Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2012 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Nou, hierbij dan ook mijn deelname aan deze groepsbouw; de Fairey Barracuda.

Afbeelding


De Barracuda is het ontwerp van Fairey gemaakt voor de RAF uitgegeven specificatie S24/37 voor een torpedobommenwerper. Waarschijnlijk een specificatie voor het vervangen van de oudere voorgangers, de Fairey Swordfish en Fairey Albacore). Het ontwerp bestond uit een 3 persoons geheel metalen hoogdekker, voorzien van een landingshaak en speciale Fairey- Youngman flaps welke ook als duikrem gebruikt kon worden

In eerste instantie werd de Barracuda ontworpen met de nieuwe Rolls Royce Exe 24 cylinder motor in gedachten;

Afbeelding

Een luchtgekoelde schuivenmotor, met hetzelfde werkingsprincipe als de Napier en Bristol motoren. Helaas is de ontwikkeling hiervan gestopt ten gunste van de bekendere Rolls Royce Merlin en Griffons.

De Barracuda werd dus voorzien van een minder krachtige Merlin 30 van 1260 hp en 3 bladige De Haviland propeller. Het prototype maakte zijn eerste vlucht op 7 December 1940. Uit ervaring bleek deze versie underpowered te zijn. De verbeterde Mk.II werd daarom voorzien van een 1640 hp sterke Merlin 32 met 4 bladige prop. Dit voldeed beter en van de Mk.II zijn er enkele duizenden van gemaakt.
De Mk.III is identiek aan de Mk.II maar heeft een verbeterde ASV radar. De Mk.IV heeft alleen maar op de tekentafel bestaan.

Later in de oorlog, omstreeks 1944 heeft men ook nog een Mk.V ontworpen. Een Mk.II voorzien van een Griffon motor en aangepast aan het grotere vermogen en motormoment. Hiervan is nog een serie van zon 37 stuks gemaakt.

De MLD heeft 12 stuks gebruikt van het type Mk.II en Mk.III. Hierover later meer.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Laatst bijgewerkt door Biggles op vr 14 jun, 2013 19:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
deze ga ik volgen, wel zo logisch eigenlijk als MLD-liefhebber en groepsbouwdeelnemer. Maare, ik wil wel wat weten over de kit die je gaat gebruiken.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zoals de titel aangeeft, een oude Frog kit. Ik had uiteraard voor de veel betere en gedetaileerde MPM/Special Hobby kits kunnen gaan. Maar van mij hoeft dat PE en resin gedoe niet altijd. Een simpele kit zoals deze "oldtimer" geeft mij veel meer plezier.

Inbox foto's volgen binnenkort.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 1:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Gave keuze, Biggles. En dan ook nog de oude FROG, da's jeugdsentiment. Ik kan me die massieve wielpoten nog herinneren.
Succes gewenst,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooi, weer zo'n onbekende stiefdochter uit de MLD geschiedenis! Eerlijk gezegd kan ik in mijn documentatie maar weinig vinden over de geschiedenis van dit toestel bij de MLD en ook foto's zijn zeldzaam. Hoewel de Frog kitjes gedateerd zijn, zijn ze qua afmeting en vorm meestal wel erg goed gelijkend.

De Rolls Royce Exe moest ik eerlijk gezegd even opzoeken, toen ik hem zag dacht ik meteen; koelproblemen voor de achterste cilinders! Het tegendeel blijkt waar, volgens de motoren encyclopedie "One of the smoothest and most trouble-free engines imaginable". Ook gezien het vermogen is het jammer dat deze motor niet operationeel in gebruik is genomen en verder ontwikkeld is. (Trouwens een mooie techniek, zo'n schuivenmotor. Als je hoort hoe soepel een Bristol Centaurus loopt vergeleken met een Wright Cyclone, het lijkt wel of er losse bouten en moeren in de Wright rondzwerven :D )

Succes met de bouw van dit, in mijn ogen, toch wel lelijke toestel.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Mijn god wat een lelijkerd. Nooit geweten dat de MLD hier mee gevlogen heeft. Ben ook benieuwd hoe succesvol deze in WW2 was in de handen van de britten. Overigens lijkt het wel alsof je een paar benen ziet in dat raam onder de vleugels :mrgreen:

Succes met deze mooi oldie!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 21:38 pm 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
gaaf onderwerp dit voor mij een nieuw weetje over de mld. vliegtuigen familie ik kende hem niet en over mijn boeken over het 320 in oorlogstijd ben ook niks tegen gekomen.
ik kijk nu al uit naar je informatie van wanneer tot wanneer ze met de kist hebben gevlogen en wat de taken waren.
groet evert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2012 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Het gebruik binnen de MLD;

De Barracuda is binnen de MLD in gebruik geweest bij het 860 Sqaudron. Dit sqaudron werd op 15 juni 1943 opgericht en bestond uit Nederlandse Marine en de Royal Navy personeel. In het begin is er gevlogen met de Fairey Swordfish vanaf de MAC schepen "Gadila" en "Macoma", escorte tbv convooien op de Atlantische oceaan.
Na de oorlog zijn de Swordfishes teruggegeven aan de RN, de MAC schepen werden opgedoekt.
In juli 1945 ontving de MLD de eerste Barracuda Mk.III en begon met de training. In oktober 1945 konden de eerste 8 bemanningen aan boord van de Engels escortcarriër "Nairana" worden geplaatst. Het plan was om hiermee missies uit te gaan voeren in het verre Oosten tegen Japan. Het liep echter anders. De capitulatie van Japan zorgde er echter voor dat de MLD alle Barracuda's terug gaven aan de RN in februari 1946.

De Barracuda's hebben dus welgeteld 8 maanden dienst gedaan zonder noemenswaardige reputatie. Vermoedelijk heeft de MLD er 12 in gebruik gehad.

Binnen de MLD zijn ze nooit operationeel ingezet, maar dit 3 persoons toestel kon worden gebruikt als duik- en torpedobommenwerper.


De bijnaam van de Barracuda was overigens "Faireys Mighty Monster".... Toepasselijk. Tja, ik kan trouwens iedereen wel gelijk geven. Het is best een lelijk ding, vooral met z'n pootjes uit...

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
De kit die ik gebruik is dus een oude Frog uitgave;

Afbeelding


Het Mk. nummer wordt niet genoemd op de doos, maar aangezien er een 4 bladige prop in de kit zit gaat het dus om een Mk.II of Mk.III. Allebei schijnen binnen de MLD gebruikt te zijn.

Dan de inhoud;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nogveen klassieke Frog standaard;
Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Laatst bijgewerkt door Biggles op wo 02 jan, 2013 20:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Die standaard is leuk, maar de bouwbeschrijving ook! Het is al eerder gezegd, maar dit moet toch wel een van de lelijkste toestellen ooit zijn. Wel heel interessant en zelfs bijna weer mooi van lelijkheid :lol: . Ik heb allerlei vreselijke verhalen gehoord over Frog, maar als ik de foto's zo bekijk lijkt het vergelijkbaar met oude Airfix. Klopt dat een beetje? Veel succes in elk geval!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement