De Gotha G.III bommenwerper was een vervolg op de G.I en G.II, gebouwd door Gothear Waggonfabrik AG.
De G.I, een drie persoons 'zware' bommenwerper,
Kampfflugzueg, vloog vanaf eind 1915. 18 van deze mooie toestellen werden er geleverd, maar door technische problemen (voornamelijk door onervarenheid) waren deze niet zo succesvol.
Een Gotha G.I
Eind 1915 werd er door Gotha op aanvraag van de 'Inspektion der Luftwaffe' een nieuwe bommenwerper geconstrueerd. De romp was nu op de onderste vleugel gemonteerd, en er kwamen andere motoren in. In de herfst van 1916 waren er 11 toestellen afgeleverd en voor deelname aan het Balkanfront. Door problemen met de motoren werden deze toestellen snel uit dienst gehaald en vervangen door de betere Gotha G.III
Gotha G.II Prachtig om te zien zijn de mooie vleugelstijlen
De Gotha G.III onderscheidde zich van de G.II door andere sterkere en betrouwbaardere motoren en een paar aanpassingen in de constructie. Daardoor kon de bommenlast aanzienlijk verhoogd worden naar 500 kg, een voor die tijd behoorlijke hoeveelheid. van de G.III zijn er uiteindelijk 25 gebouwd. Dat is op zich niet heel veel, maar ze hebben aan het Balkanfront toch een redelijk belangrijke rol gespeeld. Zo heeft een eskader in september 1916 een spoorbrug over de Donau bij Chernavoda vernietigd, waardoor de Roemeense troepen daar een behoorlijk probleem hadden.
Eind 1917 werden de overgebleven Gotha GII en GIII's uit dienst gehaald en aan trainingseenheden geleverd.
Later meer over de kit!
Fijne groepsbouw voor iedereen,
groet
Walter