Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 03 dec, 2022 23:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2013 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3364
Woonplaats: Purmerend
Tja de Spad XIII c-1 is het dus niet helemaal geworden en staat op hold. Heb reserve onderdelen bij revell besteld.

Maar omdat ik toch wat leuks wil neerzetten in deze groepsbouw...even deze erbij gehaald.

De Nieuport N.28 C-1 van Revell

Stukje geschiedenis.

Niet te lang natuurlijk want dat kost brouwtijd :lol:.
De Nieuport 28C.1 was een compleet nieuw ontwerp van de Franse fabriek dat laat in 1917 aan het front verscheen. Door zijn ronde, gracieuze, vormen week het volledig af van eerdere modellen van de constructeur.
Omdat de Franse luchtstrijdkrachten voornamelijk vlogen met de SPAD kwam de '28' vooral in gebruik bij de American Expeditionary Force die er vanaf maart 1918 297 aanschafte. Gedurende enige tijd was het toestel succesvol maar problemen met de vleugelbekleding leidden ertoe dat ook de AEF afzag van verdere orders.

Gegevens
Productie: 1917-1918, (ruim) 297 stuks
Motor: 160 pk Gnome Monosoupape rotatiemotor
Maximum snelheid: 198 km/uur
Gewicht: 390 kg
Afmetingen: Spanwijdte 8.15 m, lengte 5.72 m

Bron:Stichting Vroege Vogels Lelystad

De doos
Afbeelding
Het hoopje plastic dat een geheel moet worden
Afbeelding
De decals
Afbeelding
De bouwtekening:
Het leuke en dat wist ik dus niet, is dat deze kist ook gevlogen werd door mijn SPAD held Eddie Rickenbacker :D.
Scheelt weer wat schrijfwerk.
Afbeelding
Afbeelding

Foto van de man en zijn Nieuport
Afbeelding

Wat me als eerste opvalt aan deze kit is dat er erg weinig flash aan de onderdelen zit en dat het redelijk goed gedetailleerd is.

Vanavond aan de slag.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2013 14:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 3843
Woonplaats: Bovensmilde
Die heeft best wel heel erg veel touwtjes hoor Barry ;)
Succes man.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2013 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3364
Woonplaats: Purmerend
Dank je... :?

je ontkomt er gewoonweg niet aan.
Het gaat wel lukken......ben nu weer wat wijzer geworden na de (halve) bouw van de SPAD.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2013 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
dit vind ik wel heel top van je :brouw: :brouw:

veel succes, moge deze beter gaan :mrgreen:



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2013 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3364
Woonplaats: Purmerend
Zo de eerste stappen zijn gezet. Eerst een boekje gelezen over de Nieuport. Stonden wel interessante details in waar ik naarmate de bouw vorder wellicht naar verwijs.

Eddie is er weer klaar voor met een mooie nieuwe sjaal :lol: . De cowling in een dun laagje chroom(Humbrol 27002) gezet.
Afbeelding

Vervolgens de binnenkant van de body in Vallejo houtlook gespoten(daar ga uk niet teveel werk van maken want het is zo een klein hokje en Eddie zit er toch in.
Motor ook voorzien van de chroomlaag en vervolgens een drybrush met gunmetal. Middels een dryfit alles mooi passend gekregen.
Afbeelding

De cowling was helemaal dicht....dat kloptniet want er zitten die luchtgaten in.
Dremel er bijgepakt en geprobeerd dit op de juiste plek te krijgen.

Het tweede gat is ietwat te breed (damage is done en niet te lang bij stil blijven staan)
Afbeelding
Met de dryfit ziet het er zo uit. Ruwe kantjes moet ik nog afvlakken.
Afbeelding

Afbeelding

Gaatje hierendaar daar al voorgeboord en de onderkanten van de vleugel al een keer dunnetjes in de juiste kleur gespote.
Afbeelding

Straks met het riggen heb ik behoorlijk na te zitten denken hoe ik de volgende constructie mooi verwerkt krijgt.
Het gaat om de draad vanuit de onderkant van de cowling naar de vleugel
Afbeelding
Bron:http://www.museumofflight.org/
Een gaatje vlak enigzins schuin dwars door de vleugel boren op die plek.
Iemand een andere oplossing :? :?:

Cheerz :brouw:


Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2013 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
jij gaat lekker :brouw:

ik denk dat dat inderdaad de enige oplossing is :wink:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 9:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3364
Woonplaats: Purmerend
Gestaag gaan we verder ( nog maar 1 maand te gaan :shock: ...waarmee kan ik de tijd vertragen :lol: ).

karel1c schreef:
jij gaat lekker :brouw:

ik denk dat dat inderdaad de enige oplossing is.
Ik heb inderdaad de gaatjes geboord door de vleugel, ook gepast en als het goed is kun je straks op die draad een eentonig deuntje spelen :wink:


Ben niet verder gekomen dan wat schuren, vijlen en passen en weer schuren, vijlen en passen en dit dan nog een paar keer. Wat dryfitten en dan past het wel lekker en het ziet er al enigzins uit als een vliegtuigje.

Afbeelding
Afbeelding

De (cockpit)struts...aan de bovenkant dunner gevijld zodat dit straks met wat putty/houtlijm verdwijnt in de bovenvleugel.
Wat is wijsheid...eerst voorzien van een houtlaagje en dan afdekken(uiteraard eerst laten uitharden) als ik met de putty/houtlijm aan de slag ga of eerst bevestigen en bewerken en dan pas "houten" :?:
Afbeelding
Excuus voor de slechte kwaliteit van deze foto. Welke macrostand ik ook probeerde...het bleef wazig zowel binnen als buiten :oops:



Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 9:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 3843
Woonplaats: Bovensmilde
Bevestigen op bovenvleugel en dan pas houten zou ik zeggen.
Paar drupjes secondenlijm eronder voor de stevigheid, verder flink vol plempen met revell lijm om het te laten vulkaniseren en dan afwerken met plamuur of een stukkie evergreen ofzo. En laat het goed drogen ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Ik zou de cabane struts los snijden. Zeg maar dat je het tussenstukje lossnijdt en dat alvast in het gleufje in de vleugel lijmt. Dan dat mooi afwerken en dan pas de struts erin plakken.

Je cabane struts: \\_\\
Dan die los van elkaar: \\ \\
Tussenstukje: _
Dat in de vleugel lijmen en afwerken



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3364
Woonplaats: Purmerend
Dank voor de input mannen :brouw:

karel1c schreef:
Ik zou de cabane struts los snijden. Zeg maar dat je het tussenstukje lossnijdt en dat alvast in het gleufje in de vleugel lijmt. Dan dat mooi afwerken en dan pas de struts erin plakken.
Je cabane struts: \\_\\
Dan die los van elkaar: \\ \\
Tussenstukje: _
Dat in de vleugel lijmen en afwerken
Gr,
Karel


Het is inderdaad een optie...met deze optie ben ik bij het maken van de SPAD dus de mist ingegaan. Het afwerken ging inderdaad lekker...alleen was het te bewerken stukje zo klein dat ik al snel te weinig ruimte had om de struts er passend in te kkrijgen waardoor het "mooie" plamuurwerk ging scheuren, toen ik dit weer wilde corrigeren.

Dit zal denk ik een goede optie zijn bij de grotere schalen.

Ik denk dat ik voor Marc's optie kies, alleen heb ik geen evergreen en de lokale modelboer ook niet :?

Cheerz mates :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement