Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2013 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Ja, blauw is gekwast, voor primer gebruik ik meestal Tamiya(grijs) of Revell(wit) spuitbusje. Vandaag al wat klein erop gezet en tape van ramen gehaald.
Wat enamels betreft, de oplosmiddelen die erin zitten zijn niet echt gezond, vooral als je ze met een airbrush gebruikt is een goede afzuiging van de dampen belangrijk. Dus als ik een airbrush bij elkaar heb gespaard worden daar straks enkel acryl verven mee gespoten.
Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2013 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Dat kwastwerk van jou ziet er zeker niet verkeerd uit. Ik zat mij al af te vragen of het wel gekwast was of dat je niet stiekem ergens een verfblaffer op de kop had getikt (het feit dat de tape die over de vensters zit volledig is bedekt deed het laatste vermoeden).

Noodzaak voor een goede afzuiging bij gebruik van enamels komt mij een beetje hypcriet over. Alsof het inademen van water gedragen verfsapjes niet schadelijk is. Vergis je niet, die zijn ook belabberd voor de longetjes. Kijk voor de lol eens op een potje van (Gunze) Mr Hobby. Daar staat toch een fraai symbool op met daaronder de opmerking 'toxic'. Oftewel: pas er mee op als je niet dagelijks in de file staat, niet rookt, niet te veel koffie drinkt, geen idee hebt wat alcoholische drank is, etc.. Kortom: ook bij gebruik van watergedragen verfies is afzuiging of een goed masker belangrijk. En dat zegt hij die weliswaar tegenwoordig niet zo veel meer in de file staat, maar wel rookt, koffie drinkt, 's avonds precies weet welke fles ie open wil trekken, zelf af en toe spuit met enamels verdund met cellulose verdunner en op het werk regelmatig MEK moet gebruiken omdat die klote printers (excusez le mot) nu eenmaal dat spul 'vereisen' om gereinigd te worden. Ook bij het spuiten van de watergedragen sappies zorg ik voor een goede afzuiging of doe ik een mondkap voor. Via wel ingelichte bronnen heb ik vanavond vernomen dat ik stiefopa ben geworden van een vierde 'stiefkleinkind'. Jaja....nou alleen nog van die sigaretten afkomen. :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2013 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
mirkohelthuis schreef:
Off topic 2 tsjopper bob: waarom spuit je liever geen enamel met de spuit?


De waarschuwingen van PPP zal ik zeker om gaan denken. Ik was er een beetje van uitgegaan dat acryldampen minder schadelijk zouden zijn dan enameldampen (dom??). Is zo'n stofkapje dan wel voldoende en hoe zit het met de rest van de aanwezigen in de kamer?

De andere reden is dat ik denk dat acrylresten eenvoudiger zijn schoon te maken dan enamelresten. Maar dat heb ik van horen zeggen. Als ik nu heb gespoten met acryl (Vallejo air), maak ik de gehele spuit schoon met een beetje airbrushreiniger van de ASA en veel water een klein borsteltje en wattenstaafjes. Het hele schoonmaken kost me zo'n 5 á 10 minuten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2013 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Peter, of dit het juiste topic is om je te feliciteren weet ik niet, maar van harte hoor. Jij bent echt al stief-oud met zoveel van dat kleine grut om je heen haha.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook zonder pbm's spuit, maar in mijn hobbyhok, waar nou eenmaal niet veel geschoonschipt word, vind je de spuitnevel van Vallejo en Gunze terug tot 4 meter achter mijn rug. Dit zette ook Bassie aan het denken om er eens een goede afzuiging op aan te sluiten.

Schoonmaken van Vallejo en in mindere mate Gunze, gaat overigens prima met een fles glassex hoor. Gewoon een paar keer doorspuiten en de meeste rommel is er wel uit. Ik veeg dan nog een keer de naald schoon en droog met een doekie en klaar is Kees. 5 minuten duurt hier het groot onderhoud.

Ik verbaas me echt dat deze S-55 met de kwast is gedaan, want het ziet er echt goed uit.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Peter, ook van mij gefeliciteerd met je komende stiefkleinkind ( mooie omschrijving :D ).

Wat betreft het spuiten met enamel of acryl, enamel heeft (terecht) een slechte naam vanwege de oplosmiddelen, maar de verfdeeltjes en bindmiddel in de nevel van acrylverf zijn naar mijn mening ook niet erg gezond. In het verleden spoot ik altijd in de schuur met een masker met koolstoffilters en tegenwoordig op het hobbyhok met een zelf gebouwde spuitcabine, maar nog steeds met een masker. Waarschijnlijk is door het ontbreken van oplosmiddel een stoffilter voldoende bij acrylverf.

Jaap Jan, sorry voor de topic vervuiling maar gezondheid is toch een belangrijk onderwerp!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Geeft niks, ook mijn felicitaties hoor!
Nu het blauw erop zit tijd voor de decals! Ik vind dit altijd een leuk werkje want je model krijgt direct een mooiere uitstraling.
Dus bakje water erbij en de oudere dutchdecals die ik vorig jaar van medebrouwer heb gekregen erop zetten.
Nou, toch wat probleempjes met de decals. Ten eerste heb ik voor de BLAUWE uitvoering verschillende plaatsingen van de tekens gezien enkel al bij de cleopatra 077. Op de decalsheet staat V 077, met de V achterop en de 077 op de schuifdeur. Ook heb ik een foto met de V boven de 077 tussen de ramen gezien. Bij de eerdere uitvoering met andere tekens staat alles op de staart en is Kon Marine veel kleiner. Ook het opschrift Cleopatra staat bij de ene 077 iets schuin naar boven gericht op de neus en bij de andere schuin naar beneden gericht. Waarschijnlijk werd de heli ook in blauwe uitvoering meerdere keren overgespoten en tekens anders geplaatst.
Afbeelding
Ook klopt de grootte van de decals uit de set niet echt goed. De grotere zijn qua maat veel te groot voor de deuren/zijkant. Dus hiervoor de kleinere gebruikt (de v is dan wel iets je te groot, maar omdat hij verder naar achteren staat valt het niet zo op) De grotere boven en onderop gebruikt. Verder zijn de decals nogal dik en stug dus moet er flink gekwast worden met decalsoft om ze netjes over de ribbels in de staart te draperen. De rozetten bestaan uit meerdere delen, dus geduld is gewenst om eea netjes uit te lijnen.
Afbeelding
Op foto aan een kant al wat aangebracht. De rozet bovenop lukt echt niet. Ook al valt hij met sof netjes over de ribbel bovenop heen, de gekleurde delen zij echt niet aan te brengen :( . Misschien heb ik ergens nog een wat grotere liggen, dan zie je hem tenminste....
Gr. Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
En toch ziet het er acceptabel uit hoor. Als er toch zo veel variatie mogelijk is, dan zou het toch altijd goed moeten zijn. Niemand die je dan kan zeggen hoe het wel zou moeten. Succes met de andere kant.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2013 0:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik denk dat je ook met een grotere maat roundel niet uit de voeten zult komen. Zolang het in 4 delen is krijg je het niet fatsoenlijk over die ribbel heen. Alternatief is een roundel uit 1 stuk uit een andere bron, of het roundel eerst samenstellen op een stukje blanco decalvel en dat daarna als geheel proberen aan te brengen. Je hebt dan echter wel een erg dik decal en de vraag is of je dat wel netjes over die ribbel heen krijgt. Ook denk ik dat bij de echte de roundel wellicht wat ellipsvormig zal zijn zodat die ribbel gecompenseerd wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2013 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Ook de andere kant van decals voorzien, de roundel laat ik maar zitten. Ietsje wash bij wielpoten en rotorbladen en centrum rotor halen het al wat op.
Afbeelding
Afbeelding
Volgende keer de eindfoto's.
Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2013 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Schiet al op hoor.

Betreffende de naam 'Cleopatra'. Hoort die niet op beide zijkanten te staan? En is er ook keus uit kleinere letters? Ik vind het wat groot overkomen als ik het vergelijk met een oude foto (van blad 1).
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement