Vandaag weer een uurtje gebouwd. De rompspanten of schotten zijn aan de beurt. Ik had al wat tekeningen "geassembleerd".
Voor de rompdoorsneden twee bronnen: De tekeningen uit
Planes van December 1984 (A, B en C) en de originele
Flight tekeningen (2, 3, 5 en 6). Maar er zijn verschillen
In het tabelletje staan de maten van de doorsneden (cross section) en opgemeten uit zij- en bovenaanzcht uit
Planes. Omdat ik de romp uit de Planes tekeningen heb opgebouwd, blijven die maatjes dus leidend.
Alle spanten ga ik uit 0,5 mm plastic halen, en de neus uit 5 mm balsa (of eigenlijk 4 + 1,5 mm). Kopietjes opgeplakt.
Uitgesneden op de omtrek, de bovenkant netjes rond geschuurd en ongeveer op de goede plek van het zijaanzicht gelegd.
Zo iets beter te zien. De neus is al in vorm geschuurd en "afgelakt" met een laagje plasticlijm.
Als het goed is, zullen nu alle spanten te groot voor de romp zijn. Die kan ik nu dus gaan bijwerken. Eerst kan het valse plafond van de romp af. Ik ben begonnen met de voorste spant. Eerst op breedte snijden tot de juiste diepte. Meten met schuifmaat en lineaal; heel voorzichtig stukje bij beetje. Als dat goed past moet er nog iets van de bovenkant af (0,25 tot 0,4 mm). Daarvoor heb ik het bovenrandje net zwart gemaakt en het daarna weggeschuurd.
Daarna passen op het zij aanzicht en de onderkant inkorten, een halve mm als het goed is (klopte in dit geval). Ik heb de spant vastgeplakt met plastic lijm (spaarzaam). Een fototje met het maatlatje er naast.
Hoewel het model wat groter is dan een een- of tweezitter, blijft het toch best klein, eigenlijk.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.