Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 19:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Hallo Rob,

Ik heb bij mijn laatste model de DH-4M net als jij, de ribbeb eerst ingekrast, daarna heb ik alleen an de binnenzijde van de bovenkant hele dunne strookjes plastiek, zeg 1.mm breed gelijmd met Contacta, linke klus, je hebt mar heel weinig nodig, anders
zoals je weet, vallen er deuken in. Die strookjes heb ik bij de acherranden 4 mm korter gehouden, als je de achterranden op elkaar lijmt mogen die stripjes niet in de weg zitten.
Die achterranden zijn lastig om de lijm er tussen te krijgen, de methode zoals jij dat toepast is zo gek nog niet. Ik zat te pielen met een mesje, maar dat werkt niet geweldig.
Probleem met de voorrand van de vleugel; bij het omvouwen om de vleugel- kern heen, ik zag dat omvouwen en warm maken niet zo zitten, veel te link, met warmte krijg je al gauw vervormingen, probeer maar eens iets gelijkmatig te verwarmen. Dus ik heb wat anders verzonnen. Na het aanbrengen van de ribben, heb ik precies op de voorrand ook wat inkervingen gemaakt, hierdoor kan je de zaak makkelijker omvouwen. De randjes met uitstulpingen aan de buitenkant kan je later weer voorzichtig weg vijlen en schuren. Die korte ribbetjes tussen de vleugelribben, die je vaak ziet, heb ik gewoon met een hobby mesje aan de buitenkant erin gekerfd.
Een tip, kijk eens bij mijn bouwverslag van de Fokker F-VI, om de romp te bouwen, kan je misschien wat van gebruiken.

Heel veel succes,
Ik volg he allemaal met veel plezier,
Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
echt geweldig Rob :brouw: :brouw:

gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
bouwverslag van de Fokker F-VI


@ John: Ik heb je bouwverslag bekeken, en een aantal methoden zal ik zeker gebruiken. Alleen wil ik wat lichter werken, en bijvoorbeeld het cabine interieur "op schaal" namaken. Bij de FK.26 is alleen het achterste deel van de romponderkant "recht". Bij de vleugelachterrand begint de kromming al, vandaar mijn idee om hem op zijn kop te bouwen, daarna de onderkant er aan te plakken en pas als laatste de ronde rug aan te brengen (de Engelse term "turtle deck" is eigenlijk veel charmanter).
By the way, hoe dik waren de plastic stripjes, die je onder de ribben geplakt hebt?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

De stripjes zijn uit een plaat van 0.4 mm. gesneden, ik heb net als jij, "Evergreen" gebruikt, het scheelt toch wel om de ribben goed zichtbaar te houden, want hoe gaat het in praktijk. je pakt zo'n vleugel bij het bouwen vaak vast, hierdoor bestaat het gevaar dat de ribben een beetje indrukken en daardoor het effekt minder wordt. Dat verschijnsel had ik bij de Short 184. Maar dat was dan ook de eerste Trial.
Trouwens als "kern"voor de vleugel; heb ik geen balsahout maar 2 mm dik plastic plaat gebruikt, is wat steviger, wordt wel een probleem als de onderkant van de vleugel hol (concaaf ?) loopt. Moet ik nog over nadenken.
Dat van de romp begrijp ik, 1/72 bouwt toch wel een beetje anders, bij mijn Fokker had ik natuurlijk geen interieur om rekening mee te houden. Zie het zo, dik plaat, voor jouw model schat ik 1 á 1,5 mm dikte, als een soort ruggegraat van voor tot achter op de plaats waar het plafond van de cabine loopt, plus een opening achter, voor de cockpit.
Die methode pas ik altijd toe bij de grote Fokkers met cabine.
Misschien een idee voor de ronde romprug, had ik ook bij de Fokker S-9, eerst van hout een vormpje maken als houvast, dit op de romp lijmen, vervolgens hierover dun plastic plaat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders lees ik het wel,

Groeten,
John


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2013 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De tweede vleugel (ondervleugel) is nu ook klaar. Ook die moet nog een V-stelling krijgen, en bovendien gaat het middenstuk verdwijnen en blijven alleen twee vleugelstompjes aan weerszijde van de romp over.

Afbeelding

Ik heb ook nog een vierbladige schroef gevonden van een iets grotere diameter dan de FK.26 had. De vorm van het blad wijkt wat af, maar dat is enigzins te modificeren. Als ik geen andere vind, ga ik deze gebruiken. Om een vierbladige schroef van hout te maken gaat me iets te ver.
Daarna de staart. Omdat die geen rechte voorrand heeft, heb ik de huidplaten separaat overgenomen op 0,25 mm plastic (het vouwen werkt alleen bij een rechte voorrand).

Afbeelding

Ribben getekend.

Afbeelding

Ribben ingekrast en huidplaten uitgesneden. De kern weer van balsa hout (1 mm dik). De voorrand van de staartvlakken vereist een speciale behandeling. Ik heb een stripje van 0,5 x 0,7 mm in de vorm van de voorrand gebogen en spaarzaam met plasticlijm vastgezet.

Afbeelding

De kern is weer behandeld met porienvuller en ligt nu te drogen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2013 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste voor vandaag: Voorrand rond geschuurd en achterrand zo dun mogelijk geschuurd en daarna hoogte- en richtingsroer losgesneden. Ondiep gaatje op de plek van de control horn gemaakt.

Afbeelding

Ik had bij het inkrassen op de vijverfolie een vel 250 grams papier gelegd en daarop weer het plastic. De ribben zien er nu veel regelmatiger uit, dus dit lijkt de beste oplossing. Ik zal nu toch echt met de romp moeten beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Toch nog wat vleugel spul. Beide vleugels hebben een V-stelling van 2 graden volgens de tekst, 1,85 graden volgens de takening. Ik heb twee graden aangehouden. Over een spanwijdte van de buitenvleugel van 82 mm moet de laatste rib aan de tip dan 2,9 mm hoger liggen. Dus een malletje gemaakt van een kopietje van de vleugel, heb midden beplakt met cellotape, zodat de lijm niet blijft plakken en twee tipsteuntjes gemaakt van 0,5 mm plastic plaat en 2 x 2,5 mm profiel.

Afbeelding

Daarna met een (zeer) scherp mes het vleugelmiddelstuk losgesneden en vastgezet met tape op het malletje. De wortel van de buitenvleugels heb ik een beetje scheef afgeschuurd (voortdurend gepast of het goed aansloot op het middenstuk). Daarna gelijmd met dikke secondenlijm. Het 0,25 mm huidje is te dun met plasticlijm te plakken, en balsa lijmt gewoon niet met plasticlijm. Op de naad heb ik toen nog voorzichtig dunne secondenlijm gedruppeld (met een metaaldraadje).

Afbeelding

Nu ligt het te drogen.
De romp dan. Eerst een aantal kopieen gemaakt van de zijkanten. In een kopie met rood de omtrek van de raampjes aangegeven (dit wordt de 0,15 mm buitenhuid), in een tweede kopie een iets ruimere opening (dat wordt de 0,25 mm binnen "betimmering"). Ook het BAT logo verkleind tot 3 mm hoog; dat ga ik ook proberen uit te snijden uit 0,13 mm plaat om in relief aan te brengen op de neus. Een "scan" van het spul met HEMA lijm op 0,13 mm (boven) en 0,25 mm sheet geplakt.

Afbeelding

De 0,13 mm plaat is zeer kwetsbaar, dus schoon werken is geboden. Ook de spanten opgemeten (zowel uit de "Planes" tekeningen als uit Flight). Daar zitten nog wel wat verschilletjes tussen. Bij conflicten laat ik "Planes" beslissen; tenslotte zijn daar de zijwanden uitgehaald, en zal ook de bodemplaat daaruit komen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugels zijn nu allebei klaar. De ondervleugel maak ik pas op maat als de romp af is.

Afbeelding

Dan de romp. Eerst de buitenkant uit het 0,13 mm velletje gesneden. Ik heb eerst geprobeerd om de raampjes ronde hoeken te geven door op de hoekpunten 0,8 mm gaatjes te boren, maar dat is mij niet gelukt met dit dunne materiaal. Iets afgeronde hoekjes zullen er toch wel komen na het schilderen. De deur heb ik er ook al uitgesneden.

Afbeelding

Als je het papier van de folie aftrekt, blijft er geen lijm achter. Op de plekken waar de lijm zat is het plastic juist brandschoon geworden. Nu moet de tweede laag van de zijwand uitgesneden worden uit het vel 0,25 mm plastic. De opening voor de ramen is iets groter dan die in de buitenste laag, die voor de deur juist iets kleiner om een sponning te maken.

Afbeelding

Op elkaar gepast ziet het er goed uit.

Afbeelding

Dit is het binneaanzicht. Voor ik beide delen op elkaar plak moet ik alle foto's weer door om te kijken waar paneellijnen zichtbaar zijn, of andere decoratie aangebracht moet worden.
Tenslotte het BAT logo uitgesneden met een spits en vers scalpel. Was aardig lastig werk om die drie milimeter hoge lettertjes uit het plastic te krijgen, maar met een voldoende resultaat.

Afbeelding

Ik zal de vertikale streep van de T nog wat dunner maken. Morgen de andere zijwand.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2013 13:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Mooi werk, Rob. BAT-logo ziet er ook goed uit.
Voor het boren van de gaatjes kan ik je de Tamiya boormachine aanbevelen.

Afbeelding

Je koopt 'm als bouwpakket voor ca. 18 euro en hij werkt op twee AA-batterijen.
Het ding heeft één vrij langzaam toerental maar dat is in de praktijk geen belemmering, zeker niet in dun plastic.
Met de standaard bijgeleverde spantang kan je goed boortjes kwijt met een verdikte schacht.
Voor gewone dunne boortjes heb ik verlopen gemaakt uit messing buis of plastic massief rond.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2013 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Paul: Handig dingetje, lijkt me; ga ik denk ik wel kopen. Overigens heb ik de gaatjes met de hand proberen te boren, maar ik krijg ze nooit op de goede plek.

Verder met de romp. Dit zijn de onderdelen tot nu toe: binnen- en buitenwanden, vensters gesneden uit 0.2 mm doorzichtig plastic (cover van een rapport) en de twee BAT logo's voor op de motorkap.

Afbeelding

De zijkantjes heb ik voorzichtig met Microscale Micro Weld op elkaar geplakt. Aanbrengen met een penseel (uit te spoelen met water) en zolang je de delen niet op elkaar drukt nog redelijk makkelijk te verschuiven. En die heerlijke citroengeur krijg je gratis. :lol: Daarna de bodemplaat en het tijdelijke valse plafond uitgesneden uit 0.5 mm plaat. Weer zoals gebruikelijk een kopie van de tekening en de uitslag op het plastic geplakt met HEMA lijm. Net zolang geschuurd, tot ze beiden een halve milimeter smaller waren dan de tekening.

Afbeelding

Vervolgens de zijkantjes tijdelijk met tape vastgezet aan het valse plafond; het plafond moet, net zolas de bodem, tussen de zijwanden vallen.

Afbeelding

Nu kan ook de bodemplaat in vorm gebogen worden (geen warmtebehandeling nodig dankzij de geringe dikte).

Afbeelding

Omdat 0,5 mm plastic plaat toch wat dun is om zomaar aan elkaar te lijmen, heb ik in het achterste en middelste deel van de romp aan de onderkant 1.0 x 0.75 mm stripjes gelijmd, een halve mm van de rand van de zijkant.

Afbeelding

Het plafond opnieuw met tape vastgezet en nu in stapjes met spaarzaam Revell Contacta de bodemplaat vastgelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks het dunne plastic is de romp nu al aardig stevig, en met het aanbrengen van de rompschotten zal dat nog beter worden. En hij weegt bijna niets.

Ik realiseer me nu wel, dat als je aan scratchbouw doet, je heet grootste deel van de tijd bezig bent onderdeeltjes te bouwen die in een kit al aanwezig zijn. Wat een urenvretertje is dit ding, zeg; bovenstaande is een heel weekend werk. :roll:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement