulnier N


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
netjes gedaan hoor!

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 1:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Wauw , wat een monnikenwerk zeg.

Heb deze kit ook liggen. Alleen dat je het camopatroon zelf op een voorgeweekte dezal is al een uitdaging op zich.
Deze is mislukt en nu ligt deze mooie fokker op de de"die komt nog wel eens een keertje stapel" :lol: :roll: , dus die decals die jij hebt aangeschaft zijn een goede oplossing. Ben benieuwd wat je oordeel is over deze decals.
Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Gaaf hoor.

Als je zo doorgaat krijg je een pracht fokker :brouw:



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 nov, 2011 10:59 am
Berichten: 64
Woonplaats: Middelburg
Een update.

De afgelopen tijd bezig geweest met het interieur(tje) en vandaag lekker door kunnen werken omdat het te onaantrekkelijk was om naar buiten te gaan.
In de kit zat niets wat aan een interieur deed denken. De meegeleverde piloot zou op een plankje moeten zitten. Hoewel ik mij had voorgenomen er niet te veel werk van te maken kon ik het niet " The Big Void" laten. Je kijkt er prominent in. Dus een stoeltje gemaakt van papier en een kussentje van putty.

Afbeelding

Afbeelding
Geschilderd en van plastic- en koperdraad de stuurorganen en brandstofpomp gemaakt. Jammer dat je van het voetenstuur helemaal niets meer ziet. Zo'n foto van dichtbij is ongenaakbaar. Dat stoeltje ziet in het echt veel minder pukkelig uit.

Afbeelding
Zo zag het er uit voor het dichtplakken.

Fraampje gemaakt met spandraadjes en gashendel van koperdraad. Op internet een foto, mooi van voren gevonden van het instrumentenbord en het kompas. GeGimped en op fotopapier afgedrukt. Zo scherp dat je kan zien waar het noorden is. dat werkt dus heel goed en ga ik meer doen met 1/72 kistjes.

Voor de decals plaatjes uit Windsock DVII Anthology gekopieerd en met Gimp bewerkt. De kruizen zouden makkelijk zijn af te plakken en te spuiten, maar ik durf dat niet te doen op de lozenge decals. Die dus ook in Gimp getekend.

Afbeelding
Proefdukken. Het lijkt aardig te gaan passen. In het midden het uitgesneden instrumentenpaneeltje.

De OAW DVII's van de mid-productie serie hadden onderaan de kin een koeluitlaat, waarvoor de onderste beplating wat groter was gesneden zodat er een kier ontstond. Dit zat natuurlijk niet in de kit en dus van putty een onderkin gekneed. Verder geëxperimenteerd met de decals en die zijn erg transparant. Ik had de preshading veel te zwaar aangezet en dus maar wat lichter gemaakt. Het ziet er nu al bijna transparant uit, dus ik hoop dat dit later het goede effect geeft.

Afbeelding
En zo ligt hij er nu bij.

Groetjes,

EJ

_________________
Op de plank:
Halinski Helldiver, Special Hobby Morane Saulnier N


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Voor een kitje dat je snel in elkaar wilt knallen maak je er toch wel veel werk van :lol:
Komt het eindresultaat alleen maar ten goede!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Zo jij heb je best gedaan zeg.....dat stoeltje ziet er goed uit, de rest trouwens ook een :brouw:

Druk jij de decals zelf af?
Wat is Gimp?
Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement