Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 2:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
mirkohelthuis schreef:
@Dave, Zojuist begonnen met afplakken... zonder masking setje is dit bijna niet te doen op deze schaal
Maaar, anderen doen het ook dus er zijn vast mensen met tips.?


Ik gebruik hiervoor Tamyia-tape (verschillende breedtes of je neemt een brede en snijdt die zelf op verschillende breedtes). Ik druk het goed in de hoekjes met bijvoorbeeld een cocktail-prikker. Gebruik (bij voorkeur) een flink scherp hobby-mesje (denk om je vingers). Als je een beetje nauwkeruig kunt werken, plak eerst rondom, stijf tegen het frame (stijlen etc.) aan en vul dan het middenstuk (met restjes).

Je kunt ook een wat groter stuk over het raam plakken, de contouren overnemen met een (scherp) potlood, de tape er af halen en op maat snijden. Zo maak je je eigen masking-setje.

Nadat alles is afgetaped, spuit als eerste de interieurkleur, pas daarna de kleur van de buitenkant. Met name bij grote 'glas'oppervlakten, zie je door het glaswerk de andere zijde en dan zie je dus de binnenzijde van de cockpit. Of je moet echt afplakfetasjist zijn en de binnenzijde ook af willen plakken om te spuiten.

Good luck.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 12:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Na wat oefenen op een Hawker Typhoon van Airfix met de airbrush heb ik me er aan gewaagd om de eerste laag te spuiten op mijn B-25.
Ontzettend spannen want je wilt het natuurlijk goed hebben maar ja ervaring moet je ergens mee opdoen dus waarom niet.
Ik heb Revell Airbrush verf gebruikt omdat deze spuitklaar is. Het verf mengen wil ik nog even uitstellen ;p

Tijdens het spuiten kwam ik erachter dat helaas de staart los zat dus dat zal als het droog is aangepakt moeten worden.
Ook wat ruitjes hadden geen zin om te blijven zitten.. ik gebruik bij de ruitjes misschien te weinig lijm omdat ik voorkomen wil dt er resten op de ruitjes zichtbaar zijn.
Met afplakken van de cockpit ben ik vreselijk lang bezig geweest mar heb het idee dat het niet mooi gaat zijn als de plakkers eraf gaan.
Maar ja het is ook nog maar mijn 4de model

Hierbij dan even wat foto's van de bak met zijn eerste laag (nog nat)

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 14:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 22 okt, 2008 17:00 pm
Berichten: 68
ziet er goed uit Mirko , ik heb je die kristalklear gegeven voor die ruitjes en daar mag je rustig meer van gebruiken , voordeel je ziet het niet meer na drogen , er op zetten en niet meer aan komen ,en ja jammer van die staart wees niet te zuinig met lijm en laat het goed drogen zodat het de kans heeft om zich te hechten.dus een dag laten staan is niet erg.
nu zie ik dat je motoren er niet in hebt zitten , was het niet verstandiger geweest om die motoren er eerst in te zetten en dan de rest te doen ? vraag me af hoe jij ze er in wilt krijgen.
spuiten gaat goed zie ik , zag alleen op jou ondergrond dat je paar druppels had , als je ondergrond of model schuin houd tijdens spuiten heb je daar geen last van beter druppels op tafel dan op model, het is belangrijk dat je spuit recht houd tijdens spuiten , anders valt verf er uit :lol:
en verder tip probeer eens plamuur voor de naden je ziet wel een naad op de bovenkant en das jammer als hij klaar is , als je wat zoekt heb nog wat ,stuur maar pb , er zitten ook schuurspulletjes bij.

marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 14:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Ja die druppels kwamen recht uit de cup haha.. dat was een goed leermoment.
Heb inderdaad al plamuur gebruikt maar niet op die naad.. nu de verf erop zit zie je die ineens velr malen beter.
De motorgondels zitten er los op dus die gaan eraf als de verf droog is.
Leek me makkeljjker zo ipv de cilinders afplakken.
Denk dat ik de naad met plamuur ga doen omdat de naad bij staart ook opnieuw moet dus daarna nog een laagje spuiten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Je vordert al snel, ben benieuwd naar het resultaat als alles gespoten is.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Zal nog even duren hoor. Moet nog wat decals hebben voor deze bak en ben aan het uitzoeken of deze versie ook de zwarte de-ice randen heeft. Heb geen foto's gezien van de compleet grijze versie met ze maar kijk nog even.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Zo weer een update:
De staart er weer op gezet, schuren en plamuren om de rompnaad kwijt te raken.
En dan vanavond kon ik na mijn werk de tweede laag erop spuiten,
De verf is op de foto's nog nat dus glanst het maar hij is echt mat!
Over de de-ice randen heb ik nog geen materiaal kunnen vinden waarop staat dat ze op de compleet grijze uitvoering wel zaten.
op de grijs met sky onderzijde zaten ze wel.
Nu maar drogen!

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Is hij nou alleen op de bovenkant grijs of echt helemaal rondom?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
De versie die ik maak is helemaal extra dark sea grey.
Ik denk dat ze dit hadden voor de" standaard" het tweekleuren schema werd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Ik vermoed dat die de de-icing randen gewoon heeft hoor. Op het schema na was het toch gewoon een standaard MLD B-25. Ik zou ze aanbrengen in ieder geval.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement