Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2011 0:35 am
Berichten: 23
Woonplaats: Gorinchem
Zo dit is mijn eerste bijdrage aan deze site en mijn bijdrage aan deze groepsbouw

De Fokker S.11 Instructor is een eenmotorig lesvliegtuig met twee zitplaatsen en prolleraandrijving.
Het vliegtuig is voorzien van een Lycoming O-435-A-boxermotor die een vermogen van 190 pk levert.
In dit tweede na-oorlogse ontwerp van Fokker zitten de instructeur en de leerling naast elkaar. Het prototype, de PH-NBE, werd op 18 december 1947 door Gerben Sonderman ingevlogen.
Bijzondere kenmerken van het vliegtuig zijn de grote cockpit en de geknikte poten van het landingsgestel. Achter de zitplaatsen bevindt zich ruimte voor bagage, een derde stoel of een extra brandstoftank van 114 liter.
Het lesvliegtuig werd gebruikt door de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Marine.
Tevens werd het toestel aan Israël verkocht en in zowel Italië als Brazilië in licentie gebouwd.

.Afbeelding

Even wat technische gegevens
Lengte 8,15 m
Hoogte 2,40 m
Spanwijdte 11,0 m
Vleugeloppervlak 18,5 m2
Leeggewicht 810 kg
Max. gewicht 1.100 kg
Topsnelheid 209 km
Actieradius 580 km
Plafond 3,850 mtr

Nu terug naar de modelbouw.
Heb er ooit 2 van gekocht met het idee om er 1 te maken in KLU outfit en 1 voor de MLD.
Kit is van CMK en geheel van resin. Daar ik de kits al even had liggen zijn deze van een vroege productie.
Deze serie was veel ruwer en had veel meer flash als de kit die je nu kunt kopen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je weet het resin schuren altijd buiten en gebruik een mondkapje.

Terug naar de kit. Eerst alle onderdelen los gemaakt en vrijgemaakt van overtollige materiaal.

Afbeelding

Begonnen met de romp maar van beide kits is het linker gedeelte niet recht.
Na dit een poosje onder het warme water gehouden te hebben dit redelijk kunnen corrigeren en met 10 secondenlijm gelijmd.

Afbeelding


Omdat de romp al niet recht was is er een stevige kier ontstaan deze is opgevuld en net voor de eerste keer waterproof geschuurd.

Afbeelding
Afbeelding

Na wat foto's bestudeerd te hebben is de neus onderhanden genomen en zijn er diverse delen behandeld met een frees om de benodigde openingen te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo een volgende keer verder

Veel leesplezier en uiteraard is opbouwende kritiek welkom.

groet Spitfire65


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een ongelooflijk heerlijk toestel is dit. Normaal ben ik heli-fan, maar als ik dan toch een mooi vliegtuig moet kiezen, dan wordt het deze. Ik heb al redelijk wat info gevonden van deze kit en ik ben een paar jaar geleden naar Duitsland gereden voor een vlucht in de PH-SLO. Een uur lang gevlogen (deels zelf !!).

De grote SMER versie van de E-17 heb ik reeds af en een andere ben ik aan het ombouwen naar een S-12 (zie mijn onderschrift). Binnenkort hoop ik ook de gelukkige eigenaar te mogen zijn van een 1:72 CMR S-11/S12. Ook heb ik nog een 3e (grote) kit van Smer. Als ik meer ruimte heb wil ik van alle versies een model maken (lange duur project), dus wellicht een aantal Nederlandse uitvoeringen (er waren verschillende schema's), een Israëlier, een Italiaan en een Braziliaan (wellicht ook nog Paraguay en Bolivia --> Brazilïe bouwde ze in licentie en verkocht ze door).

Leuk dat je er 2 tegelijk bouwt, mijn interesse heb je.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2013 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk dat je ook van de partij bent! Mooi vliegtuigje zo'n S-11. Sinds ik er van vaders ooit een heb mogen starten als ventje van 5 ben ik luchtvaart verslaafd :D . Zelf heb ik de nieuwere uitgaven van CMR liggen, maar ik ben eerlijk gezegd een beetje bang eraan te beginnen. Ik heb de lat voor mezelf misschien wat te hoog gelegd vanwege mijn jeugdherinnering.

Benieuwd wat je ervan gaat maken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr, 2013 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2011 0:35 am
Berichten: 23
Woonplaats: Gorinchem
Zo eerst weer een update. Het heeft al veel te lang geduurd maar je kent het wel werk, griep, nog meer werk en dan ineens denk je ik heb nog een project lopen en daar zit een einddatum aan.

Zoals al eerder gezegd een resin model werkt toch anders als een spuitgiet model.
Betekent schuren, plamuren etc.
Romp nogmaals gevuld en geschuurt totdat het een min of meer complete romp wordt.

Begonnen met het plaatsen van de richtingsroeren. Gaten geboord zowel in de romp als in de richtingsroeren zodat het geheel een paspen constructie wordt.
Dit lijmt makelijker en is steviger.

De pennen aansich worden gevormd door een stukje RVS staaldraad. Dit kun je kopen bij de meer uitgebreidere speelgoedzaken. Dit zijn ook de zaken die treinen verkopen.
Treinen jongens gebruiken het vaak voor bovenleidingen e.d.

Afbeelding
Afbeelding

Nadat de richtingsroeren aan de romp bevestigd zijn gelijk de strut onder het richtingsroer
Afbeelding
Afbeelding

Daarna begonnen met het interieur. Duidelijk is te zien dat de dozen van verschillende gietingen zijn.
De eerste "groene" gieting is grover als de latere "grijze" gieting
Afbeelding
Afbeelding
Tevens het een en ander wat aangepast zodat het wat realistischer overkomt

Tevens de cockpit kap begonnen met pasmaken om te kijken hoe het een en ander past
Afbeelding

Daarna begonnen met het schilderen van het interieur.

Afbeelding
Afbeelding
Dit was het voor deze keer. Volgende keer weer verder.
En zoals ook al de vorige keer vermeld opbouwende kritiek altijd welkom

Groet Spitfire65


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2013 0:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben inmiddels ook in het bezit van een 1:72 CMR S-11. Laatst overgenomen in het Marktplaatsdeel (tezamen met een S-14), dus je hebt meer dan mijn aandacht.

Ik zie van die bolletjes nog in de stoel zitten, volgens mij is dat een gietfoutje en zul je ze moeten verwijderen. Bij de groene stoelen moet je nog veel meer verwijderen. Als je al het flash bij elkaar gooit, kun je volgens mij daarvan ook wel weer een vliegtuig boetseren. :D

Wellicht dat je de stoel nog iets kan aanpassen door in de zijkanten kleine gaatjes te boren. Hier doorheen zitten de gordels, die overigens eenvoudig aan te brengen zijn door Tamyia-tape op aluminiumfolie te plakken en hiervan dunne reepjes te snijden.
Afbeelding

Je eigen gemaakte stuurknuppels (koperdraad) ogen wat aan de groffe kant. Wellicht had 0.5 mm styreen hier niet misstaan, voorzien van een verdikking aan de bovenzijde (zie mijn collective van mijn S-51).
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat is een heel kwaliteitsverschil tussen de oude en de nieuwe uitvoering! verder sluit ik me bij René aan, als je er nog bij kunt is het een goed idee de bolletje uit de stoelen te verwijderen. Met de grote canopy van de S-11 zit alles erg in het zicht.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement