Begonnen met (de voorbereidingen voor) de vleugel. De methode is die uitgelegd door Harry Woodman in zijn boekje.
De set-up: een Roodring A3 tekenbordje dat ik nog heb liggen uit het niet-digitale tijdperk met daarop een vel vijverplastic (gewoon losliggend, vlak gestreken met moeder's strijkijzer en een natte zakdoek).
Daarop met tape vastgezet een velletje 0,25 mm Evergreen plaat, en eronder de kopie van de vleugel (beetje uit focus). Netjes uitgelijnd natuurlijk.
De vleugelvoorrand er op getekend met 2B potlood in het midden. De lijnen daarnaast zijn de begrenzing van de korte neusribben, de lijnen boven en onder de vleugelachterrand, 1,5 mm breder dan de vleugelkoorde om het vleugelwelving te accommoderen. Woodman zegt daarnaast nog 12 mm extra rondom aan te houden; daartegen heb ik hier gezondigd; het is maar een testje.
Daarna heb ik met potlood alle ribben overgenomen, ook de korte en de dubbele. Met behulp van een driehoek tegen de horizontale lineaal van de tekenplank gaat dat prima. Daarna inkrassen met een trekpen (de laatste bij de winkel voor tekenbehoeften).
Je ziet dat de strook aardig begint te golven; waarschijnlijk is dat minder als de 12 mm brede rand er omheen zit. Ik heb elk lijntje op de rechterhelft drie keer overgetrokken, op de linker helft twee keer. Kijken wat het beste werkt. Je kunt op deze foto ook al zien dat de ribben van de ailerons niet in het verlengde van die van de vleugel liggen.
Daarna het spul van de vijverfolie gehaald en (weer niet volgens Woodman) afgesneden langs de achterand. Voorzichtig de twee randjes naar elkaar toegebogen en vastgezet met tape. De golving verdwijnt dan netjes (vraag me niet hoe of waarom). Op deze foto is dus geen moer te zien van de ribben. Met wat betere lichtinval wel.
Conclusie: Twee keer krassen is te weinig, drie keer net zichtbaar, ik ga het dus proberen op de "flight" met vier keer krassen. Maar eerst nog een testje op een andere ondergrond: een gewone, zij het wat zachte, snijmat.
Zelfs bij drie keer krassen niets te zien aan de achterkant; deze ondergrond is dus te hard. Ga dus verder met de vijverfolie. Nu kijken of ik uit een velletje 0,25 mm stryreen beide (identieke) vleugels kan halen. Dan kan ik ze in een keer tekenen en krassen; scheelt aardig wat tijd.
Voor de staartvlakken moet ik een iets andere methode bedenken, want de voorrand is niet recht. Boven- en onderkant inkrassen en de voorrand uit een (krom) stripje schuren, dat tussen beide vlakken gelijmd wordt? Als dat niet lukt, uit vlakke plaat en de ribben er uit vijlen.
Nu moet ik even 1,5 mm balsa gaan kopen voor de kern van de vleugel. Een twee stukken van 4 mm dik om straks de vleugel tussen te klemmen voor het vormen van de voorrand.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.