Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi Rob,

Zeer apart en uniek exemplaar wat je gaat bouwen. En dan ook nog volledig scratch :shock: Maar volgens mij is dit niet het eerste vliegtuig wat je scratch toch?

Succes met de bouw,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Jawel hoor, nog nooit helemaal gescratched, dus scared shitless, zullen we maar zeggen; alleen maar min of meer grote aanpassingen (van vooral vacform kits).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hallo Rob,

Je hebt weer 'ns een bijzonder paard van stal gehaald. Ik ben benieuwd naar jouw eerste ervaringen met volledige scratchbouw.
De rompvorm staat het wel toe om in een doosvorm op te bouwen. Ben je van plan om de vleugels uit één stuk plasticplaat te halen?

Succes,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
gaaf rob :brouw:

en respect voor het compleet scratchen :wink:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Paul: De vleugels ga ik maken volgens een methode die ik in Harry Woodman's boekje heb gevonden: balsa kern en 0.25 mm plastic huid, waarop aan de binnenkant de ribben ingekrast zijn. De methode lijkt erg op die die Ron Kootje voor zijn Caproni gebruikt heeft. Ik heb net de eerste samples gemaakt op verschillende ondergronden, en zal daar later vandaag een verslagje van schijven. De romp wordt een combinatie van doos-bouw en vakwerk-met-dunne-plaat, afhankelijk waar het beinnewerk zichtbaar moet zijn.

Rob

PS Mocht je voor de Pander D nog onderdeeltjes uit resin maken, dan houdt ik me aanbevolen voor een kopietje (tegen vergoeding natuurlijk). Het moet wel een klein dingetje worden (10 cm spanwijdte, dus net zoiets als mijn FK.23). Overigens een aardige werkgever, die MLD, om zomaar een sportvliegtuigje ter beschikking te stellen "ter onderhouding van de vliegvaardigheid".

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik heb een webversie van Harry Woodman's boek 'Scale Aircraft in Plastic Card' online gevonden, voor de geïnteresseerden.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op vr 04 jan, 2013 12:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
zou je de link bij het referentie deel van deze groepsbouw willen zetten :mrgreen:



gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met (de voorbereidingen voor) de vleugel. De methode is die uitgelegd door Harry Woodman in zijn boekje.

Afbeelding

De set-up: een Roodring A3 tekenbordje dat ik nog heb liggen uit het niet-digitale tijdperk met daarop een vel vijverplastic (gewoon losliggend, vlak gestreken met moeder's strijkijzer en een natte zakdoek).

Afbeelding

Daarop met tape vastgezet een velletje 0,25 mm Evergreen plaat, en eronder de kopie van de vleugel (beetje uit focus). Netjes uitgelijnd natuurlijk.

Afbeelding

De vleugelvoorrand er op getekend met 2B potlood in het midden. De lijnen daarnaast zijn de begrenzing van de korte neusribben, de lijnen boven en onder de vleugelachterrand, 1,5 mm breder dan de vleugelkoorde om het vleugelwelving te accommoderen. Woodman zegt daarnaast nog 12 mm extra rondom aan te houden; daartegen heb ik hier gezondigd; het is maar een testje.

Afbeelding

Daarna heb ik met potlood alle ribben overgenomen, ook de korte en de dubbele. Met behulp van een driehoek tegen de horizontale lineaal van de tekenplank gaat dat prima. Daarna inkrassen met een trekpen (de laatste bij de winkel voor tekenbehoeften).

Afbeelding

Je ziet dat de strook aardig begint te golven; waarschijnlijk is dat minder als de 12 mm brede rand er omheen zit. Ik heb elk lijntje op de rechterhelft drie keer overgetrokken, op de linker helft twee keer. Kijken wat het beste werkt. Je kunt op deze foto ook al zien dat de ribben van de ailerons niet in het verlengde van die van de vleugel liggen.

Afbeelding

Daarna het spul van de vijverfolie gehaald en (weer niet volgens Woodman) afgesneden langs de achterand. Voorzichtig de twee randjes naar elkaar toegebogen en vastgezet met tape. De golving verdwijnt dan netjes (vraag me niet hoe of waarom). Op deze foto is dus geen moer te zien van de ribben. Met wat betere lichtinval wel.

Afbeelding

Conclusie: Twee keer krassen is te weinig, drie keer net zichtbaar, ik ga het dus proberen op de "flight" met vier keer krassen. Maar eerst nog een testje op een andere ondergrond: een gewone, zij het wat zachte, snijmat.

Afbeelding

Zelfs bij drie keer krassen niets te zien aan de achterkant; deze ondergrond is dus te hard. Ga dus verder met de vijverfolie. Nu kijken of ik uit een velletje 0,25 mm stryreen beide (identieke) vleugels kan halen. Dan kan ik ze in een keer tekenen en krassen; scheelt aardig wat tijd.
Voor de staartvlakken moet ik een iets andere methode bedenken, want de voorrand is niet recht. Boven- en onderkant inkrassen en de voorrand uit een (krom) stripje schuren, dat tussen beide vlakken gelijmd wordt? Als dat niet lukt, uit vlakke plaat en de ribben er uit vijlen.
Nu moet ik even 1,5 mm balsa gaan kopen voor de kern van de vleugel. Een twee stukken van 4 mm dik om straks de vleugel tussen te klemmen voor het vormen van de voorrand.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Geweldig rob :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dat was het testje, nu voor het eggie.

Afbeelding

Het vellletje plastic onderverdeeld en de omtrek van de vleugel met behulp van de "harde" mal (kopie op 250 grams papier), waarbij de koorde met 1,5 mm vergroot is, overgetrokken. Mal vastgezet met twee stukjes tape.

Afbeelding

Rolroeren ingetekend. Moet straks nog even kijken, hoe ik het ga oplossen voor de rolroeren. Ik zou ze het liefste uit een stuk met de vleugel maken, en daarna lossnijden. Ook de vleugeltips wil ik proberen als een geheel met de vleugel te doen. De korte neusribbetjes lopen namelijk door tot aan de tip. Bovendien blijft de bovenkan van de vleugel vlak, en loopt alleen de onderkant taps omhoog. Moet kunnen dus.

Afbeelding

De helft van de potloodlijntjes is getrokken; ik hou nu even op. Vanmiddag balsa en porienvuller gekocht. De vleugel moet twee mm dik worden, dus met twee skins vam 0,25 mm moet de vleugel kern uit 1,5 mm balsa gehaald worden. Wordt dus toch nog lekker schuren.
Ik heb geprobeerd het teststukje de voorgeschreven warmtebehandeling te geven met een haardroger. Gaat dus mooi niet. Woodman zegt daarover: ... the exposed leading edge is then held in front of a moderate heat (e.g. gas or electric fire or even a fan heater at full heat) ..., maar dat zijn natuurlijk die enge Engelse heaters. Ik ben bang dat de Nederlandse te veilig zijn. Maar eens kijken of ik een verfstripper kan lenen om het truckje te doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement