Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Het is januari 1953. Het stormt enorm en in de nacht van 31 januari op 1 februari breken er dijken door. Met name Zeeland wordt zwaar getroffen. Een dikke 1800 mensen verdinken of komen om door onderkoeling. De MLD verleent hulp door het inzetten van een helikopter. De Sikorsky S-51.

Afbeelding
(De Sikorsky S-51 "Jezebel" van de Koninklijke Marine landt op de Sommelsdijk naar Dirksland tijdens de Watersnoodramp 1953. (Foto NIMH))

Afbeelding
(De Jezebel redt iemand uit zee met de hijslier. (Foto van Gerard Haas, http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl))

In 2009 is de watersnoodramp verfilmt in de film 'De Storm'. Volgens http://www.marineschepen.nl/reviews/destorm.html mankeert er nogal wat aan de film, maar daar gaat het hier uiteraard niet om. Die storm is nu 60 jaar geleden en dus nu, reden voor mij om deze heli te gaan bouwen. Het wordt mijn eerst MLD-heli, eigenlijk wordt het pas mijn eerste Nederlandse heli :oops: :oops: . Voor de MLD groepsbouw, pik ik dus de S-51 'Jezebel' er uit.

Op 18 december 1951 deed de helikopter zijn intrede bij de KM. Voor een zacht prijsje werd een S-51 overgenomne van de 'stichting voor hefschroefvliegtuigen'. De helikopter kreeg de naam 'Jezebel en verving de Sea Otter als plane guard op Hr. Ms. Karel Doorman. Op 24 april 1959 werd de heli uitgefaseerd en in 1967 is de heli gesloopt. Maar hoe kan dat dan? In het Aviodrome staat toch de heli? Die in het Aviodrome is een replica van deze helikopter --> Sikorsky S-51 H.R.3 c/n WA/H/62 (ex-British WG752), built by Westland and painted to resemble the famous first helicopter of the Dutch former Naval Air Service, named "Jezebel", at the Aviodrome museum at Lelystad airport in The Netherlands (EHLE) on 11 August 2012.

The original Jezebel was Sikorsky built S-51 H-5 c/n 5133, which was acquired by the Dutch Rotorcraft Foundation on 1st October 1949 as PH-HAA. The Naval Air Service of the Royal Netherlands Navy took over the aircraft on 23 December 1951 with registration 8-1. As the S-51 turned out to be difficult to fly, the Dutch Navy pilots called it a "false witch" and named it "Jezebel" after a 1951 hitsong by Frankie Lane, which referred to the biblical figure of Queen Jezebel of Israel, the archetype of a wicked woman. The name "Jezebel" was painted on top of the fuselage. The "Jezebel" became famous during the flood in the southwestern part of The Netherlands on 1st February 1953 in which almost 2.000 people drowned. Several people were rescued with "Jezebel" from trees and rooftops. The Navy used the S-51 for plane guard duties on board the Dutch aircraft carrier "Karel Doorman".


Wat info van wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_H-5):
The Sikorsky H-5, (aka R-5, S-51, HO2S-1, HO3S-1) (R-5 until 1948; company designation VS-327)[1] is a helicopter built by Sikorsky Aircraft Corporation, formerly used by the United States Air Force, and its predecessor, the United States Army Air Forces, as well as the United States Navy and United States Coast Guard (with the designations HO2S and HO3S). It was also used by the United States Post Office Department.[2] In December 1946, an agreement was signed between the British company Westland Aircraft and Sikorsky to produce a British version of the H-5 or S-51, to be manufactured under license in Britain as the Westland-Sikorsky WS-51 Dragonfly. By the time production ceased in 1951, more than 300 examples of all types of the S-51/H-5 had been built.

De eerste vlucht was op 18 september 1943. Geïntroduceerd werd de heli op februari 1945.

Het model:
Ik ga de kit van MPM gebruiken. Ik heb hem destijds gekocht, inclusief een upgrade.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De sprue, vreemd genoeg 3 keer een setje staartrotors, ik heb liever een extra canopy:
Afbeelding

Wat resin, pe, een kleine vacuvorm canopy en grotere delen (upgrade):
Afbeelding

Decals van Dutch Decal voor de "Jezebel".
Afbeelding
Afbeelding

Tja, dan de kleuren. Het meest bekend is de knal-gele kleur, maar volgens mij is hij ook grijs en/of donkerblauw geweest.

Extra info is op zich best wel handig.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op zo 26 mei, 2013 21:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Grappig bedacht door MPM: je kan er voor kiezen om een heel stuk van de romp ad te zagen en daar het transparante gedeelte tegen aan te lijmen, of alle vensters open boren en vijlen en daar het glaswerk in te plakken. In het tweede geval wordt het glaswerk aan de voorkant in een keer geplaatst. Waar gaat jouw voorkeur naar uit?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
In principe het laatste. Wat gaatjes boren/zagen/vijlen en vullen met transparante delen, lijkt mij eenvoudiger dan die vergeelde canopy (in 2 delen !) aan te brengen om vervolgens heel veel af te moeten tapen voor het aanbrengen van de verf.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
tsjopper bob schreef:
Tja, dan de kleuren. Het meest bekend is de knal-gele kleur, maar volgens mij is hij ook grijs en/of donkerblauw geweest.


Heb net even de nedmil-site bezocht.

Eerste schema = gloss sea blue / Laatste schema = (trainer) yellow.

Ik hou wel van opvallende schema's. Dus mijn voorkeur heeft de gele uitvoering.

Gekocht als PH-AAA (http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=120024365)
Afbeelding
Afbeelding

Gecrasht op 28 juni 1948 --> Het toestel moet dus later weer opgekalefaterd zijn.
Afbeelding

Wat info van http://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/1948.htm#28.06.1948
28.06.1948 PH-HAA Sikorsky S-51
Al de hele dag waren er proefvluchten met de helikopter gemaakt. Doel was het vaststellen van het gedrag van het toestel bij motorstoring. Daartoe werd steeds motorstoring gesimuleerd bij verschillende snelheden, 80, 60, 40, 20 en 0 mph. Er waren al drie proeven met die 0 mph uitgevoerd en om 15.00 uur werd gestart voor de vierde en laatste vlucht. Op het moment dat op 540 meter hoogte de snelheid tot nul was teruggebracht, viel zonder enige waarschuwing de motor ècht uit. Aangezien de testvluchten op film werden vastgelegd, kon het verloop van het ongeval precies gereconstrueerd worden. Uit deze film bleek dat de reactietijd van de bestuurder ongeveer 1 seconde was en dat hij 2½ seconde nodig had om de spoedhefboom -die een vrij grote slag maakt- helemaal naar beneden te drukken. Het duurde al met al vier seconden na het uitvallen van de motor voordat het toestel in autorotatie ging en het directe gevaar dus geweken was. Tijdens de daaropvolgende daalvlucht probeerde hij nog wel de motor weer op gang te brengen maar dat lukte niet. Bij de noodlanding moest de bestuurder een koe ontwijken zodat hij met het linkerwiel eerst aan de grond kwam. Daarna kantelde het toestel langzaam naar rechts. Het kwam op z’n zijkant tot stilstand, waarbij de rotorbladen tegen de grond sloegen en vernield werden. De motorstoring werd veroorzaakt door brandstofgebrek, dit was het gevolg van het niet tijdig overschakelen naar de nog wèl gevulde brandstoftank. Bestuurder: E.C. Senger. NLL-waarnemers: L.R. Lucassen en J. Meyer Drees.

Afbeelding

Foto is (helaas) niet in kleur, maar ik vermoed dat dit het eerste (gloss sea blue) schema is.
Afbeelding

Een plaatje van de gele:
Afbeelding

Dit boek moet ik ergens hebben, maar het ligt opgeslagen bij mijn ouders :?
Afbeelding

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Erg mooie heli Rene, hoop hem zelf ook nog eens ergens op de kop te kunnen tikken met zo'n upgradesetje. Succes met al die flash en zo. Als je er rustig de tijd voor neemt valt er vast wel wat moois van te maken. Snel mij neptune afmaken, dan pak ik ook een heli van de stapel denk ik, Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
tsjopper bob schreef:
Foto is (helaas) niet in kleur, maar ik vermoed dat dit het eerste (gloss sea blue) schema is.
Afbeelding
Ik vermoed van niet. Ook al is het een prent in grijstinten, de tint voor het Gloss Sea Blue lijkt mij te licht. Daarnaast is de registratie in zwart. Volgens voorschriften (maar daar werd wel eens van afgeweken) zou die wit moeten zijn. Bovendien meen ik een kleurverschil te zien: vlak voor de staart zie ik een diagonale lijn veroorzaakt door of een kromming in de romp, of lichtval, of de overgang naar een andere tint. De eerste twee oorzaken lijken mij af te vallen. Blijft de derde over. Zou het kunnen zijn dat dit een 'beschildering' is voordat ie in Gloss Sea Blue werd gespoten? Dus vlak na de overname van NAA, waarbij de civiele registratie is weggehaald en de militaire registratie is aangebracht?

Ter vergelijking :
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
tsjopper bob schreef:
In principe het laatste. Wat gaatjes boren/zagen/vijlen en vullen met transparante delen, lijkt mij eenvoudiger dan die vergeelde canopy (in 2 delen !) aan te brengen om vervolgens heel veel af te moeten tapen voor het aanbrengen van de verf.

René


Leuke helo en een echte MPM-uitdaging. Ik zou er zeker voor kiezen alleen de neus als glaswerk aan te brengen in plaats van de halve romp. Ooit begon ik een Mi-1 ( :mrgreen: ) met een vergelijkbare constructie en ik vond het een drama.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 0:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Erg mooi om te zien zo'n oudje. Ik ken deze heli stiekem volgens mij door dhr willy van dersteen?
Eas dit niet de heli die in dr suske en wiske strips vaak voorkwam?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Plasticprutser Peter schreef:
Ik vermoed van niet. Ook al is het een prent in grijstinten, de tint voor het Gloss Sea Blue lijkt mij te licht. Daarnaast is de registratie in zwart. Volgens voorschriften (maar daar werd wel eens van afgeweken) zou die wit moeten zijn. Bovendien meen ik een kleurverschil te zien: vlak voor de staart zie ik een diagonale lijn veroorzaakt door of een kromming in de romp, of lichtval, of de overgang naar een andere tint. De eerste twee oorzaken lijken mij af te vallen. Blijft de derde over.


Gezien de zwarte registratie is het dus aannemelijk dat het om de 'gele' gaat. En omdat ik de zwarte regsitratie als decals heb, ga ik dan dus ook de gele maken.

@mikrokelthuis: dat wist ik dan weer niet. Maar ik ben dan ook niet zo'n Suske en Wiske verslinderaar. Na wat speurwerk zou de heli in 'Jeromba de Griek' moeten staan. Dus als iemand dat boek heeft, zou een foto wel op prijs worden gesteld.

Ik vond wel een andere Suske en Wiske heli :D
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ben benieuwd wat je hiervan gaat maken. Ik heb dezelfde kit van Paul overgenomen tijdens de ESM en het lijkt me een behoorlijke uitdaging. Zelf had ik ook al besloten de romp niet te vervangen door de vacform delen, maar die van mij zijn niet zo vergeeld als die van jou.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement