Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Prachtig gebouwd Rob, dat er heel veel uren in gaan zitten geloof ik graag .
Maar als hij af is heb je wel een model die niemand anders heeft en het geeft
toch ook veel voldoening.

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 22:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Heel knap gedaan, hoor! Al dat secure meet- en snijwerk: dat is voor mij toch een brug te ver, vrees.
Succes!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nou Rob, ik zou zeggen dat je verschrikkelijk goed bezig bent! Het doet mij denken aan de modellen van Gabriel Stern. Toppie man!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 6:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 nov, 2011 10:59 am
Berichten: 64
Woonplaats: Middelburg
Hallo Rob,
Jouw verhaal tot zover ademloos gelezen. Geweldig project en hartstikke goed dat je de moeite neemt om niet alleen af en toe een fotootje te plaatsen, maar juist het hele (denk)proces te beschrijven. Heel leuk en leerzaam. Mijn vingers jeuken ook zoiets te proberen!

Groet, EJ

_________________
Op de plank:
Halinski Helldiver, Special Hobby Morane Saulnier N


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 18:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Hallo Rob,

Je doet het heel goed zo, vooral die rompbouw is inderdaad een hele klus, maar het resultaat is uitstekend, zeker denkend aan het feit, dat dit je eerste totale scratch model is. Hou vooral in de gaten. dat alles goed haaks blijft, sommige dingen willen wel verlopen. Als advies nodig is, je weet me te bereiken.
Succes,

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
echt gaaf joh.

ik wil dit ook eens proberen :brouw: eens.... :lol:


Gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de bemoedigingen :wink: We gaan lekker door.
@John: Dat risico van een scheve romp was voor mij een van de redenen om voor de relatief dunne plaat van 0,5 mm te kiezen; die is zelfs gelijmd iets makkelijker te corrigeren. En ik zal er voor zorgen dat de schotten in de romp goed rechthoekig zijn. Dan moet het wel lukken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag weer een uurtje gebouwd. De rompspanten of schotten zijn aan de beurt. Ik had al wat tekeningen "geassembleerd".

Afbeelding

Voor de rompdoorsneden twee bronnen: De tekeningen uit Planes van December 1984 (A, B en C) en de originele Flight tekeningen (2, 3, 5 en 6). Maar er zijn verschillen :mrgreen:

Afbeelding

In het tabelletje staan de maten van de doorsneden (cross section) en opgemeten uit zij- en bovenaanzcht uit Planes. Omdat ik de romp uit de Planes tekeningen heb opgebouwd, blijven die maatjes dus leidend.
Alle spanten ga ik uit 0,5 mm plastic halen, en de neus uit 5 mm balsa (of eigenlijk 4 + 1,5 mm). Kopietjes opgeplakt.

Afbeelding

Uitgesneden op de omtrek, de bovenkant netjes rond geschuurd en ongeveer op de goede plek van het zijaanzicht gelegd.

Afbeelding

Zo iets beter te zien. De neus is al in vorm geschuurd en "afgelakt" met een laagje plasticlijm.

Afbeelding

Als het goed is, zullen nu alle spanten te groot voor de romp zijn. Die kan ik nu dus gaan bijwerken. Eerst kan het valse plafond van de romp af. Ik ben begonnen met de voorste spant. Eerst op breedte snijden tot de juiste diepte. Meten met schuifmaat en lineaal; heel voorzichtig stukje bij beetje. Als dat goed past moet er nog iets van de bovenkant af (0,25 tot 0,4 mm). Daarvoor heb ik het bovenrandje net zwart gemaakt en het daarna weggeschuurd.

Afbeelding

Daarna passen op het zij aanzicht en de onderkant inkorten, een halve mm als het goed is (klopte in dit geval). Ik heb de spant vastgeplakt met plastic lijm (spaarzaam). Een fototje met het maatlatje er naast.

Afbeelding

Hoewel het model wat groter is dan een een- of tweezitter, blijft het toch best klein, eigenlijk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 23:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Wow Rob, je blijft me verbazen. Klasse!
VrGr
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2013 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De eerste spant gaf goede moed, dus verder maar weer. De volgende is de achterste cabine spant. Vanaf de neus tot deze spant is de bovenkant van de romp precies horizontal, dus als ik deze netje neerzet kan de rest tussen de twee spanten uitgelijnd worden.

Afbeelding

Het valse (en tijdelijke) plafond krijg nu een tweede leven als cabine vloer. Het passen van deze spant (nummer 5) was lastig; er zat nogal een maatafwijkig in de hoogte (gekorrigeerd door er een reepje plaat aan de onderkant te plakken). Daarna konden de andere spanten richting neus er in. In feite steeds hetzelfde recept: Breedte pas maken tot aan de juiste hoogte, hoogte pas maken, het stuk wat van het ronde deel af moet aftekenen en dat stuk op maat schuren. Met één extra handeling: de bovenkant uitlijnen tussen de eerste en de laatste spant. Nu zit de hele neus er in.

Afbeelding

Spant C (die vooraan de cockpit) kan ik niet als volle spant er in lijmen, want stuurinrichting en instrumentenpaneel moeten er nog in en zichtbaar blijven. Dus maar uitgesneden, in de hoop dat dat voldoende ruimte laat om het cockpitinterieur te plaatsen.

Afbeelding

Op zijn plek gezet, waarbij de hoogte zo bepaald is, dat de lijn van de bovenkant van de achterste cabine spant via deze cockpit spant bij het eind van de romp zo'n 2 mm boven de bovenste rompligger uit komt.

Afbeelding

Het weggesneden deel kan ik mooi als extra spant in de achterromp gebruiken. De rand netjes afwerken en erin plakken.

Afbeelding

Het laatste spantje is uit uit de hand gemaakt, en weer zo dat alle bovenkanten vanaf de achterste cabine spant op een rechte lijn liggen.

Afbeelding

Ik heb alle spanten, behalve de voorste en de beide cabinespanten, gelijmd met Micro Weld. Omdat ze precies pas zaten, loopt die dunne vloeistof er mooi tussen en zit het spul muurvast.
Nu de romprug maken. Als die goed past, kan het interieur geschilderd worden. En natuurlijk de cockpit inrichting maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement