Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
*14-11-1976 Westland Lynx † 12-09-2012

Na zoveel waken nu dan rust. Met groot verdriet hebben wij afscheid moeten nemen van de strijdmakker der Koninklijke Marine. Bijna 36 jaar heeft hij bij ‘ons’ mogen zijn, wakend over zee. Tijdens zijn leven heeft hij moeiteloos de nodige diepe ingrepen ondergaan, waaronder zelfs een harttrans….oh nee: motortransplantatie. Jouw tijd van rust is gekomen nu de Eurocopter NH-90 ‘Fyra’ het stokje van jou heeft overgenomen (althans dat was de bedoeling). Rust zacht vriend.

Ja ja… en daar ging weer een ‘symbool’ van mijn jeugd: de Westland Lynx UH-14A/SH-14B/SH-14C en later opgekalefaterd tot SH-14D. Deze Britse marine helicopter vloog vanaf 1976 in Nederlandse dienst als opvolger van de eveneens van Westland afkomstige Wasp. Van een Wasp:

Afbeelding

….naar een Lynx, dat is nogal wat zeg:

Afbeelding

Of, om het maar bij Westland te houden, van een Wasp:

Afbeelding

…naar een Lynx, dat is nogal wat zeg:

Afbeelding

De Lynx deed vooral dienst op de fregatten van de Marine en naast transport- en SAR taken mocht ie ook - met torpedo’s aan boord - oefenen op onderzeebootje pesten.

Ik kan mij nog goed herinneren dat tijdens een ‘zwemvierdaagse’ bij ons lokale badje zo rond 1980 iemand van de vliegbasis Volkel via-via een bezoekje van een nog vrijwel fonkelnieuwe Lynx had geregeld. Daar stonden we dan, rond een vijftig meter buitenbad. Klettert er opeens een vent het water in die begint te spartelen en te roepen. Af en toe koppie onder. En wij maar met z’n allen in de lucht staren. Die vent mocht verzuipen…wij wachtten op een Lynx! Daar was ie dan en in een mum van tijd hing ie boven het badje. Deurtje gaat open…..springt een andere knakker in een rubber pakkie pardoes het bad in. Komt er vanuit de Lynx een touwtje naar benee en hengelt die halfverzopen sukkel het water uit. Even later mocht ook rubberen Robbie omhoog. Dat was nou twee vliegen in één klap. Wij een mooie demo van de Lynx gezien en die gast die niet kon zwemmen werd ook nog gered. Die vent bofte maar.

Genoeg geleuter. De kijkbuiskinders verwachten geknutsel en geklooi met plastic op dit forum en zowaar: Triple bouwt ene Lynx. Een vroege Lynx wel te verstaan, een UH-14A, omdat ie daarvoor de plakkertjes heeft (reg. nr. 264 in de kit en van ene heer Boerman). Heer Boerman had ook de optie om de 271, een UH-14B, te maken, maar die kenne we nie. Jammer! Wel een SH-14B. Ach, heer Boerman maakt wel vaker vaudjes.

Het wordt de 264 met KON. MARINE op de kont en zonder torpedo’s, want die kon deze versie niet meenemen. Dat was HobbyBaas vergeten te vermelden.

Ja, merk had ik zojuist verklapt dus de HobbyBoss kit 87236, Royal Navy Lynx HAS.2. Wat kost dat? Ik heb er 13,95 voor betaald. Hoe ziet dat d’r dan uit? Nou, toevallig ben ik vandaag een beetje lui, dus knal ik een link naar Scale-rotors neer, waarop doos en inhoud te zien is: http://www.scale-rotors.com/kit/artikel.php?id=853

Ziet er wel aardig uit. Ook een mooi velletje met verfinstructies….voor de buitenkant! Welke kleuren je op al het binnenwerk mag smotsen, daar leuteren ze totaal niet over. Ook niet in de bouwinstructies. Toch wel een minpuntje voor onze Chinese vrienden. Ik ga me daar niet al te druk over maken. Dit kitje is als een soort tijdvullertje bedoeld dat gelijktijdig met de Sea Hawk in elkaar wordt gezet. Het is hier namelijk nog te koud om in de schuur te gaan spuiten en om daar nu de kachel een paar uur te laten loeien om het een beetje op spuittemperatuur te krijgen….dat gaat mij nou effe net iets te ver.

Deze Lynx wordt gebouwd zonder verdere poespas aan harsig of ijzerig spul. Had ik al gemeld dat ik een beetje lui was? Ja hè? Mooi, ter ondersteuning van deze stelling ga ik het glaswerk afdekken met een Eduard mask setje (CX243). Kost dat? € 5,25 in de webshop van ome Ed him self.

En daar gaat ie dan. Lock an Loll, zoals de Chinezen zeggen. Jullie zullen het niet geloven, maar de instructies laten zien dat je moet beginnen met het interieur. Vooruit dan maar. Vooral geen kleurnummers aanwezig dus iets grijzigs over de hele bende. Knoppen en klokkenhandel met wat zwart en wit gedaan en de kussentjes van de pilotenzetels knaloranje. Dat oranje was denk ik nogal trendy voor marine gebakkies in vroeger tijden en op een via Google gevonden foto was het bij de Lynx niet anders. Stoelen zijn een beetje kaal en daarom maar een paar riempies geknutseld. Riempies zijn blauw, want dat deed het ook wel goed toen, meen ik.

Afbeelding

Wat zien die riemen er lomp uit zo op de foto. Maar goe, probeer maar eens wat smallers te snijden uit een reep wijnlood. Meer doe ik er niet aan want deurtjes dicht en je ziet vrijwel geen ene moer van kantoor en achterliggende huiskamer.

Voordat ik de romphelften aan elkaar kon zetten moest er nog wel een klein aanpassinkie komen. HobbyBaas had bedacht om de steun achterop de staart met een romphelft mee te gieten.

Afbeelding

Kennelijk was er plek zat daar in de mold. Nu lijkt mij dat niet zo handig als die stang later nog geel rood gestreept moet worden geschilderd. Duzzz knip en weg is ie.

Afbeelding
Op die plaats een inkeping gemaakt, zodat ik als ik er aan toe ben een nieuwe stang geschilderd en wel zo in zijn kont…eh staart kan schuiven.

Dat eenmaal gedaan kon de boel inelkaar gezet worden. Daar had mijnheer HobbyBaas wel over nagedacht, want het was een soort click and go systeem: achterwandje tussen vloer en plafond zetten en de hele handel in een helft van de romp schuiven. HobbyBaas had op vloer en plafond lipjes gemaakt die precies in een stel gleufies in de romphelften pasten.

En toen ging het rap, want binnen een half uurtje stond er dit op tafel:

Afbeelding

Afbeelding

Een paar kleine kieren van wat Mr Surfacer voorzien en dat laten uitharden. Tevens achter op de romp een paar gaatjes dichtgepropt met styreen.

Afbeelding

Daar zouden volgens HobbyBaas nog wat stukkies plastic moeten komen, maar loerend naar foto’s van de UH-14A zie ik daar niets dan gladde romp. Klets lijm er over heen en dat goed laten uitharden. Daarna de boel vlaksnijden/-schuren met de romp.

Zelfde verhaal voor de ophangpunten van de torpedo’s. De A versie kon deze niet behappen dus:

Afbeelding

Wegens droogtijdellendeverveling heb ik verders het glaswerk onder handen genomen. De Lynx heeft boven de cockpit twee loergaten die met blauwglas (of perspex of weet ik veel wat dat doorzichtig is) zijn dichtgemaakt vanwege de tocht. Nou ben ik niet de gelukkige bezitter van een potteke candy blauw dus gloss clear en wat blauwige verf (beiden enamels) door mekander geroerd en dit mengsel aangebracht aan de binnenzijde. Wrom aan de binnenzijde? Nou omdat ik dan vlot de boel kon maskeren en op de romp deponeren.

Afbeelding

De droogtijd moest maar voorbij zijn en rap met het mes en schuurstaaf het overtollige styreen weggehaald en verdomd als het niet waar is….ik zag nog een paar gaten voor bij de neus. Daar had ome HobbyBaas gedacht nog wat plastic te kunnen lijmen, maar wederom had ome HobbyBaas vergeten dat het hier om ene UH-14A gaat en daar zit dus niets nada noppes! L’Histoire se répète of zoiets en ik mocht weer gaten dichten.

Afbeelding

Toch wel een beetje bezopen dat je zo her en der gaten in het plastic moet maken om antennetjes e.d. die op elke versie zitten aan te kunnen brengen, maar voor de zooi die niet op elke versie zit heeft ome HobbyBaas wel het plastic weggelaten in de vorm van pasgaten. Daarbij komt nog dat de karakteristieke u-vormige antenne helemaal niet in de doos zit. Alsof mevrouw HobbyBaas ’s avonds Foe Yong Hai op tafel zet en manlief doodleuk meldt dat ie nog wel ei moet toevoegen en de aardappels eruit moet vissen (want die horen er niet in).

Tsja, en dan lopen we tegen een probleem aan. Hoewel er op een paar plaatsen nog wat schuurwerk te verrichten is, is dit ding ook zowat toe aan de spuitcabine. En daar is het nog steeds te koud voor! Nou heb ik van de week van ome Eduard een bult PE voor ene Grumman Tracker binnengekregen, dus kan ik een Hasegawa doos uit de stapel trekken en….. Nou nee! Kenmerk van een groepsbouw is dat meerdere bouwers in een bepaalde periode elk een kit bouwen. Niet dat ik een groepie vlieggevalletjes in m’n uppie bouw binnen een bepaalde periode. Beetje wachten duzzzzzz

Cheers, Peter


Laatst bijgewerkt door Plasticprutser Peter op za 30 maart, 2013 16:56 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ah, weer een tsjoppert. Nr. 3 in de groepsbouw - als ik het goed heb (S-58, S-51 en deze).

Jij bent verder dan ik zie ik. Ik vermoed dat deze kit in de basis al wat beter is dan mijn MPM (ondanks de tekortkomingen van Hobbybaas).

Je vind het vast niet erg dat ik naast mijn eigenste brouwerijen ook deze wat in de gaten ga houden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
tsjopper bob schreef:
Je vind het vast niet erg dat ik naast mijn eigenste brouwerijen ook deze wat in de gaten ga houden.
Bespottelijk idee! :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ga je hem maken met een diorama van het strand van Libië? :D
Maareh, goeie keuze, moet bij mij ook nog eens een keer gebouwd worden (net zoals zoveel dingen dus dat zal nog wel een jaartje of 2 duren denk :mrgreen: )

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Mooie kit hoor die van Hobby Boss, ik heb hem een tijd geleden ook gebouwd in het eerste A-type, eigenlijk niet veel tegenslagen mee gehad, viel snel in elkaar. Kijk maar eens wat ik er van gemaakt had en veel succes met de bouw;

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... Q1o3KWULAQ

Groeten Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik heb die 1/48 airfix Lynx hier nog liggen en die wil ik ook gaan bouwen. Maar nu zit ik me af te vragen, zijn er ooit wel eens Nederlandse Lynxen geweest die wapens droegen? Behalve misschien de oefentorpedo's toen ze vroeger nog geacht werden om op Sovjet onderzeeërs te jagen.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
tehomazie schreef:
Ga je hem maken met een diorama van het strand van Libië?

Dit model wordt een 'A', dus dat gaat niet lukken. Die in Libië was een 'D'.

1.JaVA_Platypus schreef:
Maar nu zit ik me af te vragen, zijn er ooit wel eens Nederlandse Lynxen geweest die wapens droegen?

Volgens mij hooguit met iets van een 7.62 mm of wellicht een pistool van de hoist-operator.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuke keus voor een projectje naast je Seahawk. Weet iemand trouwens de uiterlijke verschillen tussen de A, B en C variant? Ik heb de oude kit van Fujimi liggen waar ik graag een torpedo onder wilde hangen.
Luuk heeft trouwens een nieuw decal vel voor de Lynx in 1/72 in voorbereiding. Nu de 1/48 versie uit is zal de 1/72 ook wel snel komen (hoop ik dan....).

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
De uiterlijke verschillen tussen de A, B en de C heb ik niet kunnen ontdekken. Wellicht zijn die er ook niet en zit het voornamelijk binnen in weggestopt. Uiterlijke verschillen tussen de beschikbare kits zijn er wel. Volgens mij heeft Wilko Jonker daar het e.e.a. over vermeld op zijn web site.

Nu ik toch naar foto's zat te kijken (om Sjaak ter wille te zijn) begin ik mij zo zachies an af te vragen waarom die kritieken over de HobbyBaas Lynx nu zo lovend zijn. Het valt mij op dat de vensters in de schuifpuien veuls te klein zijn. Het raampje in de neus heeft volgens mij niet de juiste vorm. Het voorste ruitje in de cockitdeuren zou een uitbolling moeten hebben en is bij HB zo vlak als de polder. Daarbij komt dat ik het gevoel heb dat er iets niet klopt bij de motorbeplating. Sowieso zitten er bovenop twee vents die door HB nogal belabberd zijn weergegeven, maar in mijn ogen komt het over dat de hele bovenbouw net iets te laag is. Kortom, ik ben lekker op dreef om deze kit lekker de grond in te praten. Maar wat wil je als vanavond de oven de geest heeft gegeven, de Samsung slimmefoon het regelmatig nodig vindt om te resetten en op het werk een machine het vertikt om goed te kunnen worden afgesteld (overgrote deel van de zondag daar aan verloren). Effe afreageren op een Chinees heltp misschien om het humeur op te vijzelen. :) Jammer dat de Airfix Lynx, die ik zo'n dikke 30 jaar geleden heb gemaakt, de verhuizingen niet heeft overleeft. Zou mooi als vergelijking kunnen dienen.

Nog iets waar Bobber Tsjop ( :-) ) wellicht het antwoord op weet: beide poten van het MLG zijn identiek zodat aan de ene kant de torque link naar voren wijst en aan d'andere kant de torque link naar achter wijst. Kloppert dit of is dit een gevalletje gemakzucht van HobbyBaas?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 feb, 2013 1:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Plasticprutser Peter schreef:
Nog iets waar Bobber Tsjop ( :-) ) wellicht het antwoord op weet: beide poten van het MLG zijn identiek zodat aan de ene kant de torque link naar voren wijst en aan d'andere kant de torque link naar achter wijst. Kloppert dit of is dit een gevalletje gemakzucht van HobbyBaas?


Afbeelding

Waarom de ene naar achteren wijst en de andere naar voren? Wellicht dat het bij vervangen dan niet uitmaakt of je een linker of een rechter nodig hebt. Wat ik wel weet is dat de wielen iets kunnen draaien. In schuine stand kan het toestel om z'n as draaien (zeg maar de hoofdrotor-as) en in rechte stand is het gemakkelijker om het toestel te verplaatsen met een traktor o.i.d.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement